„Fences”: de partea cealaltă a gardului
Uitați de gangsteri, detectivi și personaje apocaliptice! În „Fences“, Denzel Washington ne amintește de simplitatea frumoasă a vieții.
Denzel Washington mi-a plăcut în multe filme – în „Flight“, unde joacă rolul unui pilot bețiv anchetat în legătură cu un accident aviatic; în „The Book of Eli“, în care interpretează rolul unui bărbat ce cutreieră o lume post-apocaliptică având drept singur scop protecția cărții sacre; în „Inside Man“, unde are rolul unui detectiv pe nume Keith Frazier. Așa încât nu aveam nicio îndoială că-mi va plăcea și în „Fences“, unde-l interpretează pe complicatul Troy Maxson, un negru trecut de 50 de ani, bântuit de un trecut întunecat, care îndrăznește, însă, să-și imagineze un viitor luminos. Cu patru nominalizări la Oscar 2017 – cel mai bun film, cel mai bun actor în rol principal (premiu pe care Washington l-a pierdut în favoarea lui Casey Affleck, pentru rolul din „Manchester by the Sea“), cel mai bun scenariu adaptat, cea mai bună actriță în rol secundar (Viola Davis, care a și primit premiul) – „Fences“ este un film care te câștigă treptat, lăsându-te la final cu sentimentul că a furat ceva din propria-ți viață pentru a crea o poveste cu oameni ca tine.
Povestea. Pittsburgh, 1950. Un cartier de negri, cu străzi pline de viață, cu case modeste și muncitori simpli. Troy Maxson (Denzel Washington), un colector de deșeuri care tocmai a fost avansat în postul de șofer, trăiește aici împreună cu soția, Rose (Viola Davis), și băiatul Cory (Jovan Adepo). Aflăm pe parcurs că Troy mai are un băiat, dintr-o altă relație, Lyons Maxson (Russell Hornsby), dar și că va deveni din nou tată (de fată), în urma unei relații secrete pe care o are cu o altă femeie. Un frate dus cu pluta, Gabriel Maxson (Mykelti Williamson) – a rămas cu handicap mintal în urma unui traumatism cranian suferit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial –, un prieten de nădejde, Jim Bono (Stephen Henderson), o sticluță de băutură, din care trage și când e trist, și când e vesel, un scop precis, acela de a construi un gard în jurul casei, și multe, multe amintiri. Amintiri care-l răscolesc, îi iau somnul și lumina din priviri, care îl înverșunează să meargă mai departe, dar care îl și țin în loc, făcându-l dependent de greșeli repetate.
Troy avea doar 14 ani când a părăsit casa părintească, de atunci ducând o viață nomadă furând și ajungând chiar să ucidă. Este pedepsit cu închisoarea, unde îl întâlnește pe Bono, după eliberare refăcându-și viața alături de Rose. Are un mare vis neîmplinit, acela de a trece de la „negro leagues“ (cum erau numite ligile americane de baseball pro- fesionist formate din afro-americani) la Liga Majoră de Baseball (unde nu a fost acceptat din cauza vârstei înaintate, iar nu din pricina culorii pielii, așa cum pretindea el).
Scriptul. Filmul are ca punct de plecare piesa de teatru cu același nume, scrisă de dramaturgul american August Wilson (a fost premiată, în 1987, cu un Pulitzer pentru dramă și un Tony pentru cea mai bună piesă). Parte a unei serii de zece texte dramatice („Pittsburgh Cycle“), în care se vorbește despre experiențe afro-americane și despre relații rasiale, „Fences“ a fost adaptată pentru film tot de către Wilson, care a reușit să finalizeze proiectul înainte de a muri, în 2005.
Deși unii critici sunt de părere că povestea nu e atât de puternică pe ecran pe cum este pe scenă („limbajul glorios al lui Wilson, atenția acordată dramei nu evocă emoțiile cu care actorii se confruntă“, scrie The New Yorker), Denzel Washington, care semnează și regia filmului (a treia după „Antwone Fisher“, 2002, și „The Great Debaters“, 2007), a reușit să construiască, în mod interesant, o lume. E adevărat, nu are acțiunea la care te aștepți în fiecare moment în care personajele devin tensionate, nu are un final care să te lase cu gura căscată și nici măcar o singură scenă de dragoste. Este un film a cărui lentoare, enervantă în unele momente, îți dă răgazul de a mesteca în liniște povestea, de a fi uimit și răscolit de destinele personajelor, dar și de a te întoarce spre propriul sine cu înțelegere și răbdare. Nu trebuie să faci niciun efort pentru a-ți da seama că filmul are foarte multe similitudini cu teatrul. În ciuda câtorva imagini cu orașul, unde umblă Troy cu mașina, sau cu strada, pe care se joacă copii și se plimbă cupluri, scenele din film se petrec în curtea din spatele casei, în casă sau la barul unde obișnuiesc să mai bea un păhărel cei doi prieteni. Unghiurile din care sunt filmate personajele, dialogurile prelungite, gesturile studiate, monologurile, replicile, decorurile – toate acestea aparțin mai mult teatrului decât filmului.
Teatrală este și lumina strălucitoare care taie cerul în două la final când, după ce Troy moare din cauza unui atac cerebral, fratele lui îl invocă.
Viața. „Să stai de partea cealaltă a gardului până când ești pregătită să mă iei“, îi strigă Troy morții în noaptea în care femeia care i-a născut fetița a murit. O metaforă, evident, ca multe altele pe care Troy, un bărbat care abia știe să scrie, le folosește aproape tot timpul atunci când vorbește despre problemele lui (o face și când îl amenință pe Cory în repetatele lor confruntări, și când îi mărturisește soției că va deveni tatăl unei fetițe).
Din cuvinte, multe cuvinte, se conturează oameni simpli cu vise mari (Cory visa să devină fotbalist, însă tatăl îl face să renunțe de teama de a nu eșua ca el), cu temeri (Troy trăiește tot timpul cu frica de moarte, cu care are de altfel dialoguri imaginare), cu caractere puternice (Rose îi rămâne devotată lui Troy până la capăt, oricâte momente de cumpănă ar fi avut). Prin cuvinte se iartă greșeli, se eliberează suflete, se trăiește mai departe.
Pittsburgh, anii ’50. Casa lui Troy este împrejmuită de un gard solid din lemn (a reușit să-l termine înainte să moară). Rose o crește pe micuța Raynell (așa cum îi promisese lui Troy atunci când i-a spus că „acest copil nevinovat va avea o mamă, însă tu nu vei mai avea soție“), Cory a devenit caporal în marina americană, Lyons mai are puțin și se eliberează din închisoare, Gabriel este îngrijit într-un sanatoriu.
Viața continuă să alunece firesc, printre sclipiri de soare și unduiri de frunze, de o parte și de cealaltă a gardului.
FOTO: Cinemagia