Felix Pătrășcanu, FAN Courier: Implementarea TVA split ne va costa 400.000 de euro. Ce spun oamenii de afaceri despre inițiativa Guvernului

Alexandra Pele 21/09/2017 | 15:50 Ştiri
Felix Pătrășcanu, FAN Courier: Implementarea TVA split ne va costa 400.000 de euro. Ce spun oamenii de afaceri despre inițiativa Guvernului

Implementarea sistemului de TVA split va fi destul de costisitoare pentru companii. Acesta va crea un blocaj financiar pentru firmele mici și mijlocii, în vreme ce investitorii străini ar putea ocoli România din cauza complicării regimului fiscal, sunt concluziile la care au ajuns oamenii de afaceri prezenți joi la o conferință organizată de Romanian Business Leaders (RBL).

Felix Pătrășcanu, unul dintre fondatorii FAN Courier, spune că din discuțiile avute cu directorul financiar al companiei rezultă că doar implementarea TVA split va costa între 300 și 400 de mii de euro.

”Tot software-ul pe care l-am implementat și care ne ușurează munca va trebui schimbat. Credem noi, din cele spune de directorul financiar, că totul s-ar duce la un cost de în jur de trei, patru sute de mii de euro la nivel național. Să nu uităm, avem 140 și ceva de filiale în toată țara. Curieri sunt în jur de câteva mii”, spune Pătrășcanu, îngrijorat de modul în care vor fi gestionate returile sau eventualele greșeli umane de noul sistem de declarare și reținere a TVA-ului.

Pentru a evita penalitățile, toate companiile din România vor trebui să investească masiv în infrastructura de IT, în oameni pe care îi vor folosi pentru munci birocratice de urmărire a plății și încasării în contul corect, de a face drumuri până la Trezorerie și înapoi cel puțin până la implementarea unui sistem de plăți și urmărire online la nivelul Trezoreriei, a explicat Angela Roșca, managing partner al companiei de consultanță TaxHouse și liderul grupului de fiscalitate din cadrul RBL.

Roșca a atras atenția că principala preocupare legată de noul sistem care implică o urmărire foarte atentă a tuturor plăților și încasărilor fiecărei companii, pe toți furnizorii și clienții este legată atât de birocrația suplimentară, dar în special de eventualele blocaje ce ar putea apărea în cazul companiilor pentru care blocarea TVA-ului într-un cont separat se va traduce printr-o imposibilitate de a onora plățile către furnizori sau chiar către salariați.

Ne preocupă acest blocaj financiar mai mult decât orice altceva pentru că el va afecta în principal companiile mici și mijlocii, cu capacitate mai redusă de implementare a unui astfel de sistem birocratic și cu acces la credite bancare limitat. Evident, poate multe dintre aceste companii nu sunt bancabile. Dincolo de faptul că le cresc costurile, unele nu vor avea acces la cofinanțare, motiv pentru care vor intra în insolvență sau în faliment”, a precizat ea.

Companiile străine ar putea ocoli România

O altă preocupare este legată de situația nerezidenților care potrivit legislației europene nu pot fi obligați să-și deschidă aceste conturi și care ar putea alege să renunțe la operațiunile din România.

”Dacă firmele străine care operează în România, cu care mai noi toți avem business mai vor să vină în România pentru că mesajul multora dintre ei este dacă se implementează acest sistem ele nu pot fi forțate să își deschidă acel cont în România. Vorbim de nerezidenți care și-au exprimat intenția să închidă afacerile din România”, a precizat Angela Roșca.

Un exemplu concret a fost oferit și de Florin Gherghel, tax advisor la Noerr. Un client de-al său, cu un business extrem de automatizat, ia în calcul să se retragă din România deoarece nu are cum să își adapteze modelul de business la sistemul de TVA split.

”Nu are cum fizic să își adapteze modelul de business.  Acum este foarte greu să spună că va renunța la businessul din România, dar nu are cum să o facă. Automatizarea pe care și-a impus-o în modelul de business nu are cum să se aplice noilor reguli”, a precizat Gherghel.

Drăgan, Totalsoft: Ministerul Finanțelor va fi depășit de situație

Liviu Drăgan, fondatorul companiei Totalsoft, specializată în sisteme de management financiar, este de părere că Ministerul Finanțelor va fi depășit de gestionarea acestui sistem, dar și că cele mai afectate companii vor fi cele care se vor vedea nevoite să amâne investițiile programate pentru a se alinia noilor cerințe ale Fiscului.

Sunt convins că firmele care fac investiții vor avea mai mult de suferit, iar o economie trebuie să se bazeze pe firmele care fac investiții. Sunt convins că firmele mari nu vor avea mari probleme, în schimb firmele mici care au nevoie de investiții, care au nevoie să crească vor avea o problemă majoră cu această lege”, a declarat Drăgan.

Romania Business Leaders a cerut Guvernul ca sistemul să fie opțional pentru o perioadă de timp suficient de lungă încât să poată fi evaluat corect impactul pe care îl va avea asupra mediului de business, dar și să devină obligatoriu doar pentru companiile care activează în acele zone din economie în care există un risc ridicat de fraudă.

În situația în care executivul își dorește reducerea ”gap-ului” de TVA, diferența dintre veniturile pe care statul ar trebui să le încaseze din taxa pe valoare adăugată și cele care intră efectiv la buget, RBL propune introducerea altor măsuri, a căror efecte au fost dovedite în ceea ce privește combaterea fenomenului de evaziune fiscală.

Printre acestea se numără extinderea taxării inverse în zonele cu evaziune mare, implementarea caselor de marcat conectate la infrastructura ANAF și a facturilor direct raportate în sistemele Fiscului.

”Nu ne împotrivim acestor măsuri. Și acolo sunt costuri, cu case de marcat, cu sisteme de emitere a facturilor electronice și transmiterea lor către ANAF, dar sunt costuri pe care suntem dispuși să ni le asumăm tocmai pentru că am vedea un efect real”, susține Angela Roșca.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.