Farmecul amenajărilor, descoperit de două surori care-ți decorează biroul ca acasă

Senica Micu 03/07/2019 | 11:32 Ştiri
Farmecul amenajărilor, descoperit de două surori care-ți decorează biroul ca acasă

Poate noua divizie de office a compa­niei Lemon Interior Design să ega­leze în următorii ani veniturile de 3,5 mili­oane de euro generate de reziden­țial? Răspunsul e în ton cu piața.

Acest articol a apărut în numărul 68 (24 iunie – 7 iulie 2019) al revistei NewMoney

Dacă un trend în materie de design interior dă tonul în țările din Occident, cu siguranță va fi readaptat, mai devreme sau mai târziu, și pentru piața din Ro­mânia. O confirmă și surorile Elena Oancea și Cristina Căpitanu, care tocmai au lansat divizia de office a buticului de amenajări interioare Lemon Interior Design, centrată pe soluțiile complete de proiectare, design și imple­­­men­tare pentru configurarea spațiilor de birouri într-un mod personalizat. „Avem clienți din rezidențial care au început să ne roage să le facem și spațiul unde lucrează. De aici a pornit. Am avut cerere“, spune, încă de la începutul dialo­gului cu NewMoney, Cristina Căpitanu.

De altfel, cele două antreprenoare au lucrat în ultimii trei ani, tangențial, pe câteva proiecte pe acest segment, însă ideea de a deschide o divizie nouă a apă­­rut abia acum. „Și în linie cu ten­dința actuală a pieței“, completează Elena Oancea. „Oamenii petrec tot mai mult timp la birou și își doresc spații nu neapărat comerciale, ci în care să se simtă bine, spații deschise, o altfel de at­mosferă decât cea clasică de acum zece ani“, explică aceasta, adău­gând că, în cel mult doi ani, speră să ega­leze veniturile generate de linia rezi­den­țială de business, ajunse anul trecut la 3,5 milioane de euro.

UN STIL PRIETENOS. În spațiul destinat biroului companiei, un open space larg și foarte primitor amplasat la parterul unei clădiri cu aspect futurist din nordul Capitalei, nu există, vizual, nicio barieră: toată echipa de 11 persoane lucrează laolaltă, pe diverse proiecte. Culorile calde se îm­bină armonios cu cele reci, iar mesele, măsuțele, scaunele și fotoliile au accente care te duc mai degrabă cu gândul la „acasă“ decât la un loc în care lucrează angajați.

Aici se află și secretul antreprenoarelor de la Lemon: toată experiența pe care au acumulat-o pe rezidențial este adaptată în realizarea proiectelor din office. „Noi nu am fi avut curajul și apetitul să intrăm pe birouri dacă nu ar fi fost această tendință de a se pune accent pe transformarea spațiului de birouri într-un loc și de rela­xare. Dacă trebuia să mergem pe tra­di­țional, ar fi fost mai greu. Fiind această nouă tendință, noi avem un atu foarte mare: venim din partea de rezidențial, avem acel ceva care transformă un spațiu pentru birouri“, spune Cristina Căpitanu.

În momentul de față, echipa Lemon Interior Design lucrează deja la câteva pro­iecte de amenajare a unor spații de biro­uri, unul dintre acestea fiind One North Gate. „Wellbeingul devine o componentă principală în proiectarea zonelor de lucru. Confortul, detaliile estetice, integra­rea elementelor naturale sunt o necesitate pentru un spațiu de lucru viu, sănă­tos și, evident, mai productiv. Acest lucru face din amenajarea spațiilor de birouri un proces mai complex, dar în același timp este o continuare firească a activi­tății noastre în domeniul designului interior rezidențial“, o completează Elena Oancea.

„LA CAPACITATE MAXIMĂ“. De cealaltă parte, pe rezidențial, unde compania se adresează segmentului medium-high, lucrurile merg în ritmul deja stabilit, singura problemă fiind timpul. Cele două măr­turisesc că sunt nevoite să nu ono­reze foarte multe cereri din această cauză. „Acum suntem la capacitate ma­ximă. Lucrăm la 40 de apartamente în ace­lași timp, dar și la case în afara Capitalei“, continuă Elena Oancea.

Orientativ, bugetele pentru rezidențial variază mult în funcție de complexitatea pro­iectului. De exemplu, sunt proiecte de 15.000 de euro (cum este cazul apartamentelor), dar și de sute de mii de euro sau chiar mai mult. „Am avut și de un milion de euro. Un astfel de proiect poate să dureze de la șase luni până la un an și jumătate. E multă muncă în spate. Office-ul, spre deosebire de rezidențial, are suprafețe mult mai mari, însă nu se ca­racterizează prin aceeași atenție la detalii ca la rezi­den­țial“, detaliază Cristina Căpitanu.

Dar cum arată astăzi piața de office? Potrivit firmei de consultanță imobiliară CBRE, în 2019 sunt anunțate 15 proiecte pe piața spațiilor de birouri, cu o su­pra­față totală care depășește 304.000 de metri pătrați. Anul trecut, stocul modern de spații de birouri a ajuns la 2,91 milioane de metri pătrați, cu 144.000 de metri pă­trați livrați, în creștere cu 15% față de 2017. Prin comparație, pe segmentul rezidențial s-au construit în România ulti­mului deceniu peste 500.000 de case și apartamente, arată un studiu de anul trecut al platformei de vânzări imobiliare Storia.ro. „Construcțiile rezidențiale au început să prindă elan în ultimii ani, odată ce economia românească a revenit pe creștere, culminând în 2017 cu un avans al produsului intern brut de 6,9%“, mai reiese din studiul amintit.

Pe termen lung, fondatoarele compa­niei Lemon Interior Design iau în calcul și o extindere în străinătate, mai ales că nu­mărul solicitărilor pentru piața externă a crescut mult în ultimul timp. „Tot co­chetăm cu ideea. Singura opreliște e timpul. Cereri avem. Până la urmă, o să facem și acest lucru. Logistic, e foarte dificil să reloci echipe întregi pentru un proiect, dar, probabil, o să luăm proiectele de design și o să subcontractăm“, punctează Elena Oancea.

Într-un fel, antreprenoarele experi­mentează chiar în momentul de față cu două proiecte în străinătate, unul în Paris, iar altul în Dubai, în zona de rezi­dențial. „Am avut solicitări și din Anglia, și din Olanda“, continuă Cristina Căpitanu.

RETAIL VS DESIGN. Retrospectiv vor­bind, intrarea celor două surori în lumea designului de interior a fost mai degrabă o întâmplare, decât o mișcare minuțios planificată. Cristina Căpitanu a absolvit Facultatea de Electronică și Telecomuni­cații din cadrul Politehnicii și a lucrat în zona de management export-import, în timp ce Elena Oancea a terminat Dreptul și a lucrat ca jurist, dar și în PR. În 2007, cele două au hotărât să încerce și cartea antreprenoriatului, alegând să preia un business deja existent – un lanț de patru magazine de accesorii și decorațiuni interioare din București. „Am căutat câteva luni o afacere pe care să o cumpărăm, iar Lemon ni s-a părut că ni se potrivește cel mai bine“, povestea Cristina Căpitanu anul trecut, într-un interviu pentru NewMoney.

În perioada aceea, economia României „duduia“, iar consumul creștea în mare viteză, lanțul de magazine ajungând în scurt timp la 26 de angajați, cu mai multe unități deschise în București. Schimbarea s-a produs odată cu venirea crizei, care a afectat toți retailerii și implicit vânzările magazinelor Lemon. Atunci, cele două antreprenoare, care își completaseră oferta încă din 2009-2010 și cu piese de mobilier, au început să se gândească la un nou model de business: un butic de amenajări interioare, mai ales că deseori ofereau consultanță clienților care călcau pragul magazinelor.

Astfel a apărut Lemon Interior Design. În 2013, au închis magazinele pe care le aveau, și-au resetat modelul de business și au luat-o de la zero pe segmentul de de­sign interior, păstrând însă același brand. „Am crescut afacerea într-un apartament de 50 de metri pătrați, în Flo­reasca. Acolo am avut sediul, timp de mai mulți ani“, povestește Elena Oancea.

Mari dezvoltatori. În timp, surorile de la Lemon au ajuns să colaboreze cu mai mulți dezvoltatori imobiliari, lucrând pentru proiecte rezidențiale din București, precum Asmita Gardens și Casablanca Residence, reali­zând totodată și ame­najări interioare punctuale pentru restaurante sau spitale.

Unul dintre dezvoltatorii cu care cola­borează în mod constant este One United Properties, cel mai mare constructor de locuințe de lux de pe plan local. În 2017, de exemplu, proiectele derulate împreună cu acesta au generat aproximativ 50% din cifra de afaceri de 2,3 milioane de euro din acel an a companiei Lemon Interior Design.


FOTO: Compania

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.