Falimentele societăților de asigurare iau din oxigenul polițelor de nișă

Alexandra Pele 23/11/2016 | 12:04 Financiar
Falimentele societăților de asigurare iau din oxigenul polițelor de nișă

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Sufocate de segmentul auto, asigurările exotice își găsesc cu greu un loc în piață. Asigurare suplimentară pentru cititor: se întâmplă în România.

Puține companii merg mai departe de asi­­gurarea unor riscuri de bază, cu toate că sunt expuse la anumite pericole spe­­ci­­fice. În portofoliile brokerilor și ale companiilor de asigurare există mai mul­­te produse de nișă, unele cu potențial, altele mai puțin căutate. De vină pentru această situație ar fi lipsa de încredere, bugetele subțiri și mentalitatea.

ÎNTRERUPEREA BUSINESSULUI. Con­­se­­cin­­țele unor evenimente acoperite de po­­li­­țele clasice (incendiu, cutremur, furt etc.) pot destabiliza, pentru o perioadă de timp, operațiunile unei companii. Pen­­tru astfel de situații există polițe care acoperă pierderile financiare pe care le-ar putea înregistra o firmă ca urmare a în­­treruperii businessului. Scopul acestui tip de produs este de a repune asiguratul în situația în care ar fi fost dacă eve­­ni­­­­mentul nu s-ar fi produs. Suma asigu­­ra­­tă este estimată pe baza profitului neîncasat din cauza materializării unui risc asigurat.

ATACURI CIBERNETICE. Pe lângă ma­­șini, mobilă sau calculatoare, compa­nii­le își pot asigura datele și bazele de date. Firmele care lucrează cu informații sensibile se pot proteja de riscuri specifice, precum atacurile cibernetice.

„Mai nou, avem solicitări de la companii IT pentru atacuri cibernetice. Există o poliță care îți asigură pierde­­rea sau distrugerea datelor. Providerii de servere, de data center-uri au astfel de contracte. Polița costă cam 1% din su­­ma pe care o declari“, explică Adonis Mu­nussos, CEO, Piraeus Insurance Broker.

RĂSPUNDERI CIVILE. „În principiu, ori­­ce se poate asigura“, spune Bogdan An­­dri­­escu, președintele Uniunii Naţio­­na­­le a Societăţilor de Intermediere şi Con­­sul­­tanţă în Asigurări (UNSICAR). Companiile pot adapta anumite produse la nevoile proprii. Spre exemplu, patronul unui hotel din România și-a personalizat polița de răspundere civilă astfel încât să fie asigurat împotriva situațiilor în care mâncarea servită la restaurant nu cores­punde standardelor. Nevoia a apărut după ce mai multe turiste străine au fă­­cut toxiinfecție deoarece alimentele primite de la furnizor nu erau proaspete.

PARTICIPARE LA LICITAȚIE. Această poliță este destinată companiilor care par­­­­ticipă la proceduri de achiziție pu­­bli­­că și care sunt obligate să prezinte fie o ast­­fel de asigurare, fie o scrisoare de ga­ranție bancară. Practic, polița protejează autoritatea care organizează licitația de un „comportament necorespunzător“ al ofertantului – spre exemplu, dacă a câș­­ti­­gat, dar nu s-a prezentat la semnarea con­­­­tractului. Cotațiile acestui produs sunt între 1,25 și 2,5% din valoarea asi­­gu­­ra­­­­tă. Safety Broker a vândut o astfel de poliță unei companii din România care a participat la o licitație în Senegal. „Piața este în continuă creștere“, au precizat re­­pre­­zentanții brokerului, adău­­gând că po­­li­­ța este mai avantajoasă de­­cât o scri­­soa­­re bancară. Asigurarea este mai ieftină și nu presupu­­ne blo­­­­ca­­rea unor fonduri, pre­­cum în ca­­zul scrisorilor de garanție ban­­ca­­ră.

ACOPERIRE INTERNAȚIONALĂ. Pe segmentul premium, al asigurărilor ceva mai scumpe, în România au început să apară așa-numitele asigurări de sănătate cu acoperire internațională. O companie engleză cu angajați străini, din domeniul petrolier, a optat pentru un asemenea pro­­­­dus, care le garantează salariaților aco­­­­­­­perire medicală oriunde în lume. Aces­­­­te polițe pornesc de la 1.000-1.500 de euro pentru un cetățean român, prețul lor fiind corelat cu vârsta clientului, dar și cu țara sa de origine (respectiv pute­rea de cumpărare). Despăgubirile acordate de asiguratori se ridică la 1,8 milioane de eu­­ro, iar clienții pot alege să se trateze la orice clinică din lume, cu excepția SUA.

TITLURI DE PROPRIETATE. În perioada de boom a pieței imobiliare, respectiv în 2007-2008, în România au început să se dezvolte asigurările de titluri de proprietate. Practic, investitorul se poate asi­­gura împotriva riscului ca titlul de proprietate să fie contestat în instanță. Aces­­te polițe se fac pe toată perioada în care imobilul sau terenul este în proprie­­tatea clientului, prima fiind între 0,4 și 0,9% din valoarea de achiziție.

PIAȚA ASIGURĂRILOR. Astfel de asi­­gu­­rări nu „cântăresc“ prea greu în structu­­ra actuală a pieței. În prima jumătate a anului, „alte“ clase de asigurări (adică nu cele auto sau de viață) cumulau prime brute de doar 0,4 miliarde de lei, respectiv 9% din totalul polițelor încheiate, potrivit Autorității de Suprave­­ghere Fi­­nan­­ciară (ASF).

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Auditul asigurărilor” color=”juicy_pink” style=”dotted” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1479891440491{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Unele companii apelează la experiența brokerilor pentru a face un așa-numit audit al asigurărilor.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • ANALIZĂ. Auditul asigurărilor este o analiză prin care o companie poate să vadă cât de utile și rentabile sunt polițele pe care le-a încheiat, respectiv dacă acestea acoperă toate riscurile specifice domeniului de activitate, dar și dacă prețul plătit e cel mai avantajos din piață.
  • STAGNARE. Asigurările de nișă sunt în stagnare din trei motive, crede Bogdan Andriescu, președintele UNSICAR. Încrederea clienților este foarte scăzută, în principal din cauza valului de falimente ale societăților de profil, mentalitatea locală nu încurajează prevenția și situația economică nu este pe atât de favorabilă pe cât să susțină asigurarea unor riscuri specifice aferente polițelor de nișă.
  • OPTIMISM. Cu toate acestea, brokerii rămân optimiști. Unele dintre produsele considerate cândva „exotice“ și-au dovedit în timp profitabilitatea. „În general, asigurările facultative sunt în continuă creștere. Ceea ce era numit asigurare de nișă în urmă cu câțiva ani acum poate fi considerat o linie de business ca oricare alta“, au precizat reprezentanții Safety Broker.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.