Fabrici de retail: o soluție pentru producătorii români

Alexandra Pele 07/04/2017 | 15:03 Companii
Fabrici de retail: o soluție pentru producătorii români

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Activitatea de retail reprezintă mai puţin de jumătate din afacerile pro­du­cătorilor locali. Acolo unde există. Dacă, pe zona de producţie, marile com­panii autohtone au trecut testul maturităţii, retailul s-a dovedit un munte mai greu de cucerit.

„Este minunat să aud că aveți un co­merț atât de puternic în România“, spune consultantul și autorul Bob Phibbs, supranumit de presa străină „doctorul retail-ului“, despre boom-ul consumului care a făcut posibilă creș­te­rea economică de 4,8% de anul trecut. Producătorii care investesc și într-un lanț propriu de magazine au o șansă reală să devină o amenințare pentru marii retaileri pentru că, spune Phibbs, viitorul le aparţine companiilor care îşi construiesc o relaţie solidă cu clienţii. „Întrebarea este: vor avea pro­ducătorii suficientă forţă?“, punctează consultantul, adăugând că pentru a face comerț ai nevoie de cu totul alte aptitudini decât pentru a lucra cu intermediari.

În SUA, companiile mari au resursele financiare necesare pentru a investi în această zonă, dar și suficienţi investitori dispuși să îi ajute, punctează specialistul care a lucrat cu branduri precum Yamaha sau LEGO. „În magazinele proprii, producătorii pot controla exact tipul de interacțiune pe care și-o doresc cu clienții în loc să fie nevoiți să de­pin­dă de servicii slabe, o prezentare care lasă de dorit și discounturi cons­tan­­te“, adaugă Phibbs. Pe plan local, mulţi pro­­ducători, mai ales cei din indus­tria ali­­mentară, s-au arătat adesea ne­mul­ţumiţi de relaţia cu retailerii, în special cu marile lanţuri străine. Însă de la nemul­ţu­mire şi până la dezvoltarea propriilor lan­­ţuri de desfacere e cale lungă, iar în Ro­­mâ­­nia există prea puţine exemple de suc­­ces în acest sens.

DINCOLO DE CIFRE. Producători-retai­leri, companii care să producă în special pentru piaţa locală, nu sunt mulţi. O pri­mă explicaţie se leagă de presiunea foarte mare pe marja de profit. La nivel sectorial, cele mai vulnerabile companii sunt cele din industria uşoară, din indus­tria alimentară şi din prelucrarea lemnului, reiese dintr-un studiu mai vechi al Băncii Naţionale a României (BNR).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.