Extinderea în Europa și poziția de lider de piață în Republica Moldova sun două dintre țintele FAN Courier pentru 2023

Senica Micu 05/01/2023 | 10:25 Companii
Extinderea în Europa și poziția de lider de piață în Republica Moldova sun două dintre țintele FAN Courier pentru 2023

Pentru cel mai mare jucător privat cu ac­țio­nariat 100% românesc din piața servicii­lor de poștă și curierat de la noi, FAN Courier, 2023 vine la pachet cu o serie de planuri care vizează consolidarea businessului în regiune.

Pe lângă investițiile din România, fondatorii companiei – Felix Pătrășcanu și frații Adrian și Neculai Mihai – caută opor­tunități de extindere pe alte piețe „cu sco­pul de a oferi clienților din Europa Centrală și de Vest acces la piața locală și invers“. Totodată, o prioritate pentru FAN Courier este poziția de lider în Republica Moldova, piață pe care a intrat în urmă cu un an, con­­struirea unui nou hub în Ștefăneștii de Jos și dezvoltarea rețelei de lockere FANbox.

Pe plus

Chiar dacă 2022 a fost un an plin de provocări și incertitudini din cauza conflictului din Ucraina, FAN Courier (compa­nie românească înființată în 1998) a înre­gistrat o cifră de afaceri de 225 de milioane de euro, cu 10% mai mult decât în 2021. Creș­terea a fost susținută și de investițiile de 31,5 milioane de euro realizate pe parcursul lui 2022, pe segmente precum teh­no­logizare, digitalizare și servicii de livrare alternativă, cât și în extinderea și automatizarea huburilor.

„Cea mai mare provocare din 2022 a fost gestionarea corectă a creșterii prețurilor la combustibil și energie, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră. Am fost nevoiți să majorăm tarifele cu 6-7% și să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediție. Din această cauză, ne așteptăm la o scădere semnifica­tivă a profitabilității“, spune Adrian Mihai (foto), chief executive officer (CEO) și cofondator al FAN Courier (în 2021, profitul net al companiei a fost de aproape 33 de milioane de euro, iar pentru 2022 încă nu au fost făcute publice cifrele).

Dar această provocare este astăzi o con­s­tantă pentru toate companiile, indiferent de domeniul în care activează, și vine după criza sanitară generată de COVID-19. Diferența este că pandemia nu a adus scă­deri pentru jucătorii din curierat, dimpo­trivă. Un studiu realizat de KeysFin arată că piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele domenii în care numărul de companii a crescut considera­bil în pandemie, cu aproape 39% față de 2019 și cu aproximativ 242% peste nivelul din 2011. Grosso modo, piața a fost esti­mată la 7,3 miliarde de lei (aproape 1,5 miliarde de euro) în 2021, în creștere față de valoarea de 6,4 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro) din 2020. Iar principalul motor al acestei creșteri a fost comerțul online, care a explodat între 2020 și 2021, men­ținându-se pe același trend ascendent și în 2022.

„Comerțul online românesc își continuă ascensiunea și este încă o piață permisivă pentru noi jucători pe aproape orice verti­cală de business. Magazinele online ar tre­bui să adopte mottoul «think big» și să își diversifice canalele de vânzare și gama de produse, să se extindă la nivel internaț­io­nal și să se axeze pe construirea de comu­nități în jurul brandului lor“, spune Andrei Radu, CEO & fondator GPeC. În cifre estimate de reprezentanții din domeniu, valoa­rea sectorului de e-commerce românesc ar putea depăși șapte miliarde de euro anul acesta, cu 14% mai mult față de 2021.

În cazul FAN Courier, comerțul online a avut în 2022 o pondere de 60-65% în activi­tatea companiei, iar estimările rămân de creș­tere și pentru 2023. Strâns legată de co­merțul online este tendința consumatorilor de a opta pentru easy boxuri sau lo­ckere, atunci când vine vorba de transportul coletelor. Astfel, FAN Courier a început să dezvolte și propria rețea de lockere – FANbox. Potrivit lui Adrian Mihai, proiec­tul are „o perioadă de implementare mai lungă, în etape“, iar investiția din prima fază (demarată în 2022) a ajuns la zece mi­li­oane de euro.

De altfel, livrarea la lockere rămâne una dintre principalele tendințe în 2023 – consumatorii își doresc independență față de programul curierului – și poate să câștige teren în următoarea perioadă față de li­vrarea clasică door-to-door.

Pe alte piețe

Spre finalul lui 2021, compania a anunțat că își lansează operațiunile în Republica Moldova – cu brandul FAN Moldova –, în urma unei investiții inițiale de trei milioane de euro. Astăzi, intenția clară a celor trei fondatori este să devină lideri pe această piață nouă și, în plus, să descopere și alte oportunități, pentru extinderea în Europa Centrală și de Vest. „Acest pas face parte din strategia noastră de dezvoltare pe termen mediu și lung. Republica Moldova este prima țară din Eu­ropa de Est unde ne-am extins cu ope­ra­țiuni proprii“, punctează Adrian Mihai. „Activitatea acolo este în parametri, deși planurile de creștere au decelerat din cauza războiului din Ucraina, având în vedere că Republica Moldova este mai afec­tată decât România de acest conflict“, spune și Neculai Mihai.

După un 2022 considerat „printre cei mai activi“ din punctul de vedere al inves­ti­țiilor (cu un total de 31,5 milioane de euro în rețeaua de lockere, în digitalizare, în tehnologizare, în flota auto), FAN Courier va investi în 2023 și în construirea unui nou hub în Ștefăneștii de Jos (aproape de București, unde se află și sediul central al companiei), ce va cuprinde un depozit de fullfilment, o clădire de birouri și o parte de depozit de curierat, dotat cu tehnologii noi de sortare și picking.

Tot anul viitor se va finaliza un proiect deja început – hubul de la Brașov, dotat cu o bandă de sortare modernă –, în urma unei investiții de peste șapte milioane de euro. În primăvara lui 2022, compania a finalizat construcția unui hub la Cluj-Na­poca, printr-o investiție de 15 milioane de euro. „Pe termen lung, planurile noastre sunt să transformăm hubul din Cluj-Na­poca într-unul internațional“, subliniază Felix Pătrășcanu.

Proiectele de investiții ale companiei sunt completate de FAN Delivery, o plat­formă online de personal shopping cu li­vrare rapidă, creată anul trecut. Platforma este accesibilă tuturor companiilor care oferă produse și servicii din mai multe cate­gorii, precum supermarket, beauty & care, books & gifts sau electronice. Pe partea de supermarket, Fan Delivery este partener cu Auchan Retail. La momentul de față, plat­forma acoperă orașele Bucu­rești, Iași, Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara și Craiova, iar de anul viitor va adăuga Plo­iești, Con­stanța, Pitești, Târgu Mureș, Oradea.

FAN Courier intenționează și să dezvolte mai multe proiecte care au legătură cu sustenabilitatea. Un exemplu în acest sens este producția de energie regenerabilă, Adrian Mihai vorbind de investiții de 1,8 milioane de euro într-o instalație de pano­uri fotovoltaice la sediul central din Ște­fă­neștii de Jos. Conform estimărilor, acestea vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul de energie va fi distribuit în rețeaua publică. De asemenea, pe viitor, „vehiculele electrice din flota FAN Courier vor fi încărcate cu energie verde produsă in-house“. În prezent, flota companiei a ajuns la aproximativ 4.500 de autovehicule.

Acest articol a apărut în numărul 154 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.