Extinderea în Europa și poziția de lider de piață în Republica Moldova sun două dintre țintele FAN Courier pentru 2023

Pentru cel mai mare jucător privat cu acționariat 100% românesc din piața serviciilor de poștă și curierat de la noi, FAN Courier, 2023 vine la pachet cu o serie de planuri care vizează consolidarea businessului în regiune.
Pe lângă investițiile din România, fondatorii companiei – Felix Pătrășcanu și frații Adrian și Neculai Mihai – caută oportunități de extindere pe alte piețe „cu scopul de a oferi clienților din Europa Centrală și de Vest acces la piața locală și invers“. Totodată, o prioritate pentru FAN Courier este poziția de lider în Republica Moldova, piață pe care a intrat în urmă cu un an, construirea unui nou hub în Ștefăneștii de Jos și dezvoltarea rețelei de lockere FANbox.
Pe plus
Chiar dacă 2022 a fost un an plin de provocări și incertitudini din cauza conflictului din Ucraina, FAN Courier (companie românească înființată în 1998) a înregistrat o cifră de afaceri de 225 de milioane de euro, cu 10% mai mult decât în 2021. Creșterea a fost susținută și de investițiile de 31,5 milioane de euro realizate pe parcursul lui 2022, pe segmente precum tehnologizare, digitalizare și servicii de livrare alternativă, cât și în extinderea și automatizarea huburilor.
„Cea mai mare provocare din 2022 a fost gestionarea corectă a creșterii prețurilor la combustibil și energie, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră. Am fost nevoiți să majorăm tarifele cu 6-7% și să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediție. Din această cauză, ne așteptăm la o scădere semnificativă a profitabilității“, spune Adrian Mihai (foto), chief executive officer (CEO) și cofondator al FAN Courier (în 2021, profitul net al companiei a fost de aproape 33 de milioane de euro, iar pentru 2022 încă nu au fost făcute publice cifrele).
Dar această provocare este astăzi o constantă pentru toate companiile, indiferent de domeniul în care activează, și vine după criza sanitară generată de COVID-19. Diferența este că pandemia nu a adus scăderi pentru jucătorii din curierat, dimpotrivă. Un studiu realizat de KeysFin arată că piața serviciilor de poștă și curierat este unul dintre puținele domenii în care numărul de companii a crescut considerabil în pandemie, cu aproape 39% față de 2019 și cu aproximativ 242% peste nivelul din 2011. Grosso modo, piața a fost estimată la 7,3 miliarde de lei (aproape 1,5 miliarde de euro) în 2021, în creștere față de valoarea de 6,4 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro) din 2020. Iar principalul motor al acestei creșteri a fost comerțul online, care a explodat între 2020 și 2021, menținându-se pe același trend ascendent și în 2022.
„Comerțul online românesc își continuă ascensiunea și este încă o piață permisivă pentru noi jucători pe aproape orice verticală de business. Magazinele online ar trebui să adopte mottoul «think big» și să își diversifice canalele de vânzare și gama de produse, să se extindă la nivel internațional și să se axeze pe construirea de comunități în jurul brandului lor“, spune Andrei Radu, CEO & fondator GPeC. În cifre estimate de reprezentanții din domeniu, valoarea sectorului de e-commerce românesc ar putea depăși șapte miliarde de euro anul acesta, cu 14% mai mult față de 2021.
În cazul FAN Courier, comerțul online a avut în 2022 o pondere de 60-65% în activitatea companiei, iar estimările rămân de creștere și pentru 2023. Strâns legată de comerțul online este tendința consumatorilor de a opta pentru easy boxuri sau lockere, atunci când vine vorba de transportul coletelor. Astfel, FAN Courier a început să dezvolte și propria rețea de lockere – FANbox. Potrivit lui Adrian Mihai, proiectul are „o perioadă de implementare mai lungă, în etape“, iar investiția din prima fază (demarată în 2022) a ajuns la zece milioane de euro.
De altfel, livrarea la lockere rămâne una dintre principalele tendințe în 2023 – consumatorii își doresc independență față de programul curierului – și poate să câștige teren în următoarea perioadă față de livrarea clasică door-to-door.
Pe alte piețe
Spre finalul lui 2021, compania a anunțat că își lansează operațiunile în Republica Moldova – cu brandul FAN Moldova –, în urma unei investiții inițiale de trei milioane de euro. Astăzi, intenția clară a celor trei fondatori este să devină lideri pe această piață nouă și, în plus, să descopere și alte oportunități, pentru extinderea în Europa Centrală și de Vest. „Acest pas face parte din strategia noastră de dezvoltare pe termen mediu și lung. Republica Moldova este prima țară din Europa de Est unde ne-am extins cu operațiuni proprii“, punctează Adrian Mihai. „Activitatea acolo este în parametri, deși planurile de creștere au decelerat din cauza războiului din Ucraina, având în vedere că Republica Moldova este mai afectată decât România de acest conflict“, spune și Neculai Mihai.
După un 2022 considerat „printre cei mai activi“ din punctul de vedere al investițiilor (cu un total de 31,5 milioane de euro în rețeaua de lockere, în digitalizare, în tehnologizare, în flota auto), FAN Courier va investi în 2023 și în construirea unui nou hub în Ștefăneștii de Jos (aproape de București, unde se află și sediul central al companiei), ce va cuprinde un depozit de fullfilment, o clădire de birouri și o parte de depozit de curierat, dotat cu tehnologii noi de sortare și picking.
Tot anul viitor se va finaliza un proiect deja început – hubul de la Brașov, dotat cu o bandă de sortare modernă –, în urma unei investiții de peste șapte milioane de euro. În primăvara lui 2022, compania a finalizat construcția unui hub la Cluj-Napoca, printr-o investiție de 15 milioane de euro. „Pe termen lung, planurile noastre sunt să transformăm hubul din Cluj-Napoca într-unul internațional“, subliniază Felix Pătrășcanu.
Proiectele de investiții ale companiei sunt completate de FAN Delivery, o platformă online de personal shopping cu livrare rapidă, creată anul trecut. Platforma este accesibilă tuturor companiilor care oferă produse și servicii din mai multe categorii, precum supermarket, beauty & care, books & gifts sau electronice. Pe partea de supermarket, Fan Delivery este partener cu Auchan Retail. La momentul de față, platforma acoperă orașele București, Iași, Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara și Craiova, iar de anul viitor va adăuga Ploiești, Constanța, Pitești, Târgu Mureș, Oradea.
FAN Courier intenționează și să dezvolte mai multe proiecte care au legătură cu sustenabilitatea. Un exemplu în acest sens este producția de energie regenerabilă, Adrian Mihai vorbind de investiții de 1,8 milioane de euro într-o instalație de panouri fotovoltaice la sediul central din Ștefăneștii de Jos. Conform estimărilor, acestea vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul de energie va fi distribuit în rețeaua publică. De asemenea, pe viitor, „vehiculele electrice din flota FAN Courier vor fi încărcate cu energie verde produsă in-house“. În prezent, flota companiei a ajuns la aproximativ 4.500 de autovehicule.
Acest articol a apărut în numărul 154 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly