Experiențe cu Digi

Trebuie să recunosc că, pentru mine, de câțiva ani buni, compania RCS&RDS era învăluită într-un mare și profund mister. Am văzut-o cum crește în businessul de distribuție TV prin cablu, cu o do­rință „hămesită“ de a acapara piața. Toate scările de bloc aveau la parter câte un afiș care îi invita pe locatari să se aboneze la RCS&RDS. Un prieten care a lucrat o scurtă perioadă pentru companie îmi povestea cum agenții de vânzări aveau distribuite, aproape militar, zonele în care trebuiau să acționeze și cum neîndeplinirea țintelor de vânzare lunare însemna concedierea instantanee.

Mi s-a părut totdeauna că RCS&RDS este o companie agresivă și opacă. Agresivă, pentru că ofertele de telefonie mobilă au făcut din Digi Mobil un jucător care contează pe piața de telefonie mobilă.Opacă, pentru că informațiile despre companie au fost transmise către public extrem de rar. Doar când firma a apelat la un împrumut sindicalizat s-au putut afla date despre finanțele sale.

De altfel, media l-a numit pe Zoltán Teszári, acționarul principal al RCS&RDS, „miliardarul fără chip“, cu trimitere evidentă la discreția până la limita invizibilității de care a dat dovadă, de-a lungul timpului, fondatorul companiei.

Mâna dreaptă a lui Teszari. În acest sens, am și o experiență personală rele­vantă. În urmă cu câțiva ani, lucrând la un post TV cu specific economic, am făcut, împreună cu o echipă de colegi, „un tur“ al societăților de cablu negociind prelua­rea de către distribuitori a respectivului post TV. Am ajuns, astfel, la toate companiile de cablu, cu o excepție, RCS&RDS. Acolo, ni se spunea, decizia este luată doar de un „domn Bendei“, un soi de mână dreaptă a lui Teszári. Doar că la „domnul Bendei“ nu se putea ajunge, era de negăsit, și chiar cei care cândva îl cunoscuseră personal nu puteau să stabilească o întâlnire. Acum, din prospectul de ofertă de vânzare a acțiunilor prin bursa de valori aflu că domnul Ioan Bendei chiar există în carne și oase și are funcția de vicepre­ședinte și director executiv al RCS&RDS.

În același timp, trebuie să recunosc că stilul agresiv de business al companiei RCS&RDS a schim­bat regulile în piețele pe care firma acti­vează. A fost jucătorul rebel al piețelor, cel care i-a obligat pe competitori să se repoziționeze, care a venit cu tarife mici pentru a câștiga piața, comportament care, în ultimă instanță, a fost în beneficiul consumatorilor. De altfel, modelul de business al companiei este destul de simplu de decriptat: s-a împrumutat, a investit, s-a extins agresiv cu tarife mai mici decât concurența, pentru a câștiga puțin de la o masă mare de clienți.

Diversificare. Matricea a fost urmată punct cu punct pe toate piețele pe care RCS&RDS și Digi s-au extins: distri­buția TV prin cablu, televiziunea digitală prin sa­telit, furnizarea de internet și voce, programe media, telefonia mobilă și fixă și, mai nou, distribuția de energie electrică. Trebuie re­mar­cată și diversificarea tot mai pronun­țată a com­pa­niei: cablu TV, telefonie mobilă sau distri­buție de energie elec­trică, o diversificare care ne duce cu gândul, păs­trând proporțiile, la companii ma­mut care au dispărut tocmai din cauza extinderii ne­con­trolate. Cert este că așa s-a născut una dintre puținele mari companii cu capital românesc, una despre care se poate spune că a devenit „prea mare pentru a nu fi ajutată în caz de dificultate“.

Am fost curios să văd cum vor evolua compa­nii­le din grupul RCS&RDS și Digi, cu toate punctele lor forte și cele slabe. Mai trebuie adăugată o temă fundamentală a grupului, și anume îndatorarea sub­stanțială, care poate fi un punct forte (semn că băncile au încredere în cifrele companiei), dar și un punct sensibil (legat de o impredictibilitate care poate pune în dificultate, la un moment dat, afacerile companiei).

Decizia companiei de a face o ofertă de vânzare de acțiuni prin intermediul Bursei de Valori Bucu­rești și de a fi apoi listată pe această piață a fost, recunosc, o surpriză totală. O surpriză pentru că mișcarea companiei contrazice o bună parte din ceea ce devenise o adevărată politică de firmă, adică discreția dusă până la lipsa de transparență.

Evenimentul a fost salutat de investitorii pe piața de capital, fapt de înțeles, dacă ne gândim că, în ultimii ani, foarte puține companii cu capital privat au apelat la listarea pe bursă. Iar grupul RCS&RDS plus Digi nu este orice companie.

În rest, prospectul de emisiune conține o serie întreagă de informații interesante. Analizele piețe­lor pe care activează grupul de companii, rezulta­tele financiare sau totalul datoriilor (cea mai impor­tantă parte a datoriei fiind pe termen lung). De remarcat că Digi este una dintre puținele companii românești care s-au extins în afara țării, firma acționând și în Ungaria și Spania. Cele mai importante piețe, care aduc cele mai mari venituri, sunt România și Ungaria. De asemenea, în prospectul de emisiune se spune clar că firma va folosi profi­tul obținut pentru investiții. Asadar, RCS&RDS și Digi intră în epoca transparenței. Ceea ce este esențial pentru o companie care se respectă.

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.