Efectul de timbru: Redevine România cimitirul de mașini vechi al Europei?

Emil Popescu 18/05/2017 | 14:39 Companii
Efectul de timbru: Redevine România cimitirul de mașini vechi al Europei?

Eliminarea timbrului de mediu a accele­rat creşterea vânzărilor de maşini, atât pe segmentul autoturismelor noi, cât mai ales second-hand, al căror număr chiar s-a dublat. De altfel, primul trimestru a fost cel mai bun al ultimilor opt ani pentru companiile din domeniu. 

Zvonul că începutul lui 2017 ar putea aduce eliminarea infamului timbru de mediu a pus la un moment dat în stand-by piața auto. Cum taxa putea ajunge la peste 1.000 de euro în cazul unei maşini rulate, mulţi cumpărători au preferat să aștepte. Numai că, odată eliminată, rezultatele s-au văzut imediat.

UN NOU ÎNCEPUT. Vânzările de maşini second-hand au explodat, practic, fiind în­matriculate în primul trimestru peste 128.000 de vehicule, de două ori mai multe faţă de ianuarie-martie 2016, re­pre­zentând aproape 45% din volumul aferent întregului an. La un record al ultimilor ani au urcat și reînmatriculările, cu aproape 130.000 de unităţi.

„Nu este complet surprinzătoare evo­luţia pieţei, dacă luăm în considerare faptul că, la început de an, întotdeauna cere­rea pentru maşini este mai mare, iar eli­mi­narea timbrului de mediu a survenit tot în primele luni (…). Dacă se menţin creş­te­rile de până acum pe tot parcursul anului, piaţa maşinilor noi poate depăşi 110.000 unităţi, iar cea a vehiculelor rulate, din import, şi a celor reînmatriculate va atinge 600.000 de unităţi“, explică aceste creșteri Cristian Cojocaru, sales manager la Autovit.ro.

Din cele aproape 130.000 de maşini rulate înmatriculate în România, circa 34.000 au fost Volkswagen, aceasta fiind în continuare cea mai populară marca pentru cei care au ales modele second-hand, urmată de Opel şi Ford.

În ceea ce privește piaţa maşinilor noi, aceasta a urcat cu 27,6% în ianuarie-martie faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la peste 22.000 de unităţi, dar unele mărci, precum Opel, Citroën, Ford şi Renault, au avut evoluţii de peste 50%. Pe de altă parte, liderul Dacia a crescut sub media pieţei, cu 11%, arată datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Una dintre cele mai mari creşteri a fost înregistrată de Ford – 57%, fiind pentru prima dată când compania americană reuşeşte să obţină o astfel de performanţă de la preluarea din 2010 de la importatorul Romcar a operaţiunilor de vânzări şi marketing din România. Mai mult, compania estimează că ritmul se va menţine pe tot parcursul lui 2017.

„Am început anul în forţă (…). Ne pro­pu­nem să menţinem acest ritm pe parcursul întregului an, cu atât mai mult cu cât ur­mează să lansăm două noi modele strategice pentru noi în România: noua Fiesta şi, bineînţeles, mult aşteptatul Eco­Sport, care din toamna acestui an se va produce la Craiova“, spune Attila Szabo, directorul general al Companiei Naţionale de Vân­zări Ford România.

PERSPECTIVE DE PIAȚĂ. Tabloul pieței e nuanțat de o analiză a Asociaţiei Pro­du­cătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care remarcă o triplare a numă­ru­lui autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (normă Euro 3 şi 2), de la 18.000 în 2016 la 52.500 de unităţi.

Asociaţia – unul dintre cei mai vehe­menţi critici ai eliminării taxei de mediu – arată că înmatriculările de maşini rulate vor continua să crească în ritm sus­ţinut, în lipsa unor măsuri din partea auto­rităţilor, fiind posibil ca în acest an să intre în ţară peste 500.000 de vehicule se­cond-hand din import, faţă de 300.000 în 2016. În consecință, cei de la APIA vor introducerea unei taxe de achi­ziţie şi modi­ficarea impozitului auto în ideea încurajării cumpărării de maşini noi.

Între timp, pe Autovit.ro continuă să crească ponderea maşinilor de peste 20.000 de euro, de la 14% din totalul anun­ţurilor în 2016 la 18%, în timp ce ponde­rea maşinilor de sub 5.000 de euro a scă­zut cu aproape zece procente, până la 30%.

Cel mai consistent palier de preţ ră­mâne între 5.000 şi 10.000 de euro, 28% dintre maşinile scoase la vânzare pe site încadrându-se în acest segment. La acest nivel al prețurilor, cele mai multe anunţuri sunt pentru Volkswagen (22%) şi BMW (10%). În categoria autoturismelor de peste 20.000 euro, 31% dintre anunţuri sunt BMW, iar 29% Mercedes-Benz.

Reprezentanţii site-ului notează că ponderea maşinilor produse după 2011 a urcat de la 31% anul trecut la 42%, în timp ce cota maşinilor mai vechi de 14 ani a scăzut cu cinci procente, la 12%.

Pentru a preveni o invazie de maşini second-hand despre care se vorbește de ceva vreme și confirmată deja în parte, Guvernul se gândeşte să introducă o taxă de poluare sub formă de vignetă, dife­ren­ţiată ca valoare în funcţie de gra­dul de po­luare al autoturismului. Astfel, șoferii ar urma să aibă acces în diferite zone ale marilor oraşe doar pe baza unui sticker colorat lipit pe parbriz.

Este doar o variantă de lucru, iar până la o eventuală aplicare importurile de maşini rulate vor doborî cel mai probabil noi recorduri.

 

Jumătatea goală a paharului

Efectele eliminării timbrului de mediu ar putea fi cu adevărat dezastruoase, avertizează specialiștii APIA, schițând o parte dintre acestea:

CIMITIR DE MAŞINI VECHI. Creşterea numărului de autovehicule vechi, poluante şi nesigure; România poate deveni al doilea „cimitir de maşini vechi“ al Europei, după Polonia; rezultatele programului „Rabla“, de înnoire a parcului auto, ar fi anulate.

POLUARE. Creşterea considerabilă a nivelului de poluare atmosferică.

SCAD VÂNZĂRILE DE MAŞINI NOI. Scăderea cu circa 30% a vânzărilor de mașini noi în 2017 şi implicit a încasărilor la buget (din TVA, impozit pe profit, impunere angajaţi).

DISPONIBILIZĂRI. Dispariția a 15.000 de locuri de muncă din producţia şi distribuţia auto (25% din personal).

MAŞINI NESIGURE. Prin importul de maşini echipate necorespunzător ar putea fi afectată în mod semnificativ şi siguranţa în trafic.

INVESTIȚII MAI MICI. Eliminarea taxei afectează posibilitatea de atragere de noi investiții în sectorul auto, precum și stabilitatea proiectelor realizate deja.


FOTO: Getty Images

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.