Economia în vremuri de virus

Oriunde privești în jur, vezi coronavirus. Cel puțin așa se întâmplă la ora redactării acestui material. Precauția este necesară întrucât situația este extrem de volatilă. Cazurile, măsurile, deciziile se schimbă de la o zi la alta. Deocamdată, peisajul oferit de tot ce este legat de coronavirus este între înspăimân­­tă­­tor și impresionant. Bursele au avut până acum do­­uă puse­­uri de scădere masivă. S-au făcut comparații cu cifre din timpul crizei din 2008, dar ele sunt puțin re­­le­­vante, pentru că analiștii financiari nu știu la ce să se aștepte. Sau, mai exact, se pot aștepta la ce este mai rău.

Primele efecte. Franța a interzis manifestările la care participă mai mult de 5.000 de persoane, Ro­­mânia pe cele cu peste 1.000 de participanți. Pentru organizarea evenimentelor cu mai puțin de 1.000 de per­­soa­­ne este nevoie de obținerea unui aviz de la o in­­sti­­tu­­ție a statului, ceea ce îi face pe mulți dintre or­­gani­­za­­tori să renunțe și să amâne.

În Italia, toată populația se află în ca­­ran­­ti­­nă, în mare parte la domiciliu. Carantina pare a fi soluția pen­­tru tot mai multe state, o metodă re­­co­­man­­dată, de altfel, de Organizația Mondială a Sănă­­tății, dar absolut nefericită pentru economie. Dintr-un motiv simplu: se poate lucra de acasă pentru des­­tul de puține domenii ale economiei.

Prețul țițeiului s-a prăbușit. A scăzut mai întâi cu 25%, apoi cu 30% și a ajuns până la 33%. Dar evo­­lu­­ția nu este doar din cauze legate de coronavirus și de scăderea cererii, ci și din cauza disensiunilor dintre țările mari exportatoare de petrol și Rusia. OPEC și Rusia nu au reușit să ajungă la o înțelegere privind reducerea cantității de țiței extrase.

În schimb, absolut logic, prețul aurului a crescut, un activ de refugiu, care atrage investitorii tocmai în momente de criză. Dar nu trebuie omis că, recent, prețul aurului a avut o evoluție neașteptată, în sensul că a scăzut brusc. Experții au pus această că­­de­­re pe seama nevoii unor investitori de a-și completa lichiditățile prin vânzarea unei cantități de aur.

Se închid sau nu școlile? Măsura diferă de la stat la stat. Există decizii fără precedent și în domeniul manifestărilor sportive. Sunt campionate naționale de fotbal care se joacă fără spectatori. Turneul de tenis de la Indian Wells a fost anulat, iar jucătorii, jucătoarele și fanii acestui sport se întreabă în ce măsură calendarul de turnee din această primă ju­­mă­­tate a anului se va mai respecta. Curse de maraton sau semimaraton au fost amânate sau anulate. În spatele acestor măsuri există un important impact financiar. Cluburile de fotbal pierd bani, par­­ti­­ci­­panții la cursele de maraton, amatori, pierd și ei bani, pentru că și-au cumpărat bilete de avion sau au rezervat locuri de cazare.

Riscul recesiunii. Nu este încă definit impactul pe care măsurile de protecție împotriva coronavirusului îl au asupra economiei. Sunt doar scenarii, dar ele nu iau în calcul cea mai neagră variantă. Italia a încheiat anul trecut cu o creștere zero și sunt șanse mari ca economia italiană să intre cel puțin într-o recesiune tehnică. Aceeași problemă o au marile economii ale zonei euro, chiar dacă Germania a început să mărească ritmul investițiilor tocmai pentru a încerca să contrabalanseze potențiala scădere.

Încrederea investitorilor în zona euro este la cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu. Statele și băn­­ci­­le centrale pregătesc pachete de stimulare a eco­­nomiei. Dacă și unde pot. Pentru că, de exemplu, Re­­zer­­va Federală americană a redus deja dobânda-che­­ie. Banca Centrală Europeană nu are unde să mai coboare dobânda, pentru că nivelul este deja zero.

În același timp, unele state au anunțat pachete fiscale, sub diverse forme, care conțin facilități pentru economie. Nimeni nu s-a grăbit să ofe­­re beneficii substanțiale. Pentru că sta­­tele europene abia au re­­ve­­nit cu deficitele bugetare la valori normale și pentru că toată lumea speră că efectele virusului se vor diminua la jumătatea anului.

Turismul este în apropierea unui dezastru. Au fost anulate curse aeriene, va­­can­­țe și manifestări de business. Carantina exclude posibilitatea de a face turism. Tot mai mulți locuitori ai planetei preferă să rămână acasă sau să-și petreacă vacanța în țara de origine. Dacă ten­­din­­ța se va menține, vor fi câteva state care vor su­­feri pierderi importante.

Dar cum să mai faci turism când afli că la Disneyland, în Paris, a fost descoperit un caz de coronavirus, iar parcul s-a închis sau că Muzeul Luvru a ră­­mas închis la sfârșitul săptămânii? Companiile ae­­ri­­e­­­­ne au deja pierderi și anulări de curse și ma­­nagerii acestor firme se întreabă dacă anul acesta va se­­mă­­na cu cel de după atentatele de la New York sau cu primii ani de criză.

Singurii câștigători de etapă par a fi companiile digitale, specializate în comerț online și producătorii de produse „la modă“: conserve, măști de protecție, hârtie igienică sau unele alimente.

Puțini câștigători, mulți care pierd. Virusul este cel mai surprinzător dușman al economiei globale. Un inamic nevăzut și greu de învins. Deocamdată.

Constantin Rudnițchi, realizator de emisiuni la Radio RFI România și la televiziunea Profit.ro. De asemenea, a fost redactor-șef adjunct al revistei economice Capital.