După șase luni în care a testat publicul din România, unicornul ceh Rohlik merge mai departe cu brandul Sezamo la nivel local

Senica Micu 11/11/2022 | 10:34 Companii
După șase luni în care a testat publicul din România, unicornul ceh Rohlik merge mai departe cu brandul Sezamo la nivel local

Oficial, supermarketul online Sezamo, parte a grupului ceh Rohlik, și-a lansat serviciile de e-groceries în România luna tre­cută, printr-o investiție de șase milioane de euro. Compania a avut o peri­oadă de șase luni de testare a pieței locale, în care a livrat peste 400.000 de produse. De la câteva sute de comenzi bifate zilnic în acest moment, supermarketul online vrea să ajungă „cât mai repede“ la 1.500, po­tri­vit spuselor lui Tomáš Chadzivasilis, chief executive officer (CEO) Sezamo Ro­mânia.

Prezent în mai multe țări europene și având o strategie care vizează expansiunea și pe alte piețe în viitorul apropiat, gru­pul Rohlik – cu afaceri de 500 de milioane de euro în 2021 – devine astfel unul dintre principalii jucători în e-commerce-ul din România și intră în concurență directă cu retailerii alimentari tradiționali.

Rohlik (croasant, în limba cehă) a atras în iulie 2021 o investiție de 100 de milioane de euro de la fondul Index Ventures, care i-a ridicat valoarea estimată de piață la peste un miliard de euro, conferindu-i tot­o­dată statutul de unicorn.

Momentul (bine) ales

Potrivit celei mai recente analize despre piața locală de retail alimentar realizată de furnizorul de so­luții de business information KeysFin, cifra totală de afaceri a companiilor din acest domeniu a fost estimată în 2021 la peste 142 de miliarde de lei (circa 28,6 mi­li­arde de euro). Cu aproximativ 54.000 de retaileri activi anul trecut, segmentul este în continuare dominat de lanțuri precum Kaufland, Lidl, Carrefour, Mega Image sau Profi, jucătorii puternici care s-au extins continuu în ultimii ani și au derulat cam­panii agresive de recrutare.

„Încă de la începutul pandemiei, companiile din retailul alimentar au demarat pro­iecte ample de investiții: de la managemen­tul stocurilor la extinderea rețelelor de ma­gazine și deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online, până la investițiile din zona de livrare – directă sau indirectă – la domiciliu“, spunea Diana Florescu, analist economic KeysFin, cu ocazia lansării studiului în cauză. Cu alte cuvinte, în această eră a digitalizării, magazinele fi­zice alimentare mari – din categoria supermarketurilor – au investit în magazine pro­prii online, optimizându-și platformele odată cu pandemia de COVID-19.

Sezamo și-a anunțat intenția de a se lansa în România încă din primăvară. Pri­mele livrări-test au început în aprilie, iar lu­nile care au urmat au confirmat că pu­blicul de aici este pregătit să cumpere alimente și online. În faza post-teste, înce­pând cu 18 octombrie, aplicația pentru dis­po­zitive mobile a Sezamo a fost descăr­cată de 3.600 de utilizatori, generând 40% din comenzile primite.

Factorul de decizie

Unul dintre atuurile cehilor este că oferă toate gamele de alimente, inclusiv fructe și legume sau produse de panificație din categoria celor eco­lo­gice, punând accent pe producătorii au­toh­toni, cu peste 10.000 de produse proaspete furnizate de aceștia.

„Sezamo este o companie, spunem noi, customer obsessed, astfel că este extrem de important să adaptăm serviciile la nevoile românilor, motiv pentru care am tran­s­format clienții într-un factor de decizie. Astfel, Sezamo este, din câte știm, pri­mul bu­siness din România care se custo­mi­zează în funcție de feedbackul primit de la clienți“, spune Tomáš Chadzivasilis. „Nu ne-am stabilit un orizont exact de timp, însă vrem să ajungem cât mai repede la 1.500 de comenzi pe zi. În prezent, avem câteva sute de comenzi zilnic“, adaugă el.

O comandă este livrată în trei ore sau la o anumită oră programată de client, iar compania oferă garanția returnării banilor în eventualitatea în care cumpărătorul este nemulțumit de produs, fără întrebări suplimentare; valoarea minimă a unei comenzi este de 150 de lei, iar livrările sunt gra­tuite la cele de peste 300 de lei. Toate produsele comandate sunt livrate din depozitul de 12.000 de metri pătrați situat în nordul Bucureștiului, care include spații de depozitare și unități cu temperatură controlată pentru păstrarea mărfii. Compania livrează cu o flotă proprie de mașini electrice, având și stații proprii de încăr­care la depozitul din Ștefăneștii de Jos, și folosește pungi reutilizabile, prietenoase cu mediul.

Livrările se fac în toate sectoarele din Bu­cu­rești și în județul Ilfov, iar pe viitor, în funcție de evoluția afa­cerii, compania intenționează să se ex­tindă în alte orașe din țară. În prima sa fază, valoarea inves­ti­ției pentru România se ri­dică la șase mili­oane de euro. „Consider că piața servicii­lor de e-grocery din România este în conti­nuare ofertantă, în ciuda con­curenței, și că există foarte mult loc de dez­voltare. Și cred că putem schimba obice­iurile românilor când vine vorba despre modul în care aceștia aleg să își facă cum­pă­răturile“, mai spune CEO-ul Sezamo Ro­mânia.

Odată cu lansarea pe piața din România, este necesară și recrutarea până la 1.000 de persoane, care să facă parte din echipa Sezamo. Primul pas a fost făcut cu 200 de angajați.

Adaptare la public

Pe lângă România, grupul Rohlik mai intră anul acesta în Italia și în Spania, tot sub brandul Sezamo. Grupul mai este activ în alte patru țări, sub tot atâtea branduri dedicate – Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de).

Vorbind despre strategia de branding pentru cele trei noi țări, oficialii companiei spun: „Toate aces­tea vorbesc limbi de pro­ve­­niență la­tină, iar noi am vrut să conti­nuăm cu un cuvânt de inspirație alimen­tară ca brand“.

„Semințele de susan sunt populare în toate culturile. Numele brandului – Se­za­mo – se bazează pe «sésamo» în italiană, «susan» în română și «sésamo» în spaniolă. Numele brandului este, de asemenea, legat de expresia magică «Sesam, deschide-te!», din basmul «Ali Baba și cei 40 de hoți»“, explica Jakub Petrina, directorul de marketing al grupului Rohlik.

Povestea Rohlik a început în 2014 în Praga, iar de atunci, compania a avut o dez­voltare rapidă, atingând 1.000 de comenzi zilnice în decembrie 2015, depășind totalul de un milion de comenzi în februarie 2017. Grupul a trecut prin două runde de finan­țări importante, în 2020 (circa 290 de mili­oane de euro) și în 2021 (peste 100 de mi­li­­oane de euro), încă o dovadă că, la nivelul Europei Centrale și de Est, acest seg­ment se află pe o pantă ascendentă.

Acest articol a apărut în numărul 151 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.