După mai multe încercări de business ratate, o antreprenoare a ajuns unul dintre cei mai stabili furnizori de legume și fructe pentru marile magazine

Florel Manu 28/04/2020 | 10:32 Oameni
După mai multe încercări de business ratate, o antreprenoare a ajuns unul dintre cei mai stabili furnizori de legume și fructe pentru marile magazine

În timp ce multe companii și-au trimis salariații în șomaj, altele nu renunță la ac­tivitate și se gândesc chiar la crește­rea businessului anul acesta. Studiu de caz, producătorul de legume și fructe Fresh Veg.

Cu două zile înainte de Florii, la depozitul Fresh Veg din comuna Isvoarele, din estul județului Giurgiu, era agitație mare. În miezul zilei, circa 20 de oameni, echi­pați cu măști de protecție și mănuși de unică folosință, descărcau un tir cu lăzi pentru a pregăti livrarea dintr-o seară de vineri. La capătul unei alei asfaltate de la drumul principal și până în câmp, ne aș­teaptă Cristina Zeamă (32 de ani), fondatoarea businessului Fresh Veg, o fermă care cultivă legume și fructe pe care le distribuie exclusiv prin rețelele de retail.

Primul drum îl facem într-o seră de ri­dichi, unde remarcăm mărimea medie a acestora în comparație cu cea a produ­selor similare din piețe. „Nu facem tratamente excesive pentru că suntem certi­ficați Global Gap (un sistem de management de calitate pentru fructe și legume care vizează analiza reziduurilor de pesticide din produse, n.r.)“, spune Cristina Zeamă, care ne precizează că o astfel de certificare este mai mult decât necesară pentru un producător care vinde în rețe­lele de retail modern. Antreprenoarea a în­ființat Fresh Veg în 2017, iar anul trecut a reușit să aducă firma la venituri totale de 1,2 milioane de euro, generate din vânzarea de legume, zarzavaturi, pe­peni și căpșuni, cea mai mare parte în hi­per­marketul Auchan, primul său partener din rețeaua de retail modern.

Tot răul spre bine

Cristina Zeamă este din București și muncește încă de la vârsta de 19 ani. A început să lucreze ca an­gajat la firma surorii sale, care dotează cu echipamente ferme și fabrici de lapte. A muncit în acest domeniu până în 2011, când sora sa a sfătuit-o să-și facă propriul business. „Sora mea a reușit să-mi strângă circa 50.000 de euro din bonusurile care îmi reveneau“, mai spune Cristina Zeamă, adău­gând că prima sa încercare de business a fost un mare eșec.

A importat un container cu accesorii pen­tru animale de companie, pornind de la ideea că le va vinde repede și va continua în acest business. Doar că lucrurile nu au stat chiar așa. „Am investit prea mulți bani în marfă și nu am păstrat resurse sufi­ciente și pentru marketing“, își amintește antreprenoarea.

În scurt timp a decis să renunțe la pla­nul inițial și să încerce o nouă afacere, o companie de marketing online. Aceasta func­ționează și astăzi, are 36 de angajați și a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 800.000 de euro. Recunoaște că marjele de câștig sunt mici, pentru a-și permite să le ofere un salariu bun angajaților săi, care acum lucrează de acasă.

Numai că lucrul la birou nu i-a oferit prea multe satisfacții Cristinei Zeamă, care în 2017 a decis să se întoarcă în teren. Mai precis pe câmp, la Isvoarele, unde a cum­pă­­­rat și arendat pământ pentru a cultiva legume și zarzavaturi. A fost momentul în care a apărut Fresh Veg, iar de această dată nu și-a mai permis să calce greșit. A luat legătura direct cu rețelele de retail pentru a-și asigura distribuția producției. „Am intrat în retail cu bună ziua. Nu cunoșteam pe nimeni“, povestește Cristina Zeamă. Cu toate că nimeni nu-i acorda vreo șansă, a decis să bată din ușă în ușă și să le spună achizitorilor cine este și ce vrea. A fost crezută pe cuvânt și s-a apucat de treabă. Acum are 14 angajați, cărora li se adaugă și zilieri, atunci când sunt înregistrate vârfuri de producție.

Cu excepția a trei luni din iarnă, produce tot timpul anului ridichi, ceapă și usturoi verzi, mărar și pătrunjel, iar în restul anului mai cultivă ardei gras, ardei capia, vinete, conopidă și broccoli. Are și un porto­foliu redus de fructe: căpșune, pe care le plan­tează la Isvoarele, și pepeni – pe care îi produce în Dolj, la Moțăței, în apropiere de Dăbuleni. „Pepenii reprezintă 40% din afacere“, precizează antreprenoarea. Spune că, la începutul sezonului de pepeni, înca­sează circa 28.000 de lei (peste 5.800 de euro) pentru fiecare tir livrat.

Fresh Veg livrează verdeață aproape tot timpul anului

Fonduri și bio

Cristina Zeamă speră ca afacerea să-i mai crească anul acesta cu cel puțin 15%, chiar dacă multe businessuri vor merge în pierdere. Pentru asta, vrea să mărească spațiul de producție din sere și solarii de la 7.000 de metri pătrați la 10.000 de metri pătrați. Mai mult, speră să obțină fonduri europene care să-i per­mită construcția unei sere de circa 5.000 de metri pătrați, complet automatizată, pen­tru a putea avea astfel producție tot anul. Chiar dacă un spațiu de producție în­călzit ar crește prețul produselor cu circa 50%, antreprenoarea spune că ar avea o cu totul altă vizibilitate în rețelele de retail și ar aduce astfel o valoare adău­gată mai mare businessului său.

Este o adeptă a vânzărilor în cadru orga­nizat și precizează că businessul său cu le­gume și fructe a fost de la început de ge­nul B2B (business to business) și nu a vi­zat interacțiunea cu persoane fizice sau intermediari, așa cum procedează majoritatea agricultorilor, atât de la Dăbuleni, cât și din zona de nord a județului Giurgiu. Până acum, dezvoltarea a fost lentă, dar si­gură. A început afacerea cu o investiție de circa 70.000 de euro, iar aceasta a de­pășit astăzi 300.000 de euro, majoritatea banilor fiind asigurați din fonduri proprii, reinvestind aproape tot ce a câștigat.

Are și două linii de credit de câte 50.000 de euro. Nu vrea nici să recurgă la atra­gerea unui investitor strategic, intențio­nând să se dezvolte de una singură, prin accesarea de fonduri europene și inves­tind în continuare cea mai mare parte din câștiguri. Crede că fondurile europene ar putea să le atragă înce­pând cu anul viitor.

De scurt timp a început conversia către cultura bio a unui teren de două hectare de la Isvoarele. „Este o tendință către dezvoltarea culturilor bio. Vreau să prindem acest tren acum“, detaliază Cristina Zeamă. În Vest, continuă ea, acest tip de produse sunt foarte căutate, observându-se un trend de creștere și la noi. Mai mult, o even­­tuală recoltă bună de produse bio ar pu­tea să-i deschidă și drumul către export.

În prezent, la Isvoarele și Moțăței lu­crează circa 20 de hectare. Inițial a fost in­teresată să cumpere mai mult teren, însă până la urmă a decis să se extindă prin arendă. „Am observat că țăranul român are un simț de proprietate foarte dezvoltat și nu vinde terenul, chiar dacă nu cultivă nimic pe el“, adaugă Cristina Zeamă.

De puțin timp este implicată într-un pro­iect de formare a unei cooperative în Dă­buleni, județul Dolj, unde se află într-un stadiu avansat de finalizare. A discutat deja cu mai mulți fermieri cu suprafețe con­siderabile de te­ren pentru a se asocia și a vinde îm­preună pepeni pentru rețelele de hipermarketuri și supermarketuri. „În ceea ce privește coo­perativa, mai este nevoie de câteva sem­nături“, spune încre­zătoare antreprenoa­rea, explicând că nu se vede făcând altceva în afară de business.

Cu toate că merge în paralel și cu agen­ția de marketing online, vrea să dezvolte mai mult businessul din agricultură. De altfel, a trăit și trăiește într-un mediu antreprenorial. Soțul ei are afaceri în construcții, iar tatăl ei a avut o moară la Buzău, o firmă de instalații electrice, un stand de mase plastice în complexul Doraly de la marginea Bucureștiului și o vinărie. Și chiar dacă toate aceste încercări ale tatălui au eșuat, Cristina Zeamă spune că a avut doar de învățat din ele. Suficient de mult încât să vadă și dincolo de (o) criză.

Acest material a fost documentat la Isvoa­rele, județul Giurgiu.


Acest articol a apărut în numărul 88 al revistei NewMoney

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.