După două decenii de antreprenoriat, Alexandru Diaconu mizează pe retailul online cu cosmetice naturale

Senica Micu 12/05/2021 | 14:54 Oameni
După două decenii de antreprenoriat, Alexandru Diaconu mizează pe retailul online cu cosmetice naturale

Puține afaceri merg la fel de bine în pan­demie ca magazinele online. Lucru experimentat din plin și de antreprenorul Alexandru Diaconu cu a sa Bottega Verde.

Au trecut două decenii de când Alexandru Diaconu a pariat pe antreprenoriat, primul pas fiind făcut cu un business în IT. Toate lecțiile învățate de-a luangul timpului le aplică astăzi în afacerile sale, împărțite în două direcții principale: retailul online cu cosmetice naturale și zona medicală. „Pandemia ne-a găsit pregătiți pentru a ne desfășura activitatea în noua paradigmă“, spune antreprenorul, care plănuiește pentru anul acesta să se dezvolte și în retailul offline cu brandul de cosmetice Bottega Verde, după ce primul trimestru din 2021 i-a adus deja o creștere de peste 50%.

Tot mai sus

Printre cele mai populare categorii de produse și servicii comerciali­zate online în 2020 la nivel european se află și cosmeticele, potrivit Eurostat, după produsele de modă și cele de mobilier. „Cu excepția verticalelor afectate de efectele pandemiei precum HoReCa sau travel, sectorul de e-commerce din România a cunoscut o creștere accelerată în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019. România este printre țările din UE cu cel mai mare procent de creștere, anual, a comerțului online“, spune Andrei Radu, chief executive officer (CEO) & fondator GPeC.

Și în cazul lui Alexandru Diaconu, magazinul online Bottega Verde – specializat în comercializarea de produse ale brandului italian de cosmetice naturale cu același nu­me – a avut o creștere a vânzărilor de 41% în 2020, până la 2,1 milioane de euro. Avansul a fost chiar mai pronunțat în pri­mul trimestru din 2021, când vânzările au fost cu 54% mai mari față de aceeași peri­oadă a anului trecut. „Tendința este nor­mală, în contextul în care trendul deja exis­tent al translatării vânzărilor din retailul clasic către cel online s-a accelerat puternic în perioada pandemiei. Sigur că da, sunt segmente de piață sau industrii care, prin natura lor, nu pot face această migrare sau o pot face foarte greu și într-o peri­oadă mult mai lungă“, punctează antreprenorul.

Deși va continua investițiile și în 2021, Diaconu susține, fără a intra în amănunte, că acestea vor fi făcute „cu precauție“, din cauza incertitudinii din mediul economic. În același timp, spune că a reluat un pro­iect mai vechi, pe care intenționa să-l dezvolte anul trecut, în retailul offline – segment în care, în Italia, brandul era prezent înainte de pandemie în aproximativ 500 de magazine fizice. „În 2021, ne dorim să fim prezenți și în această zonă de retail offline, dar nu în magazine proprii monobrand, deo­camdată. Suntem în discuții avansate cu lanțurile de farmacii importante, precum și cu lanțurile de magazine multibrand de profil“, detaliază el.

Înainte de pandemie, Diaconu declara că investiția pe care ar lua-o în calcul pentru un magazin în care să comercializeze produsele Bottega Verde diferă în funcție de mai mulți factori, cum ar fi tipul locației și suprafața, și că ar putea fi între 40.000 și 100.000 de euro.

Servicii medicale

Pe zona medicală, Alexandru Diaconu a pus în 2012 bazele Baby Stem, o afacere pe segmentul serviciilor de recoltare și stocare a celulelor stem. Investiția inițială în acest business a fost de aproximativ 250.000 de euro și a fost susținută de Alexandru Diaconu îm­preună cu alți trei asociați. La început au colaborat cu banca Seracell din Germania, pentru ca în 2018 să încheie un parteneriat cu Cells4Life, cea mai mare bancă de celule stem din Marea Britanie.

„Referitor la Baby Stem, din cauza profi­lului ancorat mult mai puternic în offline, numărul de contracte noi a înregistrat o scădere de aproximativ 30%, iar cifra de afa­ceri a scăzut în 2020 cu 10% față de 2019. Anularea târgurilor de profil și limitarea accesului în instituțiile medicale au fost principalele cauze. În primul trimestru din acest an, am revenit pe creștere, astfel că, față de perioada similară din 2020, nu­mărul de contractări noi a crescut cu 44%“, spune Diaconu.

Prețurile pachetelor oferite nu au suferit modificări, deși unele costuri au crescut, în special cele legate de transportul probelor și cele fixe de operare. Serviciile oferite de Baby Stem au prețuri cuprinse între 1.700 și 2.200 de euro, cu o perioadă de 20 de ani de stocare a celulelor stem inclusă, anual fiind înregistrați circa 1.000 de clienți cu vârste cuprinse între 25 și 40 de ani.

Tot pe zona medicală, Diaconu dezvoltă împreună cu cei de la AiGIA Health o apli­cație de digital health bazată pe algoritmi avansați de inteligență artificială, pentru monitorizarea la distanță a stării de sănă­tate a pacienților și asistarea profesio­niș­tilor din domeniul medical în stabilirea diag­nosticului și urmărirea tratamentului. Proiectul a început anul trecut și urmează să fie lansat oficial în trimestrul al treilea al acestui an.

După 20 de ani

Alexandru Diaconu a in­trat în antreprenoriat în anul 2001, când avea 21 de ani, cu un business în domeniul IT. Până în 2013 a dezvoltat diferite soluții de eficientizare a unor programe, inclusiv în zona de e-commerce. De altfel, intuind potențialul din retailul online, antrepreno­rul a inițiat în 2008 o altă linie de business.

„Aveam atunci în echipă o colegă foarte deș­­teaptă, care a venit cu ideea de a aduce în România brandul franțuzesc La Redo­ute, în perioada aceea un business de două miliarde de euro la nivel internațio­nal“, de­clara el într-un alt interviu pentru NewMoney. Doar că planul ambițios pe care Diaconu îl avea pentru România, care includea obligatoriu și partea de online, nu se po­trivea cu modelul „învechit“ de business al francezilor – „vânzările prin catalog“. Deși a însemnat o investiție consis­tentă – lansarea brandului, cu tot procesul pentru a obține exclusivitatea pe România, a ajuns la aproximativ 700.000 de euro –, Diaconu a renunțat la afacerea La Redoute după șapte ani, prin 2015.

În schimb, în același an, antreprenorul a intrat pe segmentul de cosmetice naturale, aducând în România brandul Bottega Verde – o linie de cosmetice pe bază de in­­gre­diente naturale, netestate pe animale –, printr-o investiție inițială de aproape 200.000 de euro.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.