După doar un an pe piața din România, unicornul german de fashion About You are venituri de peste 100 de milioane de euro

NewMoney 29/10/2020 | 10:29 Companii
După doar un an pe piața din România, unicornul german de fashion About You are venituri de peste 100 de milioane de euro

După doar un an pe piața din România, unicornul german de fashion online About You a depășit pragul de 100 de mi­li­oane de euro venituri, iar obiectivul său viitor e cât se poate de clar.

Zvonurile că About You – una dintre cele mai mari platforme de fashion și lifestyle din Europa – va veni și în România s-au con­firmat în octombrie 2019, când magazinul s-a lansat în .ro. Țara noastră devenea în acel moment cea de-a zecea piață unde compania germană era prezentă.

Considerat printre cele mai dinamice domenii din ultimii ani, fashionul online – evaluat în 2019 la circa 300 de milioane de euro în plan local – se caracterizează astăzi printr-o concurență puternică, atât din partea unor nume deja consa­crate precum Fashion Days, ePantofi sau Answear, cât și din partea unor magazine mici, prezente pe anumite nișe de pro­duse. În acest context, marcat, printre altele, și de criza sanitară, About You a depășit venituri de 100 de milioane de euro în Ro­mânia, o piață cu „mult po­ten­țial de dez­voltare în perioada urmă­toare“, după cum spune Tarek Müller, cofondator și co-CEO al About You.

Ce înseamnă astăzi afacerea About You? Peste 27 de mili­oane de utilizatori activi în fiecare lună la nivel internațional, afaceri de 742 de milioane de euro în 2019, prezență în 16 piețe europene și aproximativ 1.500 de branduri. Sunt cifre care vorbesc de la sine pentru About You, primul unicorn (companie cu o va­loare estimată de piață de cel puțin un mi­liard de dolari) din Hamburg (Germania). După un prim an în care About You a vândut peste trei mili­oane de articole și a avut 600.000 de clienți în .ro, Tarek Müller spune acum că „ne pro­pu­nem să devenim lideri de piață în rândul magazinelor online de fashion din România“.

Tarek Müller, cofondator și co-CEO al About You.

Cum a început povestea About You

Povestea About You a înce­put în Germa­nia, în urmă cu aproape șapte ani, maga­zinul online fiind fondat de Tarek Müller (31 de ani), împreună cu doi prie­teni – Sebastian Betz (29 de ani) și Hannes Wiese (39 de ani). Compania – care face parte as­tăzi din grupul german Otto, unul dintre cei mai mari jucători din e-commerce la nivel global – s-a dezvoltat acce­lerat și, după primii cinci ani, a ajuns la venituri de aproximativ 461 de milioane de euro.

About You nu a fost însă prima expe­riență din e-commerce a lui Tarek Müller. Acesta a început să construiască site-uri încă de la vârsta de 13 ani, iar primul său magazin online, specializat pe vânzarea de valize pentru seturi de poker, l-a lansat trei ani mai târziu. Pentru că Germania a fost dintotdeauna înaintea piețelor din regiune în privința multor domenii, inclusiv cel al co­­merțului electronic, Tarek Müller a rea­daptat strategia de business a About You astfel încât să se potrivească unor țări precum România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia. Concret, în cazul României există trei elemente-cheie care ies în evidență, menite să atragă un număr cât mai mare de clienți.

Primul, cu impact financiar, constă în livrarea și returnarea gratuită a produ­selor, indiferent de valoarea comenzii. Mai mult, returul unui produs poate fi fă­cut într-un termen de grație de 100 de zile, ceea ce creează din start un confort psi­hic pentru consumator.

Al doilea, cu im­pact de imagine, se referă la parteneriate încheiate cu vedete autohtone, iar cel de-al trei­lea, strâns legat de primele două, con­stă în comunicarea prin intermediul cana­lelor care încurajează interacțiunea directă cu consumatorii – astfel, se creează emoții reale cu aju­torul unor experiențe interactive de brand pe rețelele sociale.

La toate acestea se adaugă extinderea ofertei pentru piața românească, numărul de branduri dispo­nibile pe platforma locală ajun­gând la aproape 800.

Care este cel mai mare retailer online de modă din România

La nivel de piață, concu­rența din România este foarte puternică. Și, cum din cauza pandemiei nu s-au mai putut face estimări precise despre 2020 pentru veniturile celorlalte companii mari prezente în piața locală de fashion online, un reper ar putea fi cifrele din 2019 și previziunile de dinaintea crizei sanitare. Din acest unghi, un lucru este sigur: până la noi calcule, Fashion Days – cu afaceri de circa 70 de milioane de euro anul trecut – rămâne cel mai mare retailer online de modă din plan local. Deținută de grupul eMAG, compania s-a remarcat în ultimii ani prin creșteri susținute și extinderi în alte țări din regiune, cum ar fi Unga­ria și Bulgaria, acesta fiind încă un aspect definitoriu în concurența cu About You.

„În contextul actual, un brand relevant este acela care înțelege cum se schimbă ne­voile clienților și își adaptează rapid oferta. Această direcție a fost prioritară pentru noi în ultimii ani și o continuăm și în prezent, cu atât mai mult cu cât această perioadă a condus la o digitalizare acce­le­rată a sectorului, în care atât piața de fa­shion, cât și clienții se bazează preponde­rent pe online“, declara Robert Berza, în ca­litate de director general Fashion Days, în luna mai a acestui an, ulterior fiind numit vicepreședinte Fashion & Sport eMAG.

Și tot Robert Berza estima la începutul lui 2020, înainte de pandemie, o creștere de 30% în cursul anului pentru Fashion Days – până la puțin peste 90 de mili­oane de euro. În ceea ce privește poziția do­mi­nantă pe piață, dacă vânzările Fashion Days ră­mân în jurul acestei estimări, pe primul loc vor trece germanii de la About You. Ca noutate, în luna iunie, Fashion Days a lansat Romanian Corner, un proiect prin care ur­mărește încurajarea producției locale și dezvoltarea portofoliului de branduri pre­zente în aplicația sa de cumpă­ră­turi.

Cu alte cuvinte, criza sanitară nu a oprit intensificarea concurenței în plan local pe segmentul de modă online, românii conti­nuând să cumpere îmbrăcăminte și alte produse din categoria de modă. Totodată, s-a remarcat și o creștere a numărului celor care fac achiziții de pe telefoanele mobile, existând magazine online în cazul cărora traficul generat de dispozitivele mo­­bile reprezintă 80% din total. Într-o nouă ordine globală impusă acum de pan­demie, și Raluca Radu, country ma­nager Answear România, un business estimat să se apropie de 30 de milioane de euro în 2020, s-a readaptat din mers, dar fără a renunța la planurile inițiale de lansare a unui nou site – la care s-a lucrat doi ani – și a unei noi aplicații pentru mobil sau la planurile legate de campaniile de mar­keting și de lansare a noilor colecții. „Nu am renunțat la planurile noastre pentru această perioadă. În ceea ce privește evenimentele la care ne doream să partici­păm sau pe care doream să le organizăm, am fost nevoiți să le amânăm.“

Din calculele făcute de reprezentanții ARMO (Aso­ciația Ro­mână a Magazinelor Online), întregul sector de e-commerce din plan local a depășit valoarea de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018, pentru anul acesta fiind estimată, înainte de criza COVID-19, depășirea sumei de 5 miliarde de euro. Per ansamblu, doar 23% din po­pu­­lația Ro­mâ­niei a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne si­­tu­ează pe penultimul loc din Uniunea Eu­ro­peană, devansând doar Bulgaria (22%), po­trivit Eurostat. De unde și estimările opti­miste ale investitorilor din sector, care sus­țin într-o singură voce că retailul online are mult loc de creștere la nivel local.

Cât despre About You, analizând evo­luția companiei în primul an de pre­zență în România, când popularitatea brandului a depășit deja 79%, conform celor mai recente cifre furnizate, șansele să devină li­der în cel mai scurt timp sunt cât se poate de reale.

În câteva cifre

Fondat în 2014 de trei antreprenori germani, magazinul de fashion online About You a ajuns la venituri de 100 de milioane de euro în România. Cum arată cifrele în plan global?

  • Rulaj. În 2019, About You a avut o cifră de afaceri de 742 de milioane de euro la nivel internațional.
  • Clienți. Cu aproximativ 27 de milioane de utilizatori activi în fiecare lună, este una dintre cele mai mari platforme de fashion și lifestyle din Europa.
  • Expansiune. Magazinul online este pre­zent în momentul de față pe 16 piețe europene, între care Austria, Elveția, Belgia, Polonia, Ungaria și România.