După doar un an pe piața din România, unicornul german de fashion About You are venituri de peste 100 de milioane de euro
După doar un an pe piața din România, unicornul german de fashion online About You a depășit pragul de 100 de milioane de euro venituri, iar obiectivul său viitor e cât se poate de clar.
Zvonurile că About You – una dintre cele mai mari platforme de fashion și lifestyle din Europa – va veni și în România s-au confirmat în octombrie 2019, când magazinul s-a lansat în .ro. Țara noastră devenea în acel moment cea de-a zecea piață unde compania germană era prezentă.
Considerat printre cele mai dinamice domenii din ultimii ani, fashionul online – evaluat în 2019 la circa 300 de milioane de euro în plan local – se caracterizează astăzi printr-o concurență puternică, atât din partea unor nume deja consacrate precum Fashion Days, ePantofi sau Answear, cât și din partea unor magazine mici, prezente pe anumite nișe de produse. În acest context, marcat, printre altele, și de criza sanitară, About You a depășit venituri de 100 de milioane de euro în România, o piață cu „mult potențial de dezvoltare în perioada următoare“, după cum spune Tarek Müller, cofondator și co-CEO al About You.
Ce înseamnă astăzi afacerea About You? Peste 27 de milioane de utilizatori activi în fiecare lună la nivel internațional, afaceri de 742 de milioane de euro în 2019, prezență în 16 piețe europene și aproximativ 1.500 de branduri. Sunt cifre care vorbesc de la sine pentru About You, primul unicorn (companie cu o valoare estimată de piață de cel puțin un miliard de dolari) din Hamburg (Germania). După un prim an în care About You a vândut peste trei milioane de articole și a avut 600.000 de clienți în .ro, Tarek Müller spune acum că „ne propunem să devenim lideri de piață în rândul magazinelor online de fashion din România“.
Cum a început povestea About You
Povestea About You a început în Germania, în urmă cu aproape șapte ani, magazinul online fiind fondat de Tarek Müller (31 de ani), împreună cu doi prieteni – Sebastian Betz (29 de ani) și Hannes Wiese (39 de ani). Compania – care face parte astăzi din grupul german Otto, unul dintre cei mai mari jucători din e-commerce la nivel global – s-a dezvoltat accelerat și, după primii cinci ani, a ajuns la venituri de aproximativ 461 de milioane de euro.
About You nu a fost însă prima experiență din e-commerce a lui Tarek Müller. Acesta a început să construiască site-uri încă de la vârsta de 13 ani, iar primul său magazin online, specializat pe vânzarea de valize pentru seturi de poker, l-a lansat trei ani mai târziu. Pentru că Germania a fost dintotdeauna înaintea piețelor din regiune în privința multor domenii, inclusiv cel al comerțului electronic, Tarek Müller a readaptat strategia de business a About You astfel încât să se potrivească unor țări precum România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia. Concret, în cazul României există trei elemente-cheie care ies în evidență, menite să atragă un număr cât mai mare de clienți.
Primul, cu impact financiar, constă în livrarea și returnarea gratuită a produselor, indiferent de valoarea comenzii. Mai mult, returul unui produs poate fi făcut într-un termen de grație de 100 de zile, ceea ce creează din start un confort psihic pentru consumator.
Al doilea, cu impact de imagine, se referă la parteneriate încheiate cu vedete autohtone, iar cel de-al treilea, strâns legat de primele două, constă în comunicarea prin intermediul canalelor care încurajează interacțiunea directă cu consumatorii – astfel, se creează emoții reale cu ajutorul unor experiențe interactive de brand pe rețelele sociale.
La toate acestea se adaugă extinderea ofertei pentru piața românească, numărul de branduri disponibile pe platforma locală ajungând la aproape 800.
Care este cel mai mare retailer online de modă din România
La nivel de piață, concurența din România este foarte puternică. Și, cum din cauza pandemiei nu s-au mai putut face estimări precise despre 2020 pentru veniturile celorlalte companii mari prezente în piața locală de fashion online, un reper ar putea fi cifrele din 2019 și previziunile de dinaintea crizei sanitare. Din acest unghi, un lucru este sigur: până la noi calcule, Fashion Days – cu afaceri de circa 70 de milioane de euro anul trecut – rămâne cel mai mare retailer online de modă din plan local. Deținută de grupul eMAG, compania s-a remarcat în ultimii ani prin creșteri susținute și extinderi în alte țări din regiune, cum ar fi Ungaria și Bulgaria, acesta fiind încă un aspect definitoriu în concurența cu About You.
„În contextul actual, un brand relevant este acela care înțelege cum se schimbă nevoile clienților și își adaptează rapid oferta. Această direcție a fost prioritară pentru noi în ultimii ani și o continuăm și în prezent, cu atât mai mult cu cât această perioadă a condus la o digitalizare accelerată a sectorului, în care atât piața de fashion, cât și clienții se bazează preponderent pe online“, declara Robert Berza, în calitate de director general Fashion Days, în luna mai a acestui an, ulterior fiind numit vicepreședinte Fashion & Sport eMAG.
Și tot Robert Berza estima la începutul lui 2020, înainte de pandemie, o creștere de 30% în cursul anului pentru Fashion Days – până la puțin peste 90 de milioane de euro. În ceea ce privește poziția dominantă pe piață, dacă vânzările Fashion Days rămân în jurul acestei estimări, pe primul loc vor trece germanii de la About You. Ca noutate, în luna iunie, Fashion Days a lansat Romanian Corner, un proiect prin care urmărește încurajarea producției locale și dezvoltarea portofoliului de branduri prezente în aplicația sa de cumpărături.
Cu alte cuvinte, criza sanitară nu a oprit intensificarea concurenței în plan local pe segmentul de modă online, românii continuând să cumpere îmbrăcăminte și alte produse din categoria de modă. Totodată, s-a remarcat și o creștere a numărului celor care fac achiziții de pe telefoanele mobile, existând magazine online în cazul cărora traficul generat de dispozitivele mobile reprezintă 80% din total. Într-o nouă ordine globală impusă acum de pandemie, și Raluca Radu, country manager Answear România, un business estimat să se apropie de 30 de milioane de euro în 2020, s-a readaptat din mers, dar fără a renunța la planurile inițiale de lansare a unui nou site – la care s-a lucrat doi ani – și a unei noi aplicații pentru mobil sau la planurile legate de campaniile de marketing și de lansare a noilor colecții. „Nu am renunțat la planurile noastre pentru această perioadă. În ceea ce privește evenimentele la care ne doream să participăm sau pe care doream să le organizăm, am fost nevoiți să le amânăm.“
Din calculele făcute de reprezentanții ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), întregul sector de e-commerce din plan local a depășit valoarea de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decât în 2018, pentru anul acesta fiind estimată, înainte de criza COVID-19, depășirea sumei de 5 miliarde de euro. Per ansamblu, doar 23% din populația României a făcut cumpărături online în 2019, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând doar Bulgaria (22%), potrivit Eurostat. De unde și estimările optimiste ale investitorilor din sector, care susțin într-o singură voce că retailul online are mult loc de creștere la nivel local.
Cât despre About You, analizând evoluția companiei în primul an de prezență în România, când popularitatea brandului a depășit deja 79%, conform celor mai recente cifre furnizate, șansele să devină lider în cel mai scurt timp sunt cât se poate de reale.
În câteva cifre
Fondat în 2014 de trei antreprenori germani, magazinul de fashion online About You a ajuns la venituri de 100 de milioane de euro în România. Cum arată cifrele în plan global?
- Rulaj. În 2019, About You a avut o cifră de afaceri de 742 de milioane de euro la nivel internațional.
- Clienți. Cu aproximativ 27 de milioane de utilizatori activi în fiecare lună, este una dintre cele mai mari platforme de fashion și lifestyle din Europa.
- Expansiune. Magazinul online este prezent în momentul de față pe 16 piețe europene, între care Austria, Elveția, Belgia, Polonia, Ungaria și România.