După ce și-a vândut businessul, Grégoire Vigroux pariază pe un fond de investiții de un milion de euro

Bianca Dobrescu 08/11/2019 | 10:12 Oameni
După ce și-a vândut businessul, Grégoire Vigroux pariază pe un fond de investiții de un milion de euro

După ce-a pus temeliile unui business pe care l-a vândut canadienilor de la Telus International, antreprenorul fran­cez Grégoire Vigroux (39 de ani) pariază pe un fond de investiții de un milion de euro, anunțat pentru începutul anului viitor.

Ce au în comun o franțuzoaică ale cărei haine comandate online ajung cu întârzi­ere la ea și un canadian care nu reușește să-și repare calculatorul? Dar un german care vrea să-și facă planuri de vacanță și un italian tocmai înscris pe o platformă de dating, nesigur că într-adevăr poți să îți găsești marea dragoste ascunsă printre kilobiți? Ei bine, oricare dintre cei patru va putea să găsească răspunsuri și să-și rezolve problemele apelând la compania de BPO (business process outsourcing) pe care Grégoire Vigroux a fondat-o în 2007 în România, printr-o investiție inițială de 100.000 de euro.

Pe atunci CallPoint, compania a devenit între timp Telus International Europe, un business de 24,9 milioane de euro, cu o prezență globală și 5.000 de angajați, dintre care 1.500 pe plan local și 3.500 în Bulgaria. Astăzi, firma oferă soluții de contact center și servicii de suport, în mai bine de 35 de limbi, pentru parteneri din industrii diverse, de la telecom, uti­lități, high tech și gaming până la finanțe, retail, e-commerce, turism, logistică și cea medi­cală.

A venit în România pentru prima dată în 1991

Fiu al unui expat cu afaceri în țară, Vigroux a venit în Ro­mâ­nia la începutul anilor ’90 și avea 14 ani când și-a promis că la un moment dat se va întoarce în Capitală. „Am cunoscut Bucureștiul atunci, la început, când încă se dezvolta. Eram între 1991 și 1994 și mi-a plăcut atât de mult, încât mi-am spus că sigur voi reveni“, povestește el în limba română, pe care spune că o vor­bește cu un „teribil accent franțuzesc“.

„Odată ce am absolvit MBA-ul, în Paris, prietenii mei s-au gândit să-și deschidă afa­ceri în Germania, Statele Unite sau chiar să rămână în Franța. Au fost foarte uimiți că eu am vrut să vin la București“, povestește el. Era 2005, iar România avea un PIB de 99,7 miliarde de dolari, în timp ce Franța raporta 2.196 de miliarde de do­lari. „Astăzi pot spune că venirea mea în Ro­mânia a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o vreodată în materie de busi­­ness“, mărturisește antreprenorul, retrospectiv.

Inițial, a venit ca angajat în cadrul Ambasadei Franței, o experiență pe care și-o amintește cu plăcere, însă care l-a făcut să conștientizeze că este mai degrabă un vizionar, un deschizător de drumuri, de­cât „un tip care ocupă un job într-o admi­nis­trație franceză“. „Jobul la ambasadă nu mi-ar fi permis să mă dezvolt pe cât mi-ar fi plăcut“, adaugă Vigroux, recunos­când că, în ceea ce privește traseul său ulterior în antreprenoriat, a fost foarte norocos. Pentru că, spune el, „exista un apetit pentru lansarea startupurilor pe atunci, iar țara creștea“.

A înființat Centrul de contact CallPoint în 2007, pe când avea 26 de ani, decis fiind să parieze pe potențialul de creștere al industriilor din România. Compania avea pe atunci opt angajați, iar din acțio­nariat mai făceau parte trei bulgari și un român. „Este esențial să-ți găsești parteneri care te completează, care sunt ex­perți în segmente diferite. Eu sunt mai degrabă bun pe comunicare, pe marke­ting, pe vânzări. Dar nu sunt bun la ope­rațiuni“, subliniază Vigroux.

„Era un business perfect, apărut la momentul potrivit, în locul potrivit. Sunt niște parametri importanți în afaceri“, explică el. Cinci ani mai târziu, CallPoint număra aproape 1.000 de angajați, iar fondatorii săi realizau că nu vor mai putea crește fără investiții considerabile. În con­secință, a urmat un 2012 plin de întâlniri cu mai multe companii internaționale care erau interesate să cumpere afacerea. Câștigători au fost canadienii de la Telus International, o companie pre­zentă în zece țări, care avea o viziune si­mi­lară, fiindcă punea accent pe resursa umană. „Noi am pornit cu planuri foarte ambițioase, iar Telus avea aceeași am­bi­ție.“ Valoarea tranzacției a fost și a rămas confidențială. Grégoire Vigroux a ieșit din acționariat, însă a rămas într-o poziție de conducere, în calitate de vice­președinte pe Europa.

Face investiții în serie

Dincolo de rolul de antreprenor, de numele francezului se leagă și investiții în afaceri din piața ro­mânească, până în momentul de față fiind implicat în calitate de acționar în zece companii românești și în două bulgărești. Dacă în 2017 a investit în companii din media, precum LPJ, Romania Insider și City Compass, ulterior a mizat pe criptomonede, prin Bitcoin Romania și BTR Exchange, dar și pe hubul de coworking Puzl.

Un an mai târziu, a investit în Nase­komo, o companie autohtonă care a identificat o soluție prin care transformă deșeurile alimentare în biomasă de insecte, pentru ca ulterior să ajungă hrană pentru animale. De asemenea, este unul dintre investitorii în proiectul rezidențial verde Amber Forest, dezvoltat de o companie care are la bază principiile designului bioclimatic și care aplică în construc­țiile sale standardele energetice ale unei case pasive.

De altfel, business angelul de origine franceză investește în firme de dezvoltare imobiliară prin firma sa Norvillie Barns Investments și printr-o altă companie, Boutix. În ianuarie 2020 va lansa un fond de investiții, La French Tech România, în valoare de un milion de euro, cu o durată de doi ani, la care participă și alți 20 de business angels de origine franceză și ro­mână.

„Practic, vom reînnoi la fiecare doi ani acest milion de euro și vom fi­nanța antreprenori români aflați la înce­put, foarte ambițioși, cu un plan solid și cu vi­ziune“, dezvăluie Vigroux.

Concret, investitorii vor aloca între 20.000 și 100.000 de euro pe firmă, ca finanțare medie, iar firmele selectate vor beneficia și de coaching, mentoring și networking. „Nu sunt venture capitalist, nu pun bani într-o companie și aștept trei-patru ani. Când pun bani într-o firmă, îmi adaug, de fapt, sufletul, mintea și timpul“, explică omul de afaceri. „Pentru mine este o aventură umană, nu una finan­ciară.“   

Grégoire Vigroux scrie povestiri SF

Grégoire Vigroux a venit pentru prima dată în România în 1991. S-a întors și a crescut un business pe care l-a vândut. Ce face astăzi?

  • La conducere. Grégoire Vigroux este președintele ecosistemului francez pentru startupuri La French Tech.
  • Pasiunea. Scrie povestiri science fiction cărora le alocă aproximativ patru ore pe săptămână.
  • Dincolo de business. Antreprenorul francez s-a însurat cu o româncă, Ioana, cu care are trei copii.
După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.