După ce și-a vândut acțiunile din primul sistem de car-sharing românesc, acum închiriază trotinete electrice și avioane

Bianca Dobrescu 04/04/2019 | 11:24 Oameni
După ce și-a vândut acțiunile din primul sistem de car-sharing românesc, acum închiriază trotinete electrice și avioane

De la mașini și avioane, până la trotinete electrice, întreg parcursul antreprenorial al lui Iulian Pădurariu are la bază sistemul de sharing.   

Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney

A ieșit în septembrie 2018 din acțio­na­ri­a­tul proiectului Pony Car Sharing – primul sistem de car-sharing din România, pe care l-a fondat în urmă cu patru ani – și a în­ființat Cruiser Aviation România, un business care oferă servicii de în­chiriat avioane mici clienților care vor să urmeze cursurile școlii de zbor sau să se antre­neze.

Valoarea investiției s-a ridicat la aproape o jumătate de milion de euro, din care 100.000 de euro au fost bani proprii, iar restul, luați prin BT Leasing, pentru a cumpăra o flotă de trei avioane PS-28 Cruiser, cu două locuri, shoulder to shoulder, și echipament analogic.

NIȘA DE ZBOR. Ideea de a pune bazele unei astfel de întreprinderi i-a venit cu mai mult timp în urmă, chiar după ce și-a luat licența de zbor și a realizat că în România, dacă îți propui să închiriezi un avion privat, piața nu este tocmai ofer­tantă. De altfel, spune el, dacă ne uităm la infrastructura din țară, vom observa că nu stăm „deloc bine“.

„În Austria, o țară cât o treime din Ro­mânia, sunt 80 de aerodromuri, aproape toate au asfalt, restaurante și câte un hotel alături“, povestește tânărul antrepre­nor stabilit în Viena, care, deoarece a început trei startup-uri în țară, vine aici de două ori pe lună. Fiecare aerodrom are câte un club de aviație. Și fiecare club de aviație are cel puțin zece avioane de închiriat.

„La noi, situația este neschimbată încă de la Revoluție. După, probabil că s-a mai investit foarte puțin și nu prea s-a dezvoltat industria de aviație. Cu toate acestea, norocul nostru a fost cu oamenii pasio­nați care și-au dus mai departe pasiunea“, punctează antreprenorul.

La ora actuală, în piață se vehiculează că există o cerere sănătoasă de piloți, scenariu în spatele căruia, apreciază Pădu­rariu, există un sâmbure de adevăr, în contextul în care mari companii aeriene precum Boeing sau Airbus estimează un necesar de piloți de ordinul sutelor de mii. „Se întâmplă ceva foarte interesant la nivel global: China și India cresc econo­mic și automat crește și nevoia de transport. O țară precum China, cu miliarde de locuitori și cu o capacitate de zbor foarte mare, importă acum piloți din Europa. Doar că europenii, care produc într-ade­văr piloți, nu fac față cererii și este nevoie de un val nou“, explică el.

Pe plan local, apreciază acesta, sute de tineri încep în fiecare lună școli de zbor pentru că vor să ajungă piloți de linie. Totuși, procesul durează foarte mult și implică un număr fix de ore de zbor pentru a putea depăși statutul de pilot înce­pător și a obține o licență comercială. Iar atunci când ai licență comercială, „poți transporta persoane cărora le poți soli­cita o plată“, explică Pădurariu.

Astăzi, cu avioanele din flota Cruiser Aviation România zboară aproximativ 15 per­soane, care au cumpărat peste 1.000 de ore de zbor. „Este incredibil. Este pri­mul business din viața mea care-și plă­tește din timp cheltuielile“, mărtu­risește fondatorul companiei. Prețurile pentru o oră de zbor încep de la 69 de euro, fără TVA, bani în care sunt incluse toate cheltuielile legate de asigurare, mentenanță și CAMO (Continuing Airworthiness Mana­gement Organisation – managementul continuității navigabilității).

Pe termen scurt, Iulian Pădurariu și-a propus să mai achiziționeze două-trei avi­oane până la finele anului. „Dacă am încheia anul cu șase avioane, am fi un ope­rator relativ însemnat în România. Și estimăm până la finele anului o cifră de afaceri de cel puțin 800.000 de euro“, adaugă el.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.