După ce a finalizat procesul de rebranding al sucursalei din România, Packeta își duce mai departe planurile de dezvol­tare adaptate pieței locale de curierat

Senica Micu 17/12/2021 | 10:25 Companii
După ce a finalizat procesul de rebranding al sucursalei din România, Packeta își duce mai departe planurile de dezvol­tare adaptate pieței locale de curierat

Pentru Coletăria.ro, 2021 nu a însemnat doar anul în care a preluat numele Packeta, ci și o perioadă cu un buget de investiții mult mai mare decât cel stabilit inițial. Într-o piață a curieratului care se dezvoltă neîncetat de mai bine de zece ani încoace, indiferent de context și de crizele care apar, Packeta România continuă și în 2022 direcțiile sale de business definite în 2021 și strâns legate de comerțul online. Toate acestea presupun cel puțin o du­blare a numărului de puncte pick-up și expansiunea serviciilor pe noi piețe din regiune.

Dincolo de bariere

„Extinderea nu­mă­rului de magazine online partenere este un obiectiv strategic al companiei, atât la ni­vel internațional, cât și în România. În pre­zent, la nivelul grupului Packeta, cola­borăm cu 30.000 de magazine online, iar în România cu peste 1.000 de astfel de magazine și selleri persoane juridice“, spune Alexandr Jeleascov, chief executive officer (CEO) Packeta România.

Astăzi, după ce în ultima parte a anului a finalizat și procesul de rebranding al sucursalei din România, grupul ceh Packeta și-a menținut estimarea privind dublarea de colete livrate în plan local pentru 2021 față de 2020, până la peste 2,8 milioane, dar și ținta referitoare la dublarea numă­rului de parteneri care vor folosi serviciile sale de livrare.

„De la începutul anului, compania a ob­ținut rezultate foarte bune în România, cu o creștere de 166% a cifrei de afaceri. La nivel de grup, numărul coletelor expediate a crescut în primul semestru cu 131%, până la 33,6 milioane, iar cifra de afaceri a depășit 84,6 milioane de euro, în creștere cu 138%“, adaugă Alexandr Jeleascov. La nivel local, sucursala Packeta a avut anul trecut o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro.

Poziționată ca o platformă digitală și logistică globală, compania este prezentă în plan local din 2017, scopul său principal fiind facilitarea procesului logistic dintre selleri și magazine online. În România, Packeta a înregistrat în primul an de pan­de­mie o creștere de 200% a numărului de clienți – magazine online, majoritatea din do­menii precum health & beauty, fashion, bijuterii și accesorii fashion sau IT&C.

„Pandemia de coronavirus i-a forțat pe mulți consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online. Odată convinși de beneficiile e-commerce-ului, consumatorii vor continua să aleagă această alternativă și, indirect, serviciile de curierat. Totuși, vorbim despre un business concentrat: deși există peste 2.000 de firme, primele zece dintre acestea, în funcție de cifra de afaceri, cu­mu­lează 76% din piață“, sublinia Roxana Popescu, managing director al KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România, într-un studiu pe tema curieratului. La nivel local, liderul pieței rămâne FAN Courier, cu afaceri de un miliard de lei în 2020 (circa 205 milioane de euro). Compania este deținută de trei antreprenori: frații Adrian și Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu. Aceștia declarau anul acesta că o creștere importantă, de aproape 30%, a businessului, cum a fost cea din 2020, este un eveniment cu totul aparte, probabil unic.

„Maga­zinele fiind închise în perioada de lockdown, orice îți doreai, în afară de pro­dusele esențiale, nu mai era disponibil. Toți factorii ăștia au dus la o explozie a bu­si­nessului. Ne-a crescut productivitatea doar din traficul aproape de zero pe șo­sele, într-un context cu volum mare de ex­pe­diție, adică situația ideală pentru curieri“, spunea Adrian Mihai într-un interviu pentru NewMoney.

„Un serviciu de lux“

Dezvoltarea ra­pidă de pe piața românească a determinat Packeta să suplimenteze anul acesta cu 50% bugetul de investiții inițial, până la trei milioane de euro. Strategic, Packeta vrea să dubleze în 2022 numărul punctelor pick-up din România, după un 2021 în care totalul acestora a crescut cu 150% față de 2020, până la aproximativ 600.

Potrivit lui Jeleascov, în alte țări, precum Republica Cehă, curieratul direct la adresă a început să devină un serviciu de lux – „nu mai este serviciul numărul unu“ –, majoritatea clienților preferând ridica­rea personală a comenzilor, date fiind costurile mai mici de transport și faptul că nu mai depind de un curier.

„Probabil asta se va întâmpla și în România, dar treptat. Practic, serviciile de livrare la puncte de pick-up vor prinde avânt odată cu dezvoltarea unor rețele naționale de astfel de puncte. În Cehia, diferența dintre livrarea la domiciliu și livrarea la un punct fix este de aproximativ 50% ca preț sau chiar mai mult. În România, diferența este de 20-30%“, mai spune Jeleascov.

Compania va continua în 2022 investi­țiile în dezvoltarea logistică, în echipamente tehnice, în dezvoltarea platformei, dar și în creșterea numărului de angajați și în crearea de noi linii directe de transport internațional. Planurile sale iau în calcul și extinderea serviciilor pe piețe noi din regiune.

Strict pentru piața locală, Packeta ana­lizează și posibilitatea de a investi în noi depozite, în prezent având doar două, de 4.000 de metri pătrați fiecare. „Unul la Bu­curești, care este și hub regional, prin care deservim rapid regiunea balcanică, și unul la Oradea, fiind principala poartă de livrări către și dinspre Europa. În 2017 vedeam o diferență de piață de circa cinci ani între Cehia, țara de origine a grupului Packeta, și România“, detaliază Alexandr Jeleascov, decalaj care, continuă el, s-a redus la trei ani. Nu de alta, dar „tendințele care au avut loc în trecut în Cehia se manifestă acum și în România“.

Pe scurt

Platforma de livrări Coletaria.ro a pre­luat, începând cu anul acesta, numele grupului ceh Packeta, din care face parte.

  • ROMÂNIA. Prezentă din 2017 și în plan local, compania a ajuns la o cifră de afaceri de circa 4,5 milioane de euro în 2020, colaborând astăzi cu peste 1.000 de magazine online care își pot expedia coletele în toate țările UE, plus în alte state non-UE.
  • ACOPERIRE. Aproximativ 9.000 de puncte pick-up proprii sunt astăzi în rețeaua internațională a Packeta Group și alte circa 92.000 de puncte partenere în toată Europa.
  • PARTENERIATE. Până în momentul de față, grupul a transportat mai mult de 40 de milioane de colete, datorită cola­borării cu peste 30.000 de magazine online și selleri. Aceste cifre vor crește, cu siguranță, în viitor.

Acest articol a apărut în numărul 129 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.