După ce a cucerit Vestul, mâncarea pe bază de plante devine tot mai căutată și în România

NewMoney 02/12/2021 | 10:24 Companii
După ce a cucerit Vestul, mâncarea pe bază de plante devine tot mai căutată și în România

După ce a cucerit Vestul, mâncarea pe bază de plante devine tot mai căutată și printre români. Este o altă nișă de business cu potențial, pe care pariază astăzi și Verdino Green Foods.

Pentru că diversificarea de produse alimentare este esențială în cazul marilor retaileri, în prezent categoria de produse pe bază de plante prinde tot mai mult te­ren. Pe de o parte sunt promovate importurile, iar pe de alta, produsele furnizate de companii deținute de antreprenori locali, așa cum este și Verdino Green Foods. Fără a fi influențată negativ de pandemie, compania s-a dezvoltat accelerat în ultimii doi ani, iar astăzi produsele sale – care oferă o alternativă vegetală la carne – sunt listate în peste 2.000 de magazine din Ro­mâ­nia și din alte țări.

O nișă cu potențial

„Verdino a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 11 mili­oane de lei (circa 2,3 milioane de euro, n.r.), foarte aproape de obiectivul setat. Pentru anul acesta avem un target de 20 de mili­oane de lei (peste 4 milioane de euro, n.r.), iar până acum rezultatele sunt mai mult decât promițătoare, dato­rate atât extinderii în retail în România, cât și interesului pe care alte piețe îl arată față de produsele noastre. Rezultatele obținute până la final de septembrie indică o posi­bilă depă­șire a targetului setat pentru 2021“, spune acum Eberhart Răducanu, cofondator și chief exe­cutive officer (CEO) al companiei.

Trendul împrumutat din Vest a devenit mai vizibil în ultimii cinci ani în România, odată cu promovarea tot mai agresivă la raft, de către retaileri, a acestor produse. Intuind potențialul acestei nișe, antrepre­norii Eberhart Răducanu și Raul Ciurtin, ambii cu experiență în industria alimentară și a băuturilor, au înființat Verdino Green Foods în urmă cu trei ani, pornind de la ideea de a folosi proteine din plante – în prin­cipal proteina din mazăre – pentru pro­dusele sub marca Verdino, care să în­lo­cuiască alimentele din carne.

Verdino s-a adaptat rapid noului context creat de pandemie prin dezvoltarea magazinului online în România, ulterior fiind luată decizia de a intra și pe piața din Ma­rea Britanie tot prin intermediul platformei de vânzări online, dar și pe alte piețe.

„Germania și Marea Britanie sunt cele mai dezvoltate piețe pentru segmentul de meat alternative. Consumatorii din aceste piețe sunt familiarizați cu preparatele plant-based, cererea fiind mai mare decât cea la nivel local. Prin expansiunea în aceste piețe, ne dorim ca Verdino să de­vină un brand de talie internațională. În perioada următoare nu avem în plan să mai deschidem alte sucursale, dar, din punct de vedere export, vizăm alte piețe“, de­ta­liază Eberhart Răducanu.

Altfel spus, compania a dezvoltat până acum 60 de produse alimentare și s-a extins rapid, prin export, în mai multe țări europene. Pe lângă cele două piețe unde are filiale locale (Germania și Marea Britanie), Verdino exportă astăzi în Serbia, Spania, Olanda, Elveția, Vietnam, Macedonia de Nord, iar în curând produsele sale vor ajunge și în Ucraina, Grecia, Cipru și Bulgaria. În 2021, pentru Verdino, exportul înseamnă aproximativ 15% din total business.

De asemenea, în prezent, capacitatea de producție a companiei este de 15 tone pe zi. Până la momentul de față, s-au investit trei milioane de euro în producție și pe rol se află deja investiții de un milion de euro. „Verdino este fundația pentru o categorie com­plet nouă de produse“, adaugă Eberhart Răducanu, în contextul în care „mază­rea este considerată proteina viitorului, pentru că în producția unui kilogram de ma­zăre se consumă cu 87% mai puţină apă și se emite cu 90% mai puțin CO2 decât în producția unui kilogram de carne“. Iar printre produsele Verdino se găsesc bur­geri și mici, parizer și salam sau crenvurști, dar şi brânzeturi care au un gust similar și aceeași textură cu produsele pe bază de proteină animală.

Potrivit Euromonitor, piața globală a produselor pe bază de plante care înlocu­iesc alimentele din carne a fost evaluată la 12,1 miliarde de dolari în 2019, estimân­du-se să ajungă la 27,9 miliarde de dolari până în 2025, cu o rată anuală de creștere de 15%. Estimările se bazează și pe mișcă­rile marilor producători de carne, așa cum este grupul brazilian JBS, care, potrivit Bloomberg, plănuiește de mai mult timp înființarea unei companii producătoare de produse pe bază de plante. Gilberto Tomazoni, director general al JBS, crede chiar că produsele realizate din carnea pro­ve­nită de la animale vor ajunge să reprezinte o categorie de lux.

Infuzie de capital

În acest context, Verdino Green Foods tocmai și-a majorat capitalul cu ajutorul BlackPeak Capital (firmă de private equity cu sediul central în Bulgaria), prin BlackPeak Southeast Europe Growth Equity Fund, mizând pe o creș­­tere a vânzărilor de 100 de milioane de euro în următorii cinci ani.

Această infuzie de capital permite brandului Verdino să-și accelereze creșterea, atât la nivel național, cât și internațional. În urma acestei miș­cări, BlackPeak Capital va intra în acționa­riatul Verdino cu un pachet minoritar.

„Deși considerate o nișă, produsele pe bază de plante au avut o dezvoltare extra­ordinară în ultimii ani și devin o categorie din ce în ce mai importantă în industria alimentară. Credem cu tărie în creșterea continuă a acestui segment, Verdino având potențialul de a deveni lider de piață în Europa“, a declarat Niklas Pichler, mana­ging partner BlackPeak, cu ocazia anunțului acestui parteneriat.

BlackPeak Capital a fost înființată în 2014 și vizează investiții de cinci-zece mili­oane de euro în IMM-urile cu cea mai ra­pidă creștere din România, Bulgaria, Slovenia, Croația și Serbia.

„Mulți consumatori se îndreaptă către produsele noastre în timpul postului. Spre de­osebire de alte piețe, stilul de viață plant-based este relativ nou în România, iar consumul în perioadele de post este substanțial mai mare. Însă, chiar și așa, este evident că obiceiurile de consum se schimbă și din ce în ce mai mulți consu­matori, în special tinerii, deschiși la nou, devin foarte preocupați de etica alimente­lor și de viitorul planetei și aleg să evite o alimentație bazată pe exploatarea și sacrificarea animalelor“, mai spune Eberhart Răducanu.

Cum vor evolua lucrurile de aici înainte pentru Verdino rămâne doar o chestiune de strategie. Loc de creștere este. Și local, și internațional.

Acest articol a apărut în numărul 128 al revistei NewMoney

Ilustrație: Vali Ivan