După ce 2021 a fost cel mai bun an din istoria companiei, 2Performant pregătește terenul pentru extindere

Senica Micu 19/11/2021 | 10:15 Companii
După ce 2021 a fost cel mai bun an din istoria companiei, 2Performant pregătește terenul pentru extindere

Aflat într-o etapă în care se concen­trează pe accelerarea creșterii compa­niei 2Performant și nu pe profit, antreprenorul Dorin Boerescu pregătește terenul pentru extinderea interna­țio­nală.

După un 2020 descris de Dorin Boerescu, chief executive officer (CEO) și acționar principal al 2Performant, principalul ju­cător din piața românească de marke­ting afiliat, drept „cel mai bun an din istoria companiei“, a venit un 2021 în care au fost bifate mai multe obiective. Unul dintre acestea este un parteneriat cu Admitad, o rețea de afiliere prezentă pe pie­țele din Europa, Asia și America de Sud, cu vânzări de aproximativ cinci miliarde de dolari anul trecut.

„Acest parteneriat reprezintă una dintre direcțiile de business principale din strategia noastră de a ne extinde pe alte piețe și de a deveni un ju­că­tor relevant în marketingul afiliat inter­na­țional. Este și primul pas oficial pe care îl facem în acest sens“, punctează Do­rin Boerescu. Concret, este vorba despre o integrare tehnică, prin care 2Performant are acces la toate programele de afiliere din Admitad, programe pe care le poate aduce în platforma 2Performant.com.

Definit ca o formă de promovare online bazată exclusiv pe modelul CPA (cost per acțiune), marketingul afiliat este descris de Boerescu drept „marke­tingul viitorului“, care crește odată cu accelerarea la nivel mondial a e-commerce-ului. „Este o modalitate transparentă de colaborare dintre un magazin online și cei care pot trimite potențiali clienți către magazin, prin diferite forme de reclamă on­line, primind în schimb un comision pen­tru vânzările generate“, detaliază antreprenorul.

Cifrele anului pentru 2Performant

Listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB) la finalul anului trecut, compania 2Performant s-a dezvoltat rapid în ultimii ani, pe fondul creșterii constante a pieței locale de e-com­merce.

„Prog­noza pentru 2021 marchează încă un an de creștere. Estimăm o cifră de afa­ceri cu aproximativ 25% mai mare ca anul trecut. În 2020, 2Performant a înregistrat o cifră de afaceri cu 31% mai mare decât în 2019, ajungând la 20,28 milioane de lei (4,15 milioane de euro). 2020 a fost și cel mai bun an din istoria companiei, cu rezultate financiare care au depășit planul de bu­siness“, adaugă Dorin Boerescu.

În primul semestru din 2021, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 17% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajun­gând la 10,78 milioane de lei (2,2 milioane de euro). Totodată, veniturile operaționale, calculate prin eliminarea comisioanelor pe care 2Performant le plătește către afiliații din platformă, au avut un avans de 23%, ajungând la 2,42 milioane de lei (0,5 mili­oane de euro) în perioada analizată.

Ca strategie de business, compania s-a concentrat pe trei direcții distincte care vizează valorificarea oportunităților de creș­tere – consolidarea produsului de mar­keting afiliat pe piața locală, parteneriate cu jucători internaționali și upgrade-ul tehnic de platformă pentru un nou mod de atri­buire a conversiilor. „Anul acesta am de­rulat și operațiunea de majorare de ca­pit­al pe Bursa de Valori București, în urma căreia am atras peste 5,3 milioane de lei (1,1 milioane de euro). Ca urmare a inves­ti­țiilor realizate în primele șase luni ale anului, am înregistrat o pierdere de 1,15 milioane de lei (234.693 de euro), care însă se află în linie cu prognoza noastră pentru primul semestru și pe care ne așteptăm să o reducem până la finalul anului odată cu creșterea veniturilor în semestrul al doilea“, adaugă Dorin Boerescu.

Creșterea despre care vorbește se ba­zează, printre altele, pe cel mai mare eveniment de reduceri din România – Black Friday, care are loc în această perioadă. Per ansamblu, explică antreprenorul, 2021 și 2022 sunt ani de investiții cu accent pe creștere, nu pe profit, urmând ca „2Performant să redevină profitabilă în 2023“.

Mai multe branduri

În ceea ce pri­vește parteneriatul cu Admitad, acesta s-a concretizat până acum prin lansarea „Programului de afiliere global AliExpress“, plus a altor trei programe noi pentru Ro­mâ­nia și Bulgaria. „Credem că această lansare este un semnal bun pentru piața de afiliere și de e-commerce din România. Pe lângă AliExpress, alte branduri cunoscute pe care le-am lansat în platformă sunt Nike România, Nike Bulgaria, Zaful România, Zaful Bulgaria sau Royal Fashion. Ne aș­tep­tăm ca toate aceste lansări și cele ce vor urma să contribuie mult la creșterea veniturilor noastre din piețele externe, care în primul semestru s-au situat la 11% din total venituri“, detaliază Boerescu.

De altfel, compania se axează în momentul de față pe lansarea mai multor programe de afiliere prin parteneriatul cu Ad­mitad, aflându-se deja în discuții și cu alte rețele de afiliere din Europa – urmărind o serie de indicatori specifici afilierii și co­mer­țului online, cum ar fi rata de conver­sie sau prezența în diferite piețe, pentru a putea estima care este potențialul fiecărui program.

„Piețele în care activăm – e-commerce, marketing digital și marketing afiliat în mod particular – sunt pe un trend foarte bun. Obiectivul nostru pentru perioada următoare este să ne consolidăm poziția din România și să ne extindem activitatea în piața din Europa. Pentru asta vom continua să achiziționăm utilizatori noi. Suntem într-o industrie cu multe oportunități, pe care le înțelegem bine și pe care le pu­tem valorifica“, mai spune Boerescu.

În platforma de marketing afiliat a companiei sunt active în prezent 570 de magazine online din peste 30 de industrii și 3.700 de afiliați. În primele nouă luni ale anului în curs s-a observat un trend de creștere de aproape 35% pe valoarea vân­ză­rilor și de 27% pe numărul de vânzări generate de afiliați pentru magazinele online din platforma 2Performant.com față de aceeași perioadă a anului trecut.

Tot­odată, sales indexul, un indicator important pentru retailerii care fac marketing afi­liat, a ajuns în perioada menționată la 15,47 de euro + TVA, ceea ce înseamnă că, pentru fiecare euro investit în medie de un magazin online în programe de afiliere în platforma 2Performant, acesta a obținut un return de 15,47 de euro pe parcursul lui 2021, „un randament foarte bun pentru un magazin online“.

Un plus de pandemie

„Cu siguranță vorbim de o piață care va crește în urmă­torii ani“, subliniază Boerescu. Conform celui mai recent studiu GPeC, comerțul on­line românesc este estimat să crească anul acesta cu aproximativ 15% comparativ cu 2020, întregul sector ajungând astfel la circa 6,5 miliarde de euro generate de vânzările online, comparativ cu 5,6 miliarde de euro, cât s-au înregistrat la finalul anului trecut. Pandemia a accelerat foarte mult acest sector, iar oamenii sunt tot mai deschiși astăzi către a face cumpărături online. De asemenea, crește și procentul plă­ților cu cardul, iar gradul de încredere al românilor în magazinele online este mai mare decât în anii trecuți, ceea ce deter­mină tot mai multe businessuri să migreze în online. Mai mult, la nivel global, e-commerce-ul este estimat să ajungă în 2022 la 6.500 de miliarde de dolari.

În cazul 2Performant, întreaga evoluție a companiei a fost și a rămas strâns legată de cea a comerțului electronic. În 2008, fon­datorul Radu Spineanu câștiga NetCamp, o competiție pentru startupuri, obți­nând o finanțare de tip seed de 15.000 de euro. Astfel se lansa prima rețea de afiliere din România, 2Parale, devenită între timp 2Performant.

Dorin Boerescu s-a alăturat companiei în 2009, într-o primă fază ca afiliat, cu pro­iectul Convertor.ro, aducând un background în advertising și o înțelegere foarte bună a pieței de digital marketing. „Apoi, Radu, cu care mă înțelegeam deja foarte bine, mi-a spus că ar fi interesat să vândă. Și astfel, după mai multe discuții, am decis să cumpăr 80% din afacere alături de un business angel, în urma unei investiții de 50.000 de euro“, povestea Boerescu într-un alt interviu cu NewMoney.

A devenit CEO în 2010, iar cinci ani mai târziu a lansat o platformă complet nouă, pe care a mutat întregul business în 2016, an în care a inițiat și un rebranding în 2Performant.com. Practic, au fost câțiva ani de dezvoltare accelerată pentru companie, cu investiții importante în tehnologie și creș­terea businessului, migrarea către o so­luție tehnică complet nouă și mutarea în Amazon Web Services (AWS). Pentru Dorin Boe­rescu, antreprenoriatul nu înseamnă doar „a face business“, ci este un stil de viață pe care l-a rafinat continuu de-a lungul timpului.

Acest articol a apărut în numărul 127 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.