După ce 2020 i-a adus un volum mare de comenzi, antreprenorul Octavian Jomir pregătește terenul pentru extinderea internațională

Senica Micu 02/07/2021 | 10:59 Oameni
După ce 2020 i-a adus un volum mare de comenzi, antreprenorul Octavian Jomir pregătește terenul pentru extinderea internațională

Dacă unii antreprenori au fost nevoiți să recurgă la concedieri din cauza pan­demiei, alții și-au dublat echipa pentru a face față volumului mare de lucru. Este și cazul lui Octavian Jomir, cofondator al platformei Esteto.ro, care are planuri de extindere la nivel național și internațional.

2020 a creat contextul unei creșteri de peste 74% pentru Esteto.ro, mallul online adresat publicului feminin pe care Octavian Jomir l-a înființat în urmă cu șapte ani împreună cu soția sa, Elena. Deși nu a accelerat dezvoltarea regională plă­nuită pentru anul trecut, antreprenorul spune că și-a readaptat afacerea astfel încât să facă față volumului triplu de comenzi din prima parte a anului trecut. Cu peste 500.000 de produse pe care le comercializează astăzi, Esteto.ro re­vine la planurile de extindere de dinaintea pandemiei, primul pas fiind deschiderea unui nou magazin online care să deser­vească clienții din toată Europa. „Pentru 2021 estimăm o creștere de 30% a businessului. Ținta noastră este să încheiem anul cu 300 de noi parteneri în plat­for­­mă“, spune Octavian Jomir. Cum se vor concretiza lucrurile?

„Sectorul de e-commerce din România a cunoscut o creș­tere accelerată în 2020, cu 30% mai mult decât în 2019. România este printre țările din Uniunea Europeană cu cel mai mare pro­cent de creștere anuală a comer­țu­lui online, fapt care arată potențialul sem­nificativ de dezvol­tare al sectorului e-commerce și în viitor, într-o piață care nu a atins încă nivelul de maturitate al altor țări din nordul și vestul Europei“, arăta Andrei Radu, CEO & foun­der GPeC, într-un raport de profil. Potențial despre care vorbește astăzi și Octavian Jomir, într-o perioadă de transformare și reorganizare a propriului business, care i-a testat abilitățile de adaptare și de răspuns rapid la noile provocări.

În ritm rapid

În 2020, Jomir a fost nevoit să dubleze echipa pe partea de logis­tică și call center, să extindă depozitul și să reorganizeze flu­xurile pentru a putea face față volumului mare de comenzi, care a crescut de trei ori în prima parte a anului. „Toate acestea s-au făcut într-un timp foarte scurt și sub o presiune atât din par­tea clienților, a fur­ni­zorilor, cât și din par­tea echipei. Toto­dată, în 2020 am avut o cifră de afaceri de peste 4,6 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 74% față de anul anterior, cu o rată de profitabilitate de 8,5%“, spune Jomir. Anul trecut a însemnat și diversificarea portofoliului, care a crescut la peste o jumătate de milion de pro­duse.

Cu articole din zona de cosmetice, cărți, ceasuri, bijuterii, home & deco etc., Esteto.ro a devenit în ultimul an canalul principal de vânzări pentru mulți retaileri. Mai mult, potrivit spuselor lui Jomir, pri­mele cinci luni ale anului 2021 au adus o creș­tere cu 87% a vânzărilor față de peri­oada similară a anului trecut, Esteto Marketplace având și prezență regională, în țări precum Unga­ria și Bulgaria. De altfel, anul acesta, principalul obiectiv al lui Octavian Jomir este consolidarea pe piețele deja existente și des­chiderea unui nou ma­gazin online – Esteto.eu – care să deser­vească clienții din toată Europa. „Concomi­tent, vom investi în logistică, în dezvol­tarea echipei și optimizarea fluxurilor. De asemenea, am închiriat un nou spa­țiu de de­pozitare care să ne permită creșterea businessului de 30% pe care am estimat-o pentru întregul an 2021. Toto­dată, în 2021 vizăm începerea lucrări­lor la un nou depozit“, detaliază antreprenorul.

În paralel, Jomir a realizat un plan de du­blare a infrastructurii hardware existente de replicare automată a tuturor date­lor din sistemele critice de producție, „astfel încât, dacă intervine un incident care duce la indisponibilitatea parțială sau to­tală a data centerului principal, să existe posibilitatea funcționării pe infrastructura de backup în cel mult 30 de minute“.

O idee bună“

În prezent, în platforma Esteto Marketplace sunt înscrise 517 ma­ga­zine. Dacă pe tot parcursul anului trecut s-au alăturat 93 de noi parteneri, care au lis­tat 78.000 de produse, de la începutul lui 2021 au fost înregistrați peste 100 de parteneri noi, care au listat aproape 39.000 de produse, ținta fiind atingerea unui total de 300 de parteneri anul acesta.

Potrivit lui Jomir, Esteto.ro nu percepe comisioane de listare în platforma sa și nici comisioane pentru plățile cu cardul sau pentru transport și comenzi anulate și returnate. „Singurul comision perceput este cel pentru comenzile livrate și înca­sate, fără transport și TVA.“

Potrivit datelor publicate anul acesta în raportul GPeC dedicat retailului online local, foarte mulți români și-au învins în 2020 teama de a face comenzi pe internet. „Pentru sectorul comerțului electronic, anul tre­­cut a fost unul ce a marcat o evoluție spec­taculoasă, fiind atinse ținte planificate uneori chiar peste doi-trei ani. Românii care nu erau familiarizați cu acest tip de co­merț au descoperit cât de simplu și comod este, iar cei care erau deja familiarizați și-au extins categoriile de produse pe care le comandă. Odată câștigați, acești clienți vor rămâne fideli acestei modalități de a-și face cumpărăturile. Aceste premise cre­ează o oportunitate semnificativă pentru retailerii locali de a profita de toate avanta­jele pieței digitale locale sau internațio­nale“, sublinia Florinel Chiș, director exe­cutiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), în același raport GPeC.

Sursa citată mai arată că, în 2021, co­merțul online va continua să crească și, cel mai probabil, va depăși pragul de 6,5 miliarde de euro, ca valoare, pe fondul ac­celerării proiectelor din acest domeniu și în contextul în care mulți antreprenori au renunțat la magazinele offline, investind tot mai mult în online.­

Povestea Esteto.ro – denumit inițial Allbeauty.ro – a început în 2013. La vremea aceea, soții Jomir dețineau un salon de în­frumusețare în Bu­cu­rești și au decis să in­vestească într-un magazin online. „Aveam furnizorii și contactele și părea o idee bună să vindem on­line produse de beauty. Soția mea se ocupa de achiziții, de livrări și de aprovizionare, iar eu – de promovarea în online. Ulterior, lucrurile au evoluat, am renunțat la salon în 2016 și am păstrat doar magazinul online“, povestește antreprenorul.

Prima achiziție din afara țării au făcut-o din Polonia, în noiembrie 2013. „Am făcut o primă comandă de zece itemuri diferite, best sales. La vremea aceea comercializam produse de la doar patru branduri – Wella Professionals, Londa Professional, Alfaparf Milano și OPI, iar prima comandă externă a fost în valoare de 1.700 de euro“, continuă Octavian Jomir. În 2018, în urma unei investiții de 50.000 de euro din fonduri pro­prii, Esteto.ro a devenit marketplace.

Antreprenorul este convins că planurile sale de dezvoltare se vor așeza și de aici înainte, mai ales în plan local, unde, „dacă ne uităm la ponderea comerțului electro­nic din total retail tradițional și la ce se în­tâmplă în alte piețe dezvoltate din Europa, este clar că, în următorii ani, comer­țul elec­tronic va continua să crească cu un pro­cent format din două cifre“.

Acest articol a apărut în numărul 118 al Revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.