Dragoș Anastasiu: Cine nu va face pași mari către digitalizare și combinația între offline și online va dispărea – Interviu

Ionuț Ancuțescu 25/08/2020 | 10:11 Oameni
Dragoș Anastasiu: Cine nu va face pași mari către digitalizare și combinația între offline și online va dispărea – Interviu

Fondatorul grupului Eurolines, Dragoș Anastasiu, a vândut în 2017 și în 2019 două businessuri (transport cu autocarul și operațiuni de turism) pe care pande­mia le-ar fi decimat. Cum a fost, totuși, afectat.

NewMoney: A fost un noroc faptul că ați reușit să vindeți activitățile de turism ale Eurolines cu cinci luni înainte de începutul pandemiei?

Dragoș Anastasiu: Demersurile pentru vân­zare începuseră cu un an și ceva înainte de octombrie anul trecut, când s-a produs. Decizia de vânzare a avut de-a face cu faptul că am avut, așa, sentimentul și convingerea că am dus businessul până la cel mai înalt punct în care puteam eu, personal, să îl duc. Fiind un business de tu­rism, e foarte dependent de globalizare, de existența unei rețele internaționale. Greu faci față lui Expedia.com sau lui Booking.com dacă ești o firmă din România. E complicat.

Țelul a fost un concern din Germania. La început am crezut că va fi TUI, pentru că opt ani de zile am mers sub umbrela TUI, dar iată că DER Touristik, parte a grupului REWE, a avut ceva mai mult interes. Șeful cel mare a fost la mine în birou de câteva ori, ceea ce efectiv m-a impresionat. E un om care gestionează 6-7 miliarde de euro pe an și este parte din boardul REWE, care gestionează 60 de miliarde de euro pe an, adică, așa, cam o treime din PIB-ul Româ­niei.

– În urmă cu aproape un an, când ați vândut, valoarea tranzacției nu a fost publicată, însă ați descris-o atunci drept „cea mai im­por­tantă care a existat vreodată în turismul românesc“. Puteți dezvălui acum cifra?

– Valoarea tranzacției va rămâne o necu­noscută până când voi fi îngropat (râde, n.r.). A fost, cu siguranță, cea mai mare din turismul românesc. Businessul nostru în­seamnă un volum extrem de mare de muncă, având o marjă foarte mică.

Nu e foarte greu pentru cineva care știe piața de M&A (fuziuni și achiziții, n.r.) să se ducă să vadă EBITDA companiilor pe care eu le-am vândut și să înmulțească cu ce s-o înmulți acum. În timpuri bune se înmulțea cu opt, acum, în vremuri proaste, se înmulțește cu maximum patru. Nu e complicat să vezi ordinul de mărime. Nu vreau să-și imagineze cineva că cine știe ce mari bogății sunt aicea, că nu sunt (con­tinuă să lucreze în aceeași clădire cu cum­părătorul, n.r.), dar nici nu discutăm de sute de mii de euro. Dis­cutăm de milioane (de euro, n.r.).

VEZI și PODCAST. Dragoș Anastasiu admite că ar fi pierdut 10 milioane de euro, dacă pandemia l-ar fi prins cu afacerea „în brațe”

– Ce se întâmplă astăzi pe piața agențiilor de turism?

– Acum e crâncen. E ceva ce nu vă puteți imagina, dacă nu sunteți în industria asta. Eu am mai spus-o și am fost înjurat parțial pe tema asta. Eu sunt medic de profesie și am spus că nu cred că medicii sunt eroii mo­mentului, dar agențiile de turism, da.

În momentul în care am depus jură­mân­tul, după ce am făcut Facultatea de Medi­cină, știam la ce mă expun. Mă expuneam bolilor – am lucrat patru ani într-un spital zi de zi. Luptăm cu bolile, luptăm cu virusurile, cu bacteriile. Suntem supuși contagiunii, pentru asta am ales această meserie, care e bine plătită, inclusiv în România. Deci medicii și-au făcut pur și simplu datoria. Și eu, dacă aș fi fost medic activ, nu aș fi vrut să aud despre mine că sunt erou.

În schimb, la agențiile de turism s-a în­tâmplat următorul fenomen. Ele au muncit din plin noiembrie, decem­brie, ianuarie, fe­bruarie, până la începutul lui martie. Au muncit pe ceea ce se cheamă early booking, cam 60% din sezonul 2020 era terminat, și a venit pandemia. Rezer­vările pentru viitor au fost zero, în schimb dublu muncă și cu stornările din spate. Nici nu au putut să intre în șomaj tehnic, pentru că au avut de muncă. O muncă groaz­nică. De asemenea, toate veniturile din spate au fost distruse.

La fel a fost pentru transportatori. Pe mine putea să mă prindă valul ăsta și cu Eurolines în brațe. Noi am vândut în urmă cu doi ani și jumătate la FlixBus (un startup german la acel moment, n.r.). Dacă mă prindea cu ambele în brațe, pierdeam cel puțin zece milioane de euro anul ăsta.

– În ce fel ați fost totuși afectat de pandemie? Mai aveți câteva afaceri pe care nu le-ați vândut, precum complexul Green Village din Deltă și firma de taximetrie și rent-a-car Enterprise.

– La mine, în grup, mai sunt 15 companii, mai sunt 300 de angajați. Și toate au stat. Tot ce am avut, taxiuri, rent-a-car, Green Village, Valea Verde. Tot a stat. Din 1 iunie, lucrurile au început să se miște. Din feri­cire, Transilvania (complexul turistic Valea Verde, n.r.) și Delta sunt destinații cerute și suntem peste capacitate. Dar rent-a-car – greu, iar taxiurile – la jumătate. Deci suntem afec­tați. Am pierdut destul de mulți bani. Am pierdut multe sute de mii de euro.

– Mai au vreun viitor agențiile în format tra­di­țional, adică în offline?

– O să se schimbe tot peisajul agențiilor de turism. O să se rarefieze aerul, dar cei care sunt serioși, care au brand, da, vor ră­mâne. Vor rămâne tour operatorii, pentru că vor asambla lucrurile. Dar cine nu va face pași mari către digitalizare și către combinația între offline și online va dis­părea.

– Credeți că statul mai poate face ceva pentru a salva acest domeniu grav afectat?

– Statul e obligat să facă ceva, pentru că sta­tul ne-a închis. Până la urmă, cel care a pus lacătul pe ușile noastre a fost statul. Statul este cel care, lună de lună, ia bani (taxe, n.r.) din businessurile noastre precum un acționar. Și atunci, statul trebuie să vină și să facă ceva. Am beneficiat mulți dintre noi de șomajul tehnic. Azi (11 august, n.r.) a apărut kurzarbeit, ceea ce mie mi se pare senzațional – s-a născut un be­beluș. E vorba despre Ordonanța de Urgență 131, care legiferează combinația de șomaj tehnic cu muncă, programul de muncă flexibil, program de inspirație ger­mană pe care l-am pus în discuție acum patru luni. Săptămâna trecută a venit o or­donanță cu (un ajutor de aproape, n.r.) 900 de milioane de euro: 350 de milioane de euro – granturi și 500 de milioane de euro – împrumuturi, pentru o listă întreagă de coduri CAEN profund afectate, printre care la loc de cinste HoReCa și ospitalitatea, în general, inclusiv turismul.

Am făcut un studiu de curând, prin Fe­de­­rația Hotelieră din România, care spune așa: 45% dintre restaurante și hoteluri sunt la limită în august – și-au mâncat toată șunca din pod – și, dacă nu se în­tâmplă lucruri semnificative, doar 7% vor ajunge sănătoase în aprilie viitor. Restul dispar.

CARTE DE VIZITĂ

Dragoș Anastasiu este una dintre cele mai sonore voci ale mediului de afaceri local.

  • START. În 1995, după mai mulți ani petre­cuți în Germania, se întoarce în România și pune bazele grupului Eurolines.
  • DELTĂ ȘI COMERȚ. În 2015, achiziționează complexul Green Village din Deltă. Un an mai târziu, este ales preșe­dinte al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane.
  • TRANZACȚII. În 2019, vinde aproape toate activitățile de turism către DER Touristik, parte a concernului REWE. Veniturile aface­rilor vândute erau de circa 150 de milioane de euro. Anterior, vânduse compania de transport cu autocarul către FlixBus.

Acest articol a apărut în numărul 97 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.