Doi foști colegi de facultate au creat o aplicație prin care au fost comandate 40 de milioane de curse de taxi

Florel Manu 01/06/2017 | 11:44 Digital
Doi foști colegi de facultate au creat o aplicație prin care au fost comandate 40 de milioane de curse de taxi

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Echiparea mașinilor cu stații radio a fost unul dintre momentele de coti­tură ale industriei taximetriei. Decenii mai târziu, noile tehnologii digitale schimbă modele de business și agită spiritele mai mult ca niciodată.

Un startup necunoscut din San Francisco lansa în 2010 varianta beta a unei aplicații pentru iPhone prin care utilizatorii puteau să comande rapid limuzine cu șofer. Numele său era Uber, iar ceea ce a urmat e o poveste de dragoste/ură deja cunoscută.

Prin aceeași perioadă, la București, Alexandru Dumitru (32 de ani) și Mihai Rotaru (32 de ani), doi tineri ab­sol­venți de Automatică și Calculatoare, începeau să lucreze la dezvoltarea unei aplicații prin care un po­tențial client să poată să lanseze de pe telefonul mobil o comandă direct către un șofer de taxi, fără a mai contacta un dispecerat.

Clever Taxi avea să devină un business în 2011 și a pornit, la fel ca Uber, de la o încercare ratată de a găsi un taximetru. De data asta, în Capitală. „Am stat pe telefoane să căutăm un taxi și nu găseam. Tocmai terminase­răm facultatea și ne-am gândit că, dacă tot știm să facem ceva în zona digitală, de ce să nu punem cunoștințele astea la bătaie“, povestește acum Alexandru Dumitru.

Așa s-a conturat ideea aplica­ției, care s-a numit mai întâi Instant Taxi, iar apoi a devenit Clever Taxi. Și nu au fost singurii care s-au gândit să re­ducă timpul pentru a comanda o ma­șină de la o companie de taxi. „În momentul în care am ieșit noi, alte cinci aplicații agre­gatoare de taxi se lan­saseră simultan în București“, spune Mihai Rotaru.

Comandă fără fir. După aproape șase ani pe piață, Clever Taxi a ajuns la 600.000 de utilizatori și la 40 de mili­oane de curse efectuate. Chiar dacă afacerea a pornit cu o investiție inițială de până în 50.000 de euro, businessul s-a dezvoltat pe etape. La puțin timp de la lansarea ser­viciului pe piață, Clever Taxi l-a atras ca investitor pe Andrei Pitiș, fondator al Vector Watch, pentru ca din 2014 în acțio­nariat să intre și unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori din mediul online, Călin Fusu.

Odată cu atragerea noilor investitori, Clever Taxi avea să cunoască o dezvol­tare mai rapidă, acum fiind pre­zentă în aproape 20 de orașe din țară. Numai anul trecut, Clever Taxi a generat curse de circa 30 de milioane de euro, pe o piață a serviciilor de taximetrie estimată la 700 de milioane de euro.

Afacerea a început însă cu doar câțiva utilizatori, care inițial nu au crezut în viitorul aplicației. „Ca în orice busi­ness din tehnologie, am căutat șoferi care să încerce aplicația. De Reve­lion, în decembrie 2011, am constat că cei care au apelat la dispecerate au găsit greu o mașină, iar cei care au folo­sit aplicația au avut mai mult succes“, povestește Mihai Rotaru, adăugând că acesta a fost momentul-cheie în care șoferii au văzut că aplicația le aduce mai repede clienți decât varianta clasică de comandă.

De cealaltă parte a ecranului, coman­da utilizatorului ajunge la mai multe firme și poate fi acceptată de mai mulți șoferi, care pot fi aleși în funcție de preferințe (rating, preț/km). La final, cursele se pot plăti prin card sau SMS, direct din aplicație.

Cum era de așteptat, serviciile online aveau să atragă în scurt timp atenția proprietarilor companiilor care gesti­o­nau marile dispecerate de taxi. Și nu în bine.

Dispecerat ori aplicație? Odată cu explozia segmentului telefoanelor inteligente, un segment destul de mare din piață s-a orientat către comenzile de pe dispozitive mobile, iar rezultatul a fost apariția pe piață a unei dispute nu doar între două modele de business, ci și între „revoluționar“ și „tradițional“.

„Cei care au aplicațiile refuză să se au­to­rizeze ca dispecerat. Ei le vând taxi­metriștilor comenzi. Nu respectă regu­lile din Legea taximetriei“, acuză Mihai Ghișă, proprietar al companiei de taxi Pe­li­canul. O organizație patronală a trans­portatorilor (COTAR) a contestat activitatea Clever în justiție, prima ins­tanță fiind în favoarea deținătorilor apli­cației. „Sunt aplicații pe care le avem și noi, dar nu poți face orice activitate fără autorizație“, atacă și președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

Însă Clever Taxi nu se poziționează ca un dispecerat, ci ca un agregator de comenzi de transport, inclusiv în zona de logistică. „Suntem o platformă logistică ce intermediază legătura între clienți și șoferi de taxi, dar am văzut posibilitatea și pentru alte domenii cum ar fi zona de livrări, pe care am început să lucrăm de scurt timp“, adaugă Rotaru, care spune că noul serviciu dezvoltat împreună cu Alexandru este deja utilizat de mai multe companii care ape­lează la transferuri rapide de marfă în mediul urban.

O opoziție și mai vehementă a atras însă Uber. Contestată inclusiv în stradă, compania americană a intrat în 2015 pe piața bucureșteană a transportului de persoane și a atras rapid șoferi și utilizatori, deopotrivă. În rândul clienților a apărut un curent anti-taxi, utilizatorii de Uber fiind mulțumiți că nu mai achită costul cursei șoferului, ci banii sunt opriți direct de pe card, iar valoarea serviciului este estimată în aplicație. Companiile de taxime­trie au început să piardă din clienți și forța de muncă, însă Uber nu a dezechili­brat piața. Cel puțin nu pe cea a servicii­lor online.

„De când s-a lansat Uber, noi am avut creștere de trei ori pe an“, explică Mihai Rotaru. Aceeași dinamică a fost resimțită și de alți agregatori de comenzi taxi online, multe companii care aveau dispe­cerate luând decizia de a dezvolta propriile aplicații.

DEPENDENȚA DE APLICAȚII. Cum businessul online dă mai puțină bătaie de cap, cei care dezvoltă aplicații spun că nu vor abandona dezvoltarea acestui tip de afaceri. Cu atât mai  mult cu cât serviciile, în general, se îndreaptă către mediul online. Iar consumatorii nu par să ezite prea mult să adopte un comportament nou. „Eu cred că, în 10-15 ani, piața de transport va fi dependentă de apli­cații. Vor veni și mașinile autonome care sunt foarte aproape. E deja o lume co­nec­tată care va fi și mai conectată în vii­tor“, explică Rotaru.

El spune că există deja o tendință a tinerilor să nu-și mai dorească o mașină ori o locuință în proprietate pentru a avea mai multă mobilitate și a utiliza tot timpul ceva nou. La fel, și businessurile care se dezvoltă online vor urmări să aibă cât mai multă tehnologie, iar venitu­rile să fie obținute în special din comisi­oane.

În ceea ce privește activitatea de taximetrie, dezvoltatorii platformelor online spun că singura comparație cu businessul clasic este că serviciul este prestat de aceiași șoferi, însă partea logistică se desfășoară prin aplicație cu un aparat administrativ mult mai redus. Și, după toate semnele, mult mai accesibil și eficient.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Pro/contra online” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Odată cu evoluția telefoanelor inteligente, mai multe platforme online au început să intre pe piața transportului de persoane. Drept urmare, operatorii serviciilor clasice de taxi au contestat activitatea platformelor online.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • LEGISLAȚIE. Proprietarii companiilor clasice de taxi acuză platformele online că sunt în afara legii și funcționează fără autorizație.
  • REPLICĂ. Fondatorii serviciilor de comandă taxi online se poziționează ca firme de tehnologie, nu de transport de persoane și spun că nu au nevoie de autorizare specială.
  • REACȚIE. Jucătorii din piața taximetriei le cer platformelor online să se autorizeze ca dispecerate de comenzi taxi pentru a plăti aceleași taxe.
  • ADAPTARE. Companiile care dețin dispecerate de taxi au dezvoltat în paralel cu serviciile clasice de comandă a unei mașini propriile aplicații online.
  • CONTROL. Aplicațiile online oferă și posibilitatea evaluării șoferilor. În funcție de aplicație, clientul poate să verifice inclusiv dacă aparatul de taxat a funcționat corect.
  • SELECȚIE. În funcție de comentariile clienților, platformele online pot lua decizia de a bloca accesul la aplicație al șoferilor care au primit reclamații legate de comportament, taxare ori calitatea serviciului prestat.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Alexandru Dumitru și Mihai Rotaru au pornit Clever Taxi 2011. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.