Doi foști colegi de facultate au creat o aplicație prin care au fost comandate 40 de milioane de curse de taxi

Florel Manu 01/06/2017 | 11:44 Digital
Doi foști colegi de facultate au creat o aplicație prin care au fost comandate 40 de milioane de curse de taxi

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Echiparea mașinilor cu stații radio a fost unul dintre momentele de coti­tură ale industriei taximetriei. Decenii mai târziu, noile tehnologii digitale schimbă modele de business și agită spiritele mai mult ca niciodată.

Un startup necunoscut din San Francisco lansa în 2010 varianta beta a unei aplicații pentru iPhone prin care utilizatorii puteau să comande rapid limuzine cu șofer. Numele său era Uber, iar ceea ce a urmat e o poveste de dragoste/ură deja cunoscută.

Prin aceeași perioadă, la București, Alexandru Dumitru (32 de ani) și Mihai Rotaru (32 de ani), doi tineri ab­sol­venți de Automatică și Calculatoare, începeau să lucreze la dezvoltarea unei aplicații prin care un po­tențial client să poată să lanseze de pe telefonul mobil o comandă direct către un șofer de taxi, fără a mai contacta un dispecerat.

Clever Taxi avea să devină un business în 2011 și a pornit, la fel ca Uber, de la o încercare ratată de a găsi un taximetru. De data asta, în Capitală. „Am stat pe telefoane să căutăm un taxi și nu găseam. Tocmai terminase­răm facultatea și ne-am gândit că, dacă tot știm să facem ceva în zona digitală, de ce să nu punem cunoștințele astea la bătaie“, povestește acum Alexandru Dumitru.

Așa s-a conturat ideea aplica­ției, care s-a numit mai întâi Instant Taxi, iar apoi a devenit Clever Taxi. Și nu au fost singurii care s-au gândit să re­ducă timpul pentru a comanda o ma­șină de la o companie de taxi. „În momentul în care am ieșit noi, alte cinci aplicații agre­gatoare de taxi se lan­saseră simultan în București“, spune Mihai Rotaru.

Comandă fără fir. După aproape șase ani pe piață, Clever Taxi a ajuns la 600.000 de utilizatori și la 40 de mili­oane de curse efectuate. Chiar dacă afacerea a pornit cu o investiție inițială de până în 50.000 de euro, businessul s-a dezvoltat pe etape. La puțin timp de la lansarea ser­viciului pe piață, Clever Taxi l-a atras ca investitor pe Andrei Pitiș, fondator al Vector Watch, pentru ca din 2014 în acțio­nariat să intre și unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori din mediul online, Călin Fusu.

Odată cu atragerea noilor investitori, Clever Taxi avea să cunoască o dezvol­tare mai rapidă, acum fiind pre­zentă în aproape 20 de orașe din țară. Numai anul trecut, Clever Taxi a generat curse de circa 30 de milioane de euro, pe o piață a serviciilor de taximetrie estimată la 700 de milioane de euro.

Afacerea a început însă cu doar câțiva utilizatori, care inițial nu au crezut în viitorul aplicației. „Ca în orice busi­ness din tehnologie, am căutat șoferi care să încerce aplicația. De Reve­lion, în decembrie 2011, am constat că cei care au apelat la dispecerate au găsit greu o mașină, iar cei care au folo­sit aplicația au avut mai mult succes“, povestește Mihai Rotaru, adăugând că acesta a fost momentul-cheie în care șoferii au văzut că aplicația le aduce mai repede clienți decât varianta clasică de comandă.

De cealaltă parte a ecranului, coman­da utilizatorului ajunge la mai multe firme și poate fi acceptată de mai mulți șoferi, care pot fi aleși în funcție de preferințe (rating, preț/km). La final, cursele se pot plăti prin card sau SMS, direct din aplicație.

Cum era de așteptat, serviciile online aveau să atragă în scurt timp atenția proprietarilor companiilor care gesti­o­nau marile dispecerate de taxi. Și nu în bine.

Dispecerat ori aplicație? Odată cu explozia segmentului telefoanelor inteligente, un segment destul de mare din piață s-a orientat către comenzile de pe dispozitive mobile, iar rezultatul a fost apariția pe piață a unei dispute nu doar între două modele de business, ci și între „revoluționar“ și „tradițional“.

„Cei care au aplicațiile refuză să se au­to­rizeze ca dispecerat. Ei le vând taxi­metriștilor comenzi. Nu respectă regu­lile din Legea taximetriei“, acuză Mihai Ghișă, proprietar al companiei de taxi Pe­li­canul. O organizație patronală a trans­portatorilor (COTAR) a contestat activitatea Clever în justiție, prima ins­tanță fiind în favoarea deținătorilor apli­cației. „Sunt aplicații pe care le avem și noi, dar nu poți face orice activitate fără autorizație“, atacă și președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.