Doi antreprenori români fac milioane de euro punând roboții informatici la treabă

Andreea Neferu 21/06/2018 | 12:40 Digital
Doi antreprenori români fac milioane de euro punând roboții informatici la treabă

 

Inteligență artificială, RPA, blockchain, machine learning sau deep learning sunt doar câteva dintre conceptele fierbinți care încep să tran­sforme lumea aface­rilor. Iar curentul revoluției digitale poate să bată și dinspre România spre Occident, nu doar invers.

Acest articol a apărut în numărul 42 (11-24 iunie) al revistei NewMoney

„Suntem într-un domeniu în care limita este cerul“, spune Liviu Apolozan, antreprenorul care alături de soția sa, Daniela Apolozan, controlează DocProcess, o afacere care dezvoltă pentru clienți precum Carrefour, Altex sau Cora soluții pentru digitalizarea și automatizarea proceselor operaționale cu ajutorul roboticii, concept cunoscut sub denumirea de RPA (Robotic Process Automation). Practic, roboții software folosiți de DocProcess pot prelua sarcinile repetitive și plictisitoare pe care angajatul unei companii nu mai vrea să le facă, precum introducerea sau verificarea unor facturi. O soluție care ar urma să ducă afacerile companiei de la 1,65 milioane de euro anul trecut la 2,7 milioane de euro în 2018, în condițiile în care DocProcess s-a extins la începutul acestui an și în Franța, unde a deschis un centru de cercetare și dezvoltare chiar în Inovallée, echivalentul din Hexagon al Silicon Valley-ului din Statele Unite.

Ideea unui business în acest domeniu s-a cristalizat pentru familia de antreprenori încă de acum câteva decenii. Absolvent al Facultății de Electronică din cadrul Universității Politehnice Bu­cu­­rești, Liviu Apolozan a lucrat înainte de Revoluție în cadrul Institutului de Cerce­tare și Pro­iectare Electrotehnică, peri­oadă în care a dezvoltat alături de alți colegi un pro­iect de inteligență artificială prin care puteau fi sprijinite stațiunile de foraj marin în gestionarea proceselor specifice. „Da, se făcea inteli­gență artificială în România în anii ’80“, punctează antreprenorul, care adaugă că ideea automatizării comportamentului inteligent i-a rămas în minte, chiar dacă în 1990 a decis să pără­sească România și să se stabilească în Franța.

Citiți și: Kaspersky: Acum două decenii apăreau 500 de viruși pe lună. Acum sunt o jumătate de milion pe zi

Experiența franceză. Au urmat 15 ani în care a lucrat în IT în companii precum Crédit Agricole, Effective sau Xerox, în timp ce soția sa a fost manager de pro­iect și responsabil de dezvoltare în cadrul Camerei de Co­merț și Industrie Franco-Română din Paris. În Hexagon, Liviu Apolozan a început să lucreze în lumea documentelor digitale, iar declicul s-a produs în momentul în care a ajuns la concluzia că „e mai interesant“ să vinzi servicii decât li­cențe sau hardware. S-a întors în România în 2005, într-o piață care se pregătea să intre în Uniunea Europeană doi ani mai târziu și în care digitalizarea era încă în fază incipientă, dar cu un potențial uriaș de creștere. Sau cel puțin în teorie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close