Ştiri

Doar 12% dintre români au primit salarii majorate în 2023, care să acopere inflaţia – Sondaj

Sectorul IT domină topul 3 celor mai atractivi angajatori din România, conform rezultatelor Randstad România Employer Brand Research 2024, cea mai cuprinzătoare cercetare de brand de angajator din lume. Microsoft se menține pe primul loc, pentru al treilea an consecutiv, Cognizant se clasează pe locul al II-lea, iar Philips (Versuni) ocupă locul al III-lea. Industria IT rămâne cel mai atractiv sector pentru români, care evaluează un angajator în primul rând în funcție de salariu. Echitatea, măsurată pentru prima dată în acest an de cercetare, se dovedește un element esențial în alegerea unui viitor angajator, urcând direct pe poziția a patra, înainte de evoluția în carieră.

„Rezultatele cercetării din acest an ne arată că, printre tendințele și preferințele în dinamică ale angajaților, de la un alt la anul, constanta care face diferența în relația organizații – forță de muncă rămâne aceeași: brandul de angajator. Suntem, încă, în România, în etapa de rafinare a strategiilor dedicate acestei arii, pentru majoritatea companiilor, și ne bucurăm să observăm că suntem tot mai des implicați în elaborarea acestora, că ne permite să contribuim la potriviri cu adevărat semnificative între talente și angajatori”, arată Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad Romania.

În topul pe industrii realizat de Randstad România Employer Brand 2024, cele mai atractive companii sunt Microsoft – IT, British American Shared Services Europe – servicii, Ford automotive/producție mașini, Continental – automotive/producție componente auto, Antibiotice – producție și distribuție farmaceutice, Philips (Versuni) – producție, British American Tobacco Trading – FMCG, Nokia Networks – telecom, FM Logistics – logistică, Banca Transilvania – finanțe, eMAG – retail, Oscar Downstream – petrol și gaze.

Ce își doresc angajații români, în 2024?

În România, printre principalii cinci factori care influențează alegerea locului de muncă, pe primul loc se situează pachetul salarial atractiv, fapt deloc surprinzător, având în vedere că țara noastră se află în topul țărilor din UE cu inflația cea mai mare, în 2023. Urmează atmosfera la locul de munca, stabilitatea locului de munca și echitatea (criteriu nou introdus in sondaj, situat pe locul 4).

Cele mai importante diferențe dintre așteptările angajaților și cum evaluează aceștia angajatorul curent sunt date de: 1. salariu și beneficii (doar 12% dintre respondenți afirmă ca, în 2023, au primit majorări care acoperă inflația), 2. evoluția în carieră (un aspect relativ ușor de îmbunătățit și foarte important, mai ales pentru generația Z), 3. atmosfera la locul de muncă (aceasta, prin contribuția managerilor de mijloc și a liderilor de echipă, creează cultura organizațională).

Legat de interesul față de relocare, 50% din angajați sunt dispuși să se mute în alt oraș pentru un job, dacă primesc sprijin financiar din partea companiei (casă, transport, costuri legate de mutare). Mai mult de jumătate dintre respondenți iau în considerare angajarea în străinătate, in 2024. Dacă ar fi să lucreze în altă țară, talentele ar prefera Germania, Marea Britanie și Spania sau Elveția.

Dacă în 2023 cuvintele cheie ale anului erau incluziunea și diversitatea, în 2024 acestora li s-au adăugat echitatea și inteligența artificială. Unul din doi angajați consideră că angajatorul lor le valorizează experiența și abilitățile unice. Legat de inteligența artificială, aproximativ 1 din 5 angajați o folosesc deja în mod regulat.

Salariul prea mic comparativ cu costul vieții, principalul motiv pentru demisie

Peste jumătate dintre angajații (53%) din România au demisionat sau iau în considerare să facă acest lucru, din cauza faptului că au salarii prea mici, raportate la creșterea costului vieții. Procentul este mai ridicat în cazul femeilor și al persoanelor cu educație peste medie. Primirea unei oferte de nerefuzat este, de asemenea, un motiv de demisie pentru 43% dintre respondenți.

Lipsa oportunităților de dezvoltare în carieră și echilibrul dintre viața profesională și cea personală sunt cauze pentru care 1 din 3 români și-ar schimba locul de muncă. Clasica sintagmă oamenii nu își părăsesc compania, ci managerul pare a-și pierde din valabilitate; remarcăm că relația cu managerul, motiv pe locul 6 anul trecut, în 2024 a ajuns pe 11.

Agențiile de recrutare sunt în ușoară creștere ca și sursă de identificare a oportunităților de angajare. 28% dintre candidații care și-au schimbat locul de muncă au făcut-o prin intermediul acestora. În rândul platformelor social media relevante pentru inițiativele de angajare, TikTok și-a dublat impactul față de anul trecut, creștere generată de Generația Z.

Andrei Dumitru

Recent Posts

STUDIU. Comerţul online din România va crește în 2024 cu aproximativ 10%

Sectorul de e-commerce din România este evaluat la aproximativ 7 miliarde de euro pentru finalul…

5 ore ago

Ministerul Economiei crește plafonul finanțării nerambursabile în cadrul programului Start Up Nation

Ministrul Economiei, Ştefan Radu Oprea, a anunţat că programul Start Up Nation, va beneficia din…

5 ore ago

Consiliul Concurenței dă verdictul privind evoluţia sectorului bancar

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat vineri că rezultatele investigaţiei sectoriale privind sectorul bancar…

6 ore ago

Lazea (BNR): Cei care solicită noi facilităţi fiscale, salarii, ştiind bine că anul viitor va urma o corecţie, la ce se aşteaptă?

Adâncirea dezechilibrelor fiscale prin solicitarea de facilităţi ar putea avea la bază o speranţă deşartă…

10 ore ago

Meta Platforms, sub lupa anchetatorilor UE pentru conţinutul online

Compania Meta Platforms este vizată de o investigaţie majoră din partea Uniunii Europene legată de…

10 ore ago

Undă verde pentru referendumul de aderare a Republicii Moldova la UE

Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…

22 de ore ago

Acest website folosește cookies