„Disruptorul digital”. Prin ce schimbări radicale urmează să treacă serviciile financiare din România

Alexandra Pele 07/11/2017 | 19:03 Financiar
„Disruptorul digital”. Prin ce schimbări radicale urmează să treacă serviciile financiare din România

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

La doi ani de la semnarea acordului dintre Alior Bank și Telekom România, pri­mul parteneriat banking-telecom prinde contur. Dar e pregătită piața româ­nească pentru Disruptorul digital“?

(Auto)prezentată drept cel mai mare startup din domeniul serviciilor financiare lansat până acum în Europa Centrală și de Est, cu o investiție inițială de 400 de milioane de euro, AliorBank își făcea pu­blice la mijlocul lunii martie – într-un raport de 65 de pagini – ambițiile de creș­tere și strategia de „rebel digital“ prin care vrea să își consolideze în următorii trei ani statutul de cea mai inovativă ban­că din sistemul polonez. Previzibil, printre punctele-cheie se regăsesc implementarea de noi soluții digitale și inves­tițiile masive în tehnologie.

Recent, soluțiile Alior au ajuns și pe piața românească, printr-un parteneriat cu Telekom, anunțat încă din august 2015. În vreme ce Alior Bank a intrat all-in în colaborarea cu Telekom, bazându-se exclusiv pe aceasta pentru dezvoltarea ope­rațiunilor de pe plan local, grupul telecom speră ca nișa serviciilor financiare să joace un rol important în procesul de res­tructurare.

DE CE ROMÂNIA? Lansată abia în 2008, Alior ocupă în momentul de față locul șase în sistemul bancar din Polonia după numărul de clienți și locul nouă din punct de vedere al activelor. Alegerea României pentru extinderea regională a venit natural, principalii factori determinanți fiind populația, evoluția economiei, dar și ape­titul potențialilor clienți pentru tot ce în­seamnă digitalizare. „Dacă ne uităm la pene­trarea telefoanelor mobile inteligente și la câțiva alți parametri, credeți-mă, clienții (din România, n.r.) sunt gata. Sper ca și noi să fim pregătiți pentru ei“, spune Magdalena Proga-Stepien, director gene­ral T-Mobile Bank.

„În zona țărilor din blocul ex-comunist, și aici vorbesc de Europa Centrală și de Ră­sărit, Polonia a reprezentat o piață atractivă, dată fiind mărimea. Mărimea face un business scalabil“, com­ple­tează Claudia Butac, director general al sucursalei Alior, adăugând că România a fost o alegere firească având în vedere dinamica macroeconomică, dar și faptul că suntem a doua țară din regiune ca nu­măr de lo­cui­tori.

Șeful Telekom România, Miroslav Majoros, susține, la rândul său, că piața lo­cală este extrem de atractivă pentru dez­vol­tarea unor businessuri bazate pe noile tehnologii – „72% din clienții din România au smartphone-uri. E probabil cea mai mare rată de penetrare din Europa. Peste 15% sunt telefoane 4G“.

În Polonia, parteneriatul dintre Alior și T-Mobile are aproape trei ani. Banca a pătruns în 571 de locații ale operatorului, cu brandul T-Mobile Banking Services, oferind în alte 58 de agenții servicii complete precum acordarea de credite, emi­terea de carduri de credit, împrumuturi over­draft, depozite, conturi în valută și con­turi pentru persoane juridice. Anul trecut, Alior a vândut prin acest parte­ne­riat credite în valoare de 124,5 milioane de euro, în timp ce prima jumătate a lui 2017 a adus o creștere de 60% a stocului de credite, potrivit datelor transmise bursei de la Varșovia.

FĂRĂ COMISIOANE. Pe piața locală, Alior speră să atragă „câteva sute de mii de clienți“. În primă fază, banca va oferi conturi curente, carduri de debit, depo­zite și un serviciu de schimb valutar online, urmând ca, în perioada următoare, să lanseze și produse de creditare, a explicat Celina Waleskiewicz, director gene­ral adjunct al Alior Bank. O parte dintre servicii, cum ar fi transferurile de bani și retragerile de la ATM-urile oricărei bănci din România sau din străinătate, vor avea comisioane zero. La fel și deschiderea de conturi sau emiterea de carduri. Liberă de comision este și administrarea contului curent, dacă rulajul este de cel puțin 650 de lei pe lună.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close