„Disruptorul digital”. Prin ce schimbări radicale urmează să treacă serviciile financiare din România

Alexandra Pele 07/11/2017 | 19:03 Financiar
„Disruptorul digital”. Prin ce schimbări radicale urmează să treacă serviciile financiare din România

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

La doi ani de la semnarea acordului dintre Alior Bank și Telekom România, pri­mul parteneriat banking-telecom prinde contur. Dar e pregătită piața româ­nească pentru Disruptorul digital“?

(Auto)prezentată drept cel mai mare startup din domeniul serviciilor financiare lansat până acum în Europa Centrală și de Est, cu o investiție inițială de 400 de milioane de euro, AliorBank își făcea pu­blice la mijlocul lunii martie – într-un raport de 65 de pagini – ambițiile de creș­tere și strategia de „rebel digital“ prin care vrea să își consolideze în următorii trei ani statutul de cea mai inovativă ban­că din sistemul polonez. Previzibil, printre punctele-cheie se regăsesc implementarea de noi soluții digitale și inves­tițiile masive în tehnologie.

Recent, soluțiile Alior au ajuns și pe piața românească, printr-un parteneriat cu Telekom, anunțat încă din august 2015. În vreme ce Alior Bank a intrat all-in în colaborarea cu Telekom, bazându-se exclusiv pe aceasta pentru dezvoltarea ope­rațiunilor de pe plan local, grupul telecom speră ca nișa serviciilor financiare să joace un rol important în procesul de res­tructurare.

DE CE ROMÂNIA? Lansată abia în 2008, Alior ocupă în momentul de față locul șase în sistemul bancar din Polonia după numărul de clienți și locul nouă din punct de vedere al activelor. Alegerea României pentru extinderea regională a venit natural, principalii factori determinanți fiind populația, evoluția economiei, dar și ape­titul potențialilor clienți pentru tot ce în­seamnă digitalizare. „Dacă ne uităm la pene­trarea telefoanelor mobile inteligente și la câțiva alți parametri, credeți-mă, clienții (din România, n.r.) sunt gata. Sper ca și noi să fim pregătiți pentru ei“, spune Magdalena Proga-Stepien, director gene­ral T-Mobile Bank.

„În zona țărilor din blocul ex-comunist, și aici vorbesc de Europa Centrală și de Ră­sărit, Polonia a reprezentat o piață atractivă, dată fiind mărimea. Mărimea face un business scalabil“, com­ple­tează Claudia Butac, director general al sucursalei Alior, adăugând că România a fost o alegere firească având în vedere dinamica macroeconomică, dar și faptul că suntem a doua țară din regiune ca nu­măr de lo­cui­tori.

Șeful Telekom România, Miroslav Majoros, susține, la rândul său, că piața lo­cală este extrem de atractivă pentru dez­vol­tarea unor businessuri bazate pe noile tehnologii – „72% din clienții din România au smartphone-uri. E probabil cea mai mare rată de penetrare din Europa. Peste 15% sunt telefoane 4G“.

În Polonia, parteneriatul dintre Alior și T-Mobile are aproape trei ani. Banca a pătruns în 571 de locații ale operatorului, cu brandul T-Mobile Banking Services, oferind în alte 58 de agenții servicii complete precum acordarea de credite, emi­terea de carduri de credit, împrumuturi over­draft, depozite, conturi în valută și con­turi pentru persoane juridice. Anul trecut, Alior a vândut prin acest parte­ne­riat credite în valoare de 124,5 milioane de euro, în timp ce prima jumătate a lui 2017 a adus o creștere de 60% a stocului de credite, potrivit datelor transmise bursei de la Varșovia.

FĂRĂ COMISIOANE. Pe piața locală, Alior speră să atragă „câteva sute de mii de clienți“. În primă fază, banca va oferi conturi curente, carduri de debit, depo­zite și un serviciu de schimb valutar online, urmând ca, în perioada următoare, să lanseze și produse de creditare, a explicat Celina Waleskiewicz, director gene­ral adjunct al Alior Bank. O parte dintre servicii, cum ar fi transferurile de bani și retragerile de la ATM-urile oricărei bănci din România sau din străinătate, vor avea comisioane zero. La fel și deschiderea de conturi sau emiterea de carduri. Liberă de comision este și administrarea contului curent, dacă rulajul este de cel puțin 650 de lei pe lună.

Banca s-a angajat să mențină aceste gratuități pe o perioadă de trei ani, iar con­turile Alior vor putea fi alimentate prin transferuri bancare sau cu cash, în ma­gazinele Telekom. Toate aceste servicii pot fi accesate prin descărcarea unei aplicații, documentele fiind trimise prin poștă pentru a fi semnate de viitorii clienți.

Pentru a veni în întâmpinarea clienților mai conservatori, Alior a deschis ghișee bancare în șase locații ale partenerului din România. Planul este ca în următorul an să ajungă la 120 de puncte fizice, adică jumă­tate din infrastructura actuală a Telekom, spune Claudia Butac. Banca are în jur de 60 de angajați, numărul acestora urmând să crească pe măsura dezvoltării prezen­ței offline.

Cu toate că Alior are în Polonia și 284 de agenții tradiționale, banca nu inten­țio­nează pentru moment să deschidă și în România puncte proprii. Întrebată dacă Alior va colabora și cu marii retaileri, cum se întâmplă în țara de origine – unde există un parteneriat cu Tesco –, Butac a precizat că „nu avem astfel de planuri imediate“. Dar „asta nu înseamnă că excludem sau că nu suntem deschiși. Avem foarte multă încredere în partene­riatul nostru și dovadă stă modul în care pro­movăm oferta noastră (sub brandul Telekom Banking, n.r.)“.

VÂRF DE TEHNOLOGIE. Toată tehnologia pe care se bazează succesul Alior în România a fost dezvoltată în Polonia. „Tot ce vedem că a funcționat în piața din Polonia, și este vârf de tehnologie, vrem să aducem pentru consumatorul român“, a precizat șefa sucursalei locale.

Pe piața din Polonia mai există încă două modele similare de sinergii telekom-banking. Orange colaborează, spre exemplu, cu mBank, principalul competitor al Alior. Serviciile dezvoltate le permit clien­ților operatorului să-și deschidă un cont bancar pe telefon și să-și transforme smart­phone-ul într-un card. Practic, ei pot face plăți (prin tehnologia NFC – „Near Field Communications“), pot transfera bani, pot solicita împrumuturi și pot face retrageri de la ATM-uri cu telefonul mobil.

În România, Orage se pregătește la rândul său de lansarea unor servicii financiare. În prezent oferă doar Orange Money, prin care telefonul se transformă într-un portofel inteligent care poate fi încărcat cu numerar în magazinele ope­ratorului sau direct de pe card și cu ajutorul căruia se pot face plăți sau transferuri de bani.

E însă pregătit și clientul român pentru toate aceste schimbări?

 

Concurența, on hold

Prin lansarea serviciilor bancare, Telekom își lasă în urmă la acest capitol principalii rivali din România.

  • M-Pesa. Vodafone a decis să renunțe la serviciul M-Pesa pe plan local, România fiind singurul stat din Uniunea Europeană în care acesta a funcționat. M-Pesa a fost lansat în 2007, în Kenya, unde a contribuit semnificativ la creșterea incluziunii financiare a populației. „Începând din 1 decembrie 2017, singura operațiune care va rămâne disponibilă va fi retragerea de numerar. Aceasta va putea fi făcută doar în magazinele Vodafone“, a anunțat operatorul.
  • Orange. În prezent, Orange are în jur de 40.000 de clienți care utilizează serviciul Orange Money. Gervais Pellisier, CEO adjunct şi director executiv pentru operaţiunile din Europa ale grupului francez, spunea în primăvară că operatorul este interesat de lansarea unor produse de creditare pe termen scurt, însă intențiile nu s-au concretizat încă.
  • Digi. Șeful Digi, Serghei Bulgac, spunea în urmă cu câteva luni că oportunitatea dezvoltării unor servicii financiare a fost analizată, dar că operatorul local nu este deocamdată interesat de acest segment.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.