Dispariția formularului 088 ar putea fi o veste proastă pentru mediul de afaceri

Alexandra Pele 09/03/2017 | 11:29 Financiar
Dispariția formularului 088 ar putea fi o veste proastă pentru mediul de afaceri

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

088 a murit! Trăiască 088! Mediul de afaceri a scăpat de unul dintre cele mai contestate formulare din istoria re­centă, numai că mecanismele care au dus la suspendarea codurilor de TVA și la blocarea activității a mii de companii sunt încă acolo.

Imaginați-vă următoarea scenă: un investitor străin, pregătit să semneze un contract de câteva milioane de euro pentru a dezvolta un proiect în România, este chemat la ANAF. Are nevoie de codul de TVA. În sediul administrației, puzderie de oameni. Într-un birou, câțiva birocrați îi eva­luează „intenția și capacitatea“ de a face business. Altfel nu primește codul – un fel de licență de a colecta taxe în nu­mele statului. „Deci, cu ce vă ocupați? Păi nu e bine. Aveți doar acest cod CAEN? Păi de ce nu vă ocupați și de cu­tare lucru?“ Cam așa au funcționat lucrurile anul trecut, pe vremea răposatului formular 088.

Introdus pe post de sită care să-i cear­­­nă pe cei suspecți de evaziune, birocra­­ticul formular prin care Fiscul afla de toate despre administratorii firmelor din România (de la venituri și studii până la alte detalii pe care le știa deja) a dus la un blocaj de proporții în prima parte a anului trecut. Datele erau introduse într-un soft care anula din oficiu coduri de TVA acolo unde vedea risc mare de frau­­­dă. Mediul de afaceri s-a revoltat.

ALTĂ PĂLĂRIE, ACEEAȘI MĂRIE. După câteva simplificări, formularul a rămas în picioare, iar softul a căpătat un rol „consultativ“. Inspectorii Autorității Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) erau cei care evaluau de acum „intenția și capacitatea“ companiei de a face afaceri. Și fie­care administrație o făcea după capul ei. Din februarie, formularul 088 a murit de tot, dar au rămas softul și legea care obli­­gă Fiscul să facă astfel de evaluări.

„088 a fost efectul unei politici de administrare fiscală absolut păguboase“, explică avocatul Gabriel Biriș, fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor. Efec­tul, nu și cauza. Formularul 088 era un act terțiar, apărut ca rezultat al unui articol din Co­dul Fiscal și al unui ordin al pre­­șe­dintelui ANAF. Cum legea nu s-a schimbat, noua conducere a Fiscului a anunțat cu emfază retragerea formularului și a publicat un nou ordin – aproape identic cu cel vechi.

„Noua procedură de condiționare în scopuri de TVA este aproape identică cu cea de dinainte“, spune consultantul fiscal Adrian Bența, adăugând că, de data asta, Fiscul ia în considerare trei tipuri de criterii, două transparente (date de la Re­gistrul Comerțului și cazierul fiscal al ad­mi­nis­tratorilor și asociaților) și unul netransparent, legat de riscul fiscal al so­cietății.

„Am văzut criteriile. Unele sunt de bun simț, altele sunt exagerări, dar nimeni nu știe punctajele și cum te depunctează la anumite criterii“, adaugă fostul secretar de stat.

MIZA CRITERIILOR. Pe baza acestor cri­terii și punctaje, ANAF face o analiză de risc și încadrează companiile în trei cate­gorii: cu risc mic, mediu și mare. „Acest sistem de analiză trebuie revizuit. Au fost discuții în acest sens și ce am obținut a fost un angajament verbal că vor revizui criteriile și – mai important – că nu vor mai exista niciun fel de cereri de cod de TVA refuzate și nicio anulare de cod de TVA fără să invite contribuabilul la o dis­cuție“, spune Biriș. De la teorie la prac­tică e, însă, drum lung.

Consultanții fiscali intervievați de NewMoney nu sunt foarte încrezători că ANAF își va respecta acest angajament, prevăzut de altfel și în noua procedură. „Pe forumurile de specialitate sunt sute de cazuri în care se povestește cum îi cheamă la dis­cuții, dar când ajung acolo îi pun în fața faptului împlinit“, spune Bența.

Un alt aspect care ar putea să creeze blo­caje pe viitor este analiza lunară a tuturor companiilor înregistrate în scopuri de TVA, analiză prevăzută în anexele ordinelor pu­blicate recent de Fisc. „Cel mai grav este că acel soft va fi rulat lunar pe niște evidențe nu tocmai sănătoase ale ANAF“, spune consultantul, adăugând că în această meserie mai există și eroarea umană.

SPERANȚA. O veste bună ar putea veni de afară. Un proces ajuns la Curtea Europeană de Justiție ar putea schimba lucrurile, speră consultanții fiscali. Este vorba despre un dosar în care o companie acuză Fiscul de comiterea unei ne­dreptăți, după ce i-a refuzat dreptul de deducere a TVA pentru că a încheiat o tran­zacție cu o companie care își pierduse același drept.

„Din punct de vedere legislativ, există această sancțiune expres prevăzută – că și compania din aval nu are drept de deducere, însă aceasta nu e obligată să verifice în vreun fel dacă partenerul con­tractual este sau nu declarat inactiv“, explică Iulia David, cercetător la Centrul Iuventutis al Universității „Petru Maior“ din Târgu Mureș. Mai exact, compania este sancționată pentru ceva ce legea nu prevede: obligația de a-și verifica par­te­nerii de afaceri. Analiza făcută de David și coordonată de prof. dr. Nicolae Ploeș­teanu figurează drept referință la procesul de pe rolul instanței europene care s-ar putea pronunța cel mai devreme la finele acestui an. „Dreptul de TVA este un drept inerent sistemului de TVA și orice restrângeri trebuie să fie foarte clar stabilite și delimitate“, mai spune David.

În situația în care Curtea Europeană se va pronunța împotriva Fiscului, acesta ar putea fi obligat să regân­dească întregul sis­­tem, inclusiv acele cri­terii pe baza cărora se acordă dreptul de TVA, speră con­­sultanții fiscali. Dar ca asta să se în­tâmple, Curtea trebuie să considere că ac­­tu­­alele condiții sunt abuzive.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cel mai contestat formular” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Formularul 088 a fost contestat de mediul de afaceri încă de la apariția sa, deoarece autoritățile solicitau foarte multe informații. Marea problemă s-a dovedit însă a fi ceea ce s-a întâmplat cu acele informații.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • BAZE DE DATE. Formularul 088 a apărut anul trecut, printr-un ordin al ANAF. Pentru a se înregistra în scopuri de TVA (sau dacă își schimba sediul social), o companie trebuia să depună acest document și să ofere informații detaliate despre acționari și administratori. Fiscul cerea date precum studiile acestora, veniturile obținute în ultimul an (indiferent de sursă), dacă au fost la conducerea unor firme cu datorii la stat, dar și studiile absolvite.
  • SUSPENDARE. Marea problemă a apărut după ce toate aceste date au fost introduse într-un soft care calcula nivelul de risc fiscal al companiei – dacă aceasta face sau nu evaziune fiscală. Pe baza analizei softului, mai multe coduri de TVA ale unor companii din România au fost suspendate. În urma presiunii mediului de afaceri, Fiscul s-a angajat să organizeze interviuri cu acționarii companiilor considerate suspecte, astfel încât aceștia să lămurească situația.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Deși a dispărut un formular, companiile înregistrate în scopuri de TVA ar putea fi în continuare victime colaterale ale luptei împortiva evaziunii. Sursa foto: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.