Director Foodpanda, furnizor de mâncare la domiciliu: „Nicio companie din acest sector nu va înregistra profit în următorii trei ani”

Senica Micu 25/03/2019 | 11:42 Digital
Director Foodpanda, furnizor de mâncare la domiciliu: „Nicio companie din acest sector nu va înregistra profit în următorii trei ani”

Va reuși unul dintre cele mai mari nume din food delivery-ul local săși men­țină locul într-o piață tot mai curta­tă de jucători internaționali?

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

O dată la șase luni, strategiile de dezvol­tare ale Foodpanda (parte a grupului ger­man Delivery Hero – platformă de co­menzi și livrări de mâncare la nivel glo­bal) sunt discutate în cadrul unui summit organizat pentru toate țările în care compania este prezentă. Cel mai recent s-a întâmplat la Sofia (Bulgaria), de unde Radu Bălăceanu (33 de ani), directorul general al Foodpanda România, tocmai s-a întors.

„Se face o radiografie a businessului, cu puncte tari și mai puțin tari“, se cre­io­­nează planuri și strategii potrivite pentru fiecare țară în parte și se iau decizii. Cam așa poate fi definit, pe scurt, rolul unui astfel de summit. Și pentru că mediul competitiv din București este „unul dintre cele mai înalte din regiune“, Radu Bălăceanu spune încă de la început că „trebuie să rămânem lideri“. Dar ce se află în spatele acestui „trebuie“?

Ei bine, în urmă cu aproape cinci ani, când Radu Bălăceanu a fost recrutat să conducă Foodpanda, piața românească de food delivery aproape că nu exista. Erau trei mari ju­cători (Foodpanda, Oli­vi­era, hipMenu), plus câteva firme mici, cu unu sau doi angajați, care fă­ceau li­vrări exclusiv cu propriile mașini. De atunci și până astăzi, piața a evoluat într-un ritm accele­rat, au intrat companii noi, s-au întâmplat fuziuni – anul trecut, de exemplu, Deli­very Hero a cumpărat platforma hipMenu.ro, lansată în 2013 la Cluj-Napoca.

BĂTĂLIA DIN PIAȚĂ. „Este o piață mult prea rapidă ca să poți să o dimensionezi“, punctează Bălă­ceanu, încercând să facă o scurtă caracte­rizare a pieței. Cu alte cu­vinte, companiile care au reușit să se im­pună vor continua să se extindă, inves­tind totodată în campanii de educare a publicului. Aceasta este și provocarea majoră, dar și unul dintre motivele pentru care, po­tri­vit lui Bălăceanu, „nicio companie din acest sector nu va înregistra profit în ur­mă­­­torii trei ani“. „Noi am putea deveni pro­fitabili și mâine, dacă am tăia costurile de marke­ting. Dar bătălia nu se dă azi pe costurile de marketing, ci pe dezvoltare, creștere, achiziții și clienți noi“, spune el.

Ca o paranteză, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor, Foodpanda România a avut pierderi de 70.680 de euro în 2017, raportat la o cifră de afaceri ce s-a apropiat de un milion de euro. Pentru că este vorba despre o companie care s-a listat la Bursă (bursa de la Frankfurt, în 2017, n.r.), Radu Bălăceanu nu a putut oferi informații despre valoa­rea afacerilor, înregistrată anul trecut, dar a precizat că „a avut o creștere de peste trei ori“. Compania este prezentă în 13 orașe din România, cu câte un city-mana­ger dedi­cat. Previzibil, pe primul loc în topul ora­șelor din care se comandă cel mai mult se află Bucureștiul, cu o pondere de 52%, urmat de Cluj-Napoca – 14%, Bra­șov – 9%, Timi­șoara – 7% și Iași – 5%. Va­loa­rea medie na­țională achitată anul trecut pentru comenzile Foodpanda este de apro­ximativ 55 de lei. Bucureștiul conduce și la acest ca­pitol, cu o valoare medie a bonului de co­mandă de peste 70 de lei, urmat de Galați – 61,30 lei, Sibiu – 60,85 lei, Cluj-Na­poca – 60 de lei și Constanța – 59,05 lei.

Apropo de comenzi, Bălăceanu spune că românii sunt tot mai tentați să încerce gusturi noi și dă ca exemplu de tendință a momentului bucătăria sud-americană. Dar și mâncarea sănătoasă, un segment încă timid conturat în România. „Pro­ble­ma e că definiția fiecăruia despre mâncarea sănă­toasă e alta. Astăzi, pe comenzi, înseamnă sub 5%, dar o să crească. Încă nu există jucători importanți în zona asta“, explică Bălăceanu, care este și cofondator al LifeBox, o platformă online care le propune celor ce vor să mănânce sănătos mai mul­te variante personalizate de meniu pentru mesele principale ale zilei, în func­ție de numărul de calorii de care aceștia au nevoie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.