Din viața lui Zoltán Teszári, fondatorul RCS&RDS: nu a putut face drumul Oradea-Budapesta cu un Porsche, așa că „și-o luat o Skodiță”

Alexandra Pele 05/05/2017 | 13:41 Ştiri
Din viața lui Zoltán Teszári, fondatorul RCS&RDS: nu a putut face drumul Oradea-Budapesta cu un Porsche, așa că „și-o luat o Skodiță”

Zoltán Teszári este proprietarul uneia dintre cele mai mari averi demonstrabile din România, odată cu listarea RCS&RDS. Deși are șanse să-l surclaseze pe Ion Țiriac în topul bogăției, omul de afaceri orădean păstrează încă o discreție neobișnuită.

Citiți și: Misterele lui Zoltán Teszári, fondatorul RCS&RDS: cum a transformat discretul antreprenor o firmă de cartier într-un imperiu de un miliard de euro

Misteriosul acționar – care con­trolează 56,93% din Digi Communications N.V., conform prospectului de listare – apare doar în patru fotografii existente pe internet. Cea mai recentă, realizată de fotorepor­­terii Cancan, datează din 2011 și îl înfățișează vor­­bind la telefon, îmbrăcat într-o geacă groasă de iarnă. Alte două au fost publicate de revista Capital (într-una este surprins pe podium în timpul de­­cer­­nă­­rii premiului Oskar Capital pentru „Speranța anului“), iar o a patra, publicată de Bihoreanul, îl arată cu o cupă în mână, evocând cariera sa de sportiv de performanță. Publicația austriacă Die Presse men­­țio­­na în 2007 că fotografia cu Teszári în postură de vicecampion european la judo după turneul european din 1990 „a dispărut din arhive“.

Citiţi şi: Ce fac doi frați din Piatra Neamț cu 4.000 de mașini

Proverbiala mo­­des­­tie a lui Teszári reiese și din hainele pe care le poartă în fotografia surprinsă de Cancan, asemeni cu cele ale unui om obiș­­nuit. „Nu și-a făcut o casă, nu-l intere­­sea­­ză în mod special ce mașină are. Chiar mi-a zis: «Ce prost am fost că mi-am luat un Porsche. Mergeam până la Budapesta, făceam plinul la jumătatea drumului»“, își amintește unul dintre colaboratorii săi, care a acceptat să discute cu NewMoney sub rezerva anonimatului. Și, după ce a constatat că un Porsche consumă prea mult, „și-o luat o Sko­­di­­ț­ă“ pe care o consideră „mașină bună“, atât timp cât poate face un drum de la Oradea la Bu­­dapesta.

Citiţi şi: Ion Țiriac, cel mai bogat român, critică dur manifestațiile de stradă antiguvernamentale: „Eu, între un hoț și un prost, prefer hoțul”

Același apropiat al lui Zoltán Teszári îl descrie pe acesta drept ac­­­­țio­­narul care „își ur­­mă­­reș­­te toa­­te inves­­ti­­țiile personal“. Co­­laboratorul își amin­­tește că, atunci când erau săpate re­­țelele subtera­­ne din Oradea, Teszári obiș­­nuia să mear­­­­­­gă în control: „Mun­­ci­­to­­rii nu-l cu­noșteau. Și nici nu le spunea (cine e, n.r.). După aia, suna șefii“. De altfel, mersul incognito pentru a verifica activitatea grupului său cu venituri de 842 de mili­oane de euro în 2016 a intrat în folclor.

Citiţi şi: Fundația lui Soros își închide porțile în România. În 25 de ani, a finanțat proiecte de 160 de milioane de dolari

Se po­­ves­­tește că, odată, Tes­­zári ur­­mă­­rea cu privirile mai mulți angajați care des­­că­­rcau cutii dintr-o mașină, în fața unuia dintre sediile RCS&RDS. Cineva l-a întrebat revoltat de ce se uită, fără să dea o mână de ajutor. În loc să răs­­pun­­dă ceva, și-a suflecat mânecile și a trecut la treabă. Altă dată, a avut o discuție pre­lungită cu o femeie de serviciu care, după ce a aflat cine fusese interlo­­cu­­torul, a scăpat mopul din mână.

„Știe exact ce se face în fiecare scară de bloc“, continuă să-l descrie apropiatul său. „El are o masă mare și are toate hărțile (cu rețelele de cablu sau fibră optică, n.r.) una peste alta. Caută, pac-pac, scoa­­­te harta: «Unde? Pe Gheorghe Lazăr?» Le știe (re­­țelele, n.r.) pe străzi“.

Citiţi şi: Indicele NewMoney: 54% din averile celor mai bogaţi o sută de români au fost făcute din relaţii cu statul

 

 


Ilustrație de Alexandru Ciubotariu

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.
d