Din atelierele Pegas: cum a fost reinventată cea mai populară bicicletă a românilor

Florel Manu 23/01/2017 | 11:42 Special
Din atelierele Pegas: cum a fost reinventată cea mai populară bicicletă a românilor

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

„În fabrică montezi o bicicletă, iar pe poartă iese o pușcă“, se spunea la începutul anilor ’70 despre uzina militară de la Zărnești. Patru decenii mai târziu, legenda urbană a rămas. Dar Pegas se reinventează.

București, 2017. Sigla Pegas se zărește prin vitrina unui magazin situat într-o clădire veche de pe strada Vasile Lascăr. Treci pragul prăvăliei și pare că pășești în timp. Biciclete Pegas de la un capăt la altul. Modele de toate felurile, cu șa lungă, cu coarne înalte, cu roți groase sau subțiri, biciclete pentru copii, cu palete de culori mate sau lucioa­se. În spatele magazinului, după un perete, un bărbat la vreo 50 de ani asamblează o bicicletă. Este nea Ștefan, unul dintre oamenii prin mâinile căruia au trecut mii de Pegasuri înainte de 1989, la fabrica Tohan. E mai bătrân decât povestea bicic­letei Pegas, dar se mân­drește că poate duce legenda mai departe. „Bicicletele erau doar paravan pentru producția de armament“, mor­măie el din spatele magazinului. Din mâinile lui ies acum alte biciclete Pegas, mo­­derne, dar care păs­trează patina modelelor cla­­sice.

infografic (1)Povestea, mai departe. Este vorba de o nouă poveste redesco­perită în urmă cu șase ani, în 2011, de patru tineri care au deschis un nou capitol: Atelierele Pegas. „Am găsit brandul Pegas liber și l-am înregistrat la OSIM“, povestește Andrei Botescu (39 de ani) cum a început businessul, dar și noul capitol al poveștii bicicletei care a marcat copilăria multor români.

Citiți și: Totul despre Uber, fenomenul care amenință businessurile clasice

Botescu și-a convins prietenii să intre în afacere după ce i s-au furat mai multe biciclete. A vrut să-și cumpere un Pegas pentru că îl considera ieftin și bun și se gândea că nu-l mai fură nimeni. A sunat la fabrica Tohan de unde a aflat că pro­­ducția de biciclete s-a închis încă din 2004. „La Tohan, toată linia de asamblare era la fiare vechi“, spune Botescu, directorul Pegas. Du­­pă opt luni de așteptare pentru atribuirea mărcii de la OSIM, a investit 70.000 de euro și Pegas apărea din nou pe piață la 1 iunie 2012.

Brandul a fost relansat cu modelul cu șa lungă din anii ’80, cunoscut drept Pegas Kent. Bicicleta se nu­­mea acum Pegas Strada și a fost repro­iec­ta­tă, însă stilul cla­sic a rămas. Deloc sur­­prin­­ză­­tor, Pegas s-a integrat imediat în pre­fe­rințele tinerilor (sau hipste­­rilor, dacă e să for­țăm un pic limbajul).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.