Ştiri

Deficitul comercial a scăzut cu 5,2% în primele două luni din 2024

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele două luni din acest an a fost de 4,142 miliarde de euro, mai mic cu 228,4 milioane euro (-5,2%) decât cel înregistrat în perioada similară din 2023, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate marţi.

Numai în luna februarie 2024 a fost înregistrat un deficit comercial de 2,174 miliarde de euro.

Datele statistice arată că în perioada 1 ianuarie – 29 februarie 2024, exporturile FOB au însumat 15,042 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 19,184 miliarde de euro. Faţă de perioada similară a anului trecut, exporturile au scăzut cu 0,1%, iar importurile cu 1,2%.

În primele două luni din 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,3% la export şi 36,3% la import) şi alte produse manufacturate (29,1% la export şi 27,9% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 11,045 miliarde de euro la expedieri şi de 14,111 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 73,4% din total exporturi şi 73,6% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 29 februarie 2024 a fost de 3,996 miliarde euro la exporturi şi de 5,073 miliarde euro la importuri, reprezentând 26,6% din total exporturi şi 26,4% din total importuri.

În luna februarie 2024, exporturile FOB au însumat 7,956 miliarde de euro, iar importurile CIF au depăşit 10,130 miliarde euro, rezultând un deficit de 2,174 miliarde de euro. Faţă de luna februarie 2023, exporturile din luna februarie 2024 au crescut cu 1%, iar importurile au crescut cu 2%.

Conform INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Andrei Dumitru

Recent Posts

Lazea (BNR): Cei care solicită noi facilităţi fiscale, salarii, ştiind bine că anul viitor va urma o corecţie, la ce se aşteaptă?

Adâncirea dezechilibrelor fiscale prin solicitarea de facilităţi ar putea avea la bază o speranţă deşartă…

22 de minute ago

Meta Platforms, sub lupa anchetatorilor UE pentru conţinutul online

Compania Meta Platforms este vizată de o investigaţie majoră din partea Uniunii Europene legată de…

41 de minute ago

Undă verde pentru referendumul de aderare a Republicii Moldova la UE

Parlamentul de la Chişinău a adoptat joi o hotărâre privind desfăşurarea referendumului privind aderarea Republicii…

13 ore ago

Bulgarii dau în judecată Gazprom pentru întreruperea livrărilor de gaze

Ministerul Energiei de la Sofia a anunţat că Bulgargaz intenţionează să declanşeze o acţiune în…

13 ore ago

Veşti bune pentru medici. Decizia luată de CNAS privind plata serviciilor medicale

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat ce decizie a luat în urma…

14 ore ago

52 de noi contractate de finanţare prin Programul Anghel Saligny, în valoare de peste 690 milioane lei

Ministrul Dezvoltării, Adrian-Ioan Veştea, a semnat 52 de noi contracte de finanţare prin Programul Naţional…

15 ore ago

Acest website folosește cookies