Ştiri

Deficitul comercial a scăzut cu 1,5% în primele trei luni din 2024

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele trei luni din acest an a fost de 6,699 miliarde de euro, mai mic cu 1,5%, respectiv 103,3 milioane euro, faţă de cel înregistrat în perioada similară din 2023.

Potrivit datelor publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică, în luna martie 2024 a fost înregistrat un deficit comercial de 2,548 miliarde de euro.

Datele statistice arată că, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, exporturile FOB au însumat 22,946 miliarde euro, iar importurile CIF au fost de 29,645 miliarde euro.

Faţă de perioada similară a anului trecut, exporturile au scăzut cu 3,7%, iar importurile cu 3,2%. În primele trei luni din 2024, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,7% la export şi 36,2% la import) şi alte produse manufacturate (29,1% la export şi 27,9% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 16,840 miliarde euro la expedieri şi de 21,937 miliarde euro la introduceri, reprezentând 73,4% din total exporturi şi 74% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024 a fost de 6,105 miliarde euro la exporturi şi de 7,707 miliarde euro la importuri, reprezentând 26,6% din total exporturi şi 26% din total importuri. În luna martie 2024, exporturile FOB au însumat 7,904 miliarde euro, iar importurile CIF s-au ridicat la 10,452 miliarde euro, rezultând un deficit de 2,548 miliarde euro, transmite INS.

Faţă de luna martie 2023, exporturile din luna martie 2024 au scăzut cu 9,8%, iar importurile au scăzut cu 6,7%. Conform INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

 

Elena Marinescu

Recent Posts

Zelenski, nemulţumit că ajutorul occidental pentru Ucraina vine prea lent

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski s-a declarat nemulţumit de faptul că aliaţilor occidentali le ia prea…

4 ore ago

UNSAR: Nu va exista coplata la RCA

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) transmite că un aşa-numit…

4 ore ago

Judecătorii au dat verdictul: Moştenitorii au dreptul să obţină informaţii protejate de secretul bancar

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că moştenitorii au dreptul să obţină informaţii…

6 ore ago

2 trilioane de dolari sunt spălaţi anual la nivel global

Organismele internaţionale de profil estimează că între 800 de miliarde şi 2 trilioane de dolari…

7 ore ago

Câţi bani au cheltuit până acum partidele în campania electorală?

Reprezentanţii Expert Forum au analizat datele legate de finanţarea campaniei electorale, publicate de către AEP,…

8 ore ago

CPI cere un mandat de arestare pentru Netanyahu

Curtea Penală Internaţională (CPI) a anunţat luni că a emis un mandat de arestare pe…

9 ore ago

Acest website folosește cookies