Decacornul

Spre sfârșitul lui 2017, Bitdefender organiza un eveniment de presă la Satu Mare, la fabrica grupului german Zollner, unde începea producția unui dispozitiv de securitate care să protejeze gadgeturile și electrocasnicele smart din locuințe. Cu o seară înainte de eveniment, la cină, Florin Talpeș, CEO-ul uneia dintre cele mai cunoscute companii româ­nești peste granițe, purta discuții mai mult sau mai puțin oficiale cu jurnaliștii invitați la eveniment. La un moment dat, a fost întrebat care e compania teh­nologică din România care i-a atras cel mai mult atenția. A pronunțat un nume destul de puțin sonor pe atunci: UiPath.

Nu au trecut mai mult de patru luni și UiPath devenea primul unicorn cu origini românești, adică o companie evaluată la peste un miliard de dolari. În martie 2018, UiPath primea o finanțare de 153 de milioane de dolari de la mai multe fonduri de in­vestiții prestigioase, valoarea sa de piață fiind sta­bilită la 1,1 miliarde de dolari. Totodată, Daniel Dines, unul dintre fondatorii companiei care a pornit la drum într-un apartament cu două camere de pe strada Delea Veche din București, devenea un star internațional al tehnologiei, după o carieră de 13 ani în afaceri.

Scurtă definiție. Nici atunci și nici acum, teh­nologia pe care o dez­voltă UiPath, robotic process automation (RPA), nu e prea ușor de tradus și de înțeles pentru publi­cul larg. Ideea este că aceasta învață procese repe­titive pe care le fac angajații în diverse departamente ale unei companii și le auto­matizează prin robotizare. Da, este o tehnologie care înlocuiește omul. Și, da, în coronacriză, e ceva mai valoros decât aurul.

În prima jumătate din iulie, UiPath a devenit decacorn, un termen din jargonul investitorilor teh­nologici care desemnează o companie evaluată la peste 10 miliarde de dolari. Între cele două borne temporale, evaluarea UiPath a avut două creșteri intermediare – una la 3 miliarde și o a doua, anul trecut, la 7 miliarde de dolari. Evident, ambele ob­ți­nute în urma a două runde semnificative de inves­tiții. E mind-blowing, nu? Cu atât mai mult cu cât compania concedia 400 de persoane la nivel global, toamna trecută.

O privire rapidă aruncată pe rezultatele financiare ale companiei și pe dinamica pieței pe care activează naște câteva semne de întrebare și mirare. Ritmul de creștere a pieței și mai ales a veniturilor UiPath este într-adevăr amețitor. Cifrele în valori absolute, mai puțin. Chiar în anul în care compania cu origini românești al cărei sediu este azi la New York, o firmă de cercetare și consul­tanță, Gartner, măsura creșterea RPA la 63%, fiind categoria de software destinat companiilor cu cea mai spectaculoasă dinamică. Ritmul s-a menținut și în 2019, când toată această piață era estimată la 1,4 miliarde de dolari, potrivit aceleiași surse.

Cât despre veniturile (recurente) ale UiPath, acestea au crescut de patru ori în doi ani, până la 400 de milioane de dolari, potrivit lui Ashim Gupta, CFO-ul companiei, citat de TechCrunch. În anul de grație 2018, UiPath a depășit pragul de 100 de mili­oane de dolari în cifră de afaceri, înregistrând o creștere de 629,5%. O algebră simplă ne arată că noua evaluare a UiPath e de zece ori cât întreaga piață căreia îi aparține și de 25 de ori mai mare decât ultimele venituri anunțate. O algebră sui generis care nu se aplică în niciun alt domeniu de activitate.

Cert este că perspectiva pentru această tehno­logie era uriașă și înainte de pandemie, însă criza COVID-19 a făcut ca doar cerul să fie limita, forțând traducerea unei cunoscute expresii din limba en­gleză. O spune și Daniel Dines, cofondator și CEO al UiPath, în comunicatul oficial prin care este anun­țată atingerea pragului de 10,2 miliarde de  do­lari în evaluare: „COVID-19 a intensificat nevoia critică de automatizare pentru a rezolva probleme și a gene­ra va­loare în zile și săptămâni, nu în luni și ani“.

Ce-i drept, magia RPA este că învață procesele și le automatizează fără să fie necesar ca beneficiarul să fie nevoit să schimbe sistemele IT interne. Nu­mă­rul clienților a explodat de la 1.800 în 2018 la 7.000 în prezent. Printre aceștia, nume grele precum Duracell, Google, McDonald’s, Orange sau Virgin Media.

Momentul adevărului pentru UiPath nu este departe. Inclusiv investitori de venture capital de pe piața românească cred în iminența unui IPO (ofertă publică inițială) al companiei. Daniel Dines, citat de TechCrunch, crede că momentul va fi peste 12-18 luni. Cel mai probabil, listarea va fi un succes, mai ales că lichiditatea pompată excesiv în piețe „caută“ acțiuni cu perspectivă și „fuge“ de companiile care țin de un trecut fără șanse de repetiție.

Cel mai bogat român. Totodată, o listare va duce și la o transparență a acționariatului UiPath, care îl va scoate la lumină pe cel mai bogat român al momentului – evident, CEO-ul Daniel Dines. Ediția americană a revistei Forbes evalua acțiunile sale în companie la 20% în momentul în care aceasta valora 7 miliarde de do­lari. Chiar dacă procentul e mai mic acum, UiPath valorează mai mult.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.