Decacorn x 3,5

A înțelege cum funcționează exact tehnologia RPA – se referă la automatizarea proceselor dintr-o com­panie – e o chestiune complicată. La fel și des­cifrarea mecanismelor de evaluare a UiPath, unul dintre liderii globali ai domeniului denumit prin acronimul de mai sus. Recent, compania cu origini românești care are acum cartierul general la New York a fost reevaluată la 35 de miliarde de do­lari, după ce în vara trecută depășise pragul de 10 miliarde de dolari. Deci o creștere de 3,5 ori într-o jumătate de an.

Cel puțin doi factori stau la baza creșterilor paradoxale din ultimul an. În general, bursele ne spun ce se întâmplă în viitor. Acesta e motivul pentru care evoluția prețului acțiunilor este dezlegată de mersul economiei – e valabil și în vremuri normale. Injecția de bani pe care principalele bănci centrale au făcut-o în economie a ajutat, de asemenea, la aprecierea acțiunilor.

Managementul UiPath nu a fost niciodată generos cu informații legate de rezultatele financiare. Cu atât mai puțin acum, când compania se pregă­tește pentru listarea la bursă – în decembrie 2020, a început să depună primele documente necesare în acest sens la Securities and Exchange Commission (organismul de reglementare a pieței de capital din SUA). De altfel, a fost pentru prima dată când oficialii UiPath au refuzat să facă orice comentariu, în afara comunicatului publicat pe 1 februarie.

NICIO REGULĂ. Evaluările companiilor tehnolo­gice nu țin cont de niciuna dintre regulile tradițio­nale. Iar regula că nu există nicio regulă e cu atât mai valabilă astăzi, când capitalizările bursiere (includem în discuție și o parte din companiile pu­blice românești) au ajuns la cer. În ultimele 12 luni, acțiunile Tesla au crescut de peste cinci ori, în vreme ce titlurile Microsoft și Google s-au apreciat cu 30%, respectiv 20%.

Analiștii și comentatorii americani se așteaptă ca eventuala listare a UiPath să fie una dintre cele mai spectaculoase din 2021. Întrebarea este până unde va ajunge valoarea companiei, având în vedere că, de obicei, acțiunile vândute cu puțin timp înaintea unui IPO (ofertă publică inițială) sunt sub prețul care e așteptat să se formeze pe bursă. Probabil, vom afla în curând. O scurtă cercetare în istoricul cifrelor UiPath ne arată o discrepanță fantastică între rezultatele financiare și evaluările pe care le-a primit compania de la cele 27 de fonduri care, până acum, au investit în ea două miliarde de dolari, po­trivit Crunchbase. Ultimul rezultat financiar transmis oficial de la UiPath este valoarea venitu­rilor recurente (de la clienți constanți în timp) pe 2019: 360 de milioane de dolari. (Cel mai probabil, veniturile totale nu sunt mult mai mari decât cele recu­rente.)

În vara lui 2020, inclusiv pe baza acestor rezultate, afacerea era evaluată la 10,2 miliarde de do­lari. Adică de aproape 30 de ori mai mult decât ve­niturile din anul precedent. Desigur, evaluările cla­sice se fac în funcție de profitul operațional, însă acest indicator este o mare necunoscută. Tot ce știm e că Daniel Dines, cofondator UiPath și, tot­odată, imaginea companiei, anunța spre sfârșit de 2019, odată cu disponibilizarea a circa 10% din personal, că se aștepta ca 2020 să fie primul an profi­tabil.

Spre comparație, grupul britanic Blue Prism, unul dintre principalii concurenți direcți, are o ca­pitalizare bursieră (este listat pe piața secundară a London Stock Exchange) de 1,55 miliarde de lire sterline, adică de 11 ori veniturile din 2020. Ne-am raportat doar la venituri, pentru că Blue Prism are pierderi operaționale. De notat că investitorii care au cumpărat acțiuni ale acestei companii în momentul în care a devenit publică (aprilie 2016) și-au înmulțit de 16 ori banii.

FĂRĂ REPETIȚII. Ce știm cu siguranță despre per­formanțele UiPath este faptul că înregistrează creș­teri spectaculoase de la an la an. Dacă, în 2018, ve­niturile sale creșteau cu aproape 630%, în 2019 sal­tul a fost de 200%. E de bănuit că pandemia nu a făcut decât să amplifice succesul comercial al companiei-minune.

Mai toate companiile de talie mare caută să-și eficientizeze procesele interne, în contextul actual. Iar softurile RPA exact asta fac – auto­matizează (prin inteligență artificială și machine learning) procesele repetitive din cadrul unei companii: procesarea unei facturi sau actualizarea unui document Excel. Iar când printre clienții tăi se nu­mără Bank of America, Verizon sau Amazon, e clar că toată lumea bună va vrea să îți testeze soluțiile.

Marea dilemă pe termen lung este dacă UiPath va reuși să devină profitabilă după ce injecțiile de sute de milioane de dolari în cercetare și marketing se vor fi terminat. Până la urmă, chiar dacă investitorii sunt euforici când vine vorba de o tehnologie revoluționară, mai devreme sau mai târziu, tot la fundamente se va ajunge. Dar asta nu e o provocare doar pentru UiPath, ci pentru unicorni în ge­neral.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.