De unde vin și unde se duc Unicornii?

Unicornii, prin natura lor, sunt rari. Sau ar trebui să fie. Însă în ultimii 5 ani numărul companiilor evaluate la peste 1 miliard de dolari a crescut într-un ritm mai accelerat ca oricând. De exemplu în 2017, 71 de unicorni intraseră în acest club iar anul trecut 119. De unde vine așadar această creștere aproape exponențială a numărului? În primul rând companiile de venture capital și-au crescut semnificativ fondurile de investiții, în special în Asia, cu peste 10 ”mega unicorn funds” capabile de investiții de peste 1 miliard, față de numai unul acum 10 ani. De exemplu Vision Fund al SoftBank din Japonia dispune de peste 100 de miliarde pentru investiții în start-up-uri de tehnologie.

Am vorbit cu UiPath să înțelegem mai bine cum se uită un Unicorn la alți unicorni.

Ciprian Stănescu: Toată lumea vorbește despre unicorni. Aproape pare ușor să construiești unul, mai ales dacă ne uităm la creșterea puternică din 2014 încoace. Este chiar atât de ușor?

UiPath: ”Potrivit CB Insights, în prezent există peste 300 de unicorni, iar cifrele sunt în creștere. Cu toate acestea, atingerea evaluării de un miliard de dolari nu este o operațiune ușoară. Nici nu înseamnă că există o rețetă secretă care, odată descoperită, poate fi aplicată altor companii și reprodusă de cele care încearcă să obțină insigna de unicorn.”

Unicornii nu mai sunt demult atât de rari. Și, din cei 327 de unicorni, 20 dintre ei au depășit bariera evaluării de 10 miliarde, transformându-se de fapt în decacorni. Deși plutonul primelor 10 companii este controlat de companii americane (8 din 10), în termeni de valoare, cele 2 companii chineze din top – ByteDance și Didi Chuxing – reprezintă 56% din suma totală a celor 8 companii americane.

Ce fac companiile de pe locurile 1 și 3? ByteDance este o companie din Beijing ce dezvoltă aplicații mobile, în special în social media (TikTok) și agregatoare de știri (Jinri Toutiao). Au peste 800 de milioane de utilizatori activi în toată lumea.

Didi Chuxing este una dintre cele mai mari platforme mobile de transport cu servicii variate de la taxi, biciclete electrice, livrare de mâncare și car sharing, cu peste 31 de milioane de șoferi angajați și peste 550 milioane de clienți. O caracteristică determinantă a prezentului și viitorului este deci sharing economy. Din primii 10 unicorni, 4 companii sunt pionieri ai acestui nou tip de economie: Uber, Didi Chuxing, WeWork și AirBnb.

Ciprian Stănescu: Unicornii chinezi sunt în creștere. Cum se uită UiPath la această piață importantă?

UiPath: ”Salutăm apariția de startup-uri și scale-upuri în toate regiunile lumii. De asemenea, așteptăm cu interes să colaborăm cu acestea și să creștem împreună în piețele noastre. Ca o companie de automatizare cu o creștere rapidă, considerăm că piața din ce în ce mai dinamică din China este pregătită pentru automatizare. Și reacțiile au fost foarte bune. Am avut primul nostru eveniment UiPath Together la Beijing în noiembrie 2018, iar evenimentul a avut o participare deosebită și a ajutat la înțelegerea soluției noastre de automatizare în China.”

Cele mai multe companii evaluate la peste 1 miliard de dolari încă se regăsesc în Statele Unite – 156. A doua țară în top este, evident, China. Cu peste 90 de companii, dacă ritmul actual de creștere al ”dragonilor” chinezi se va păstra, acestea vor depăși atât ca număr cât mai ales ca relevanță în inovație și piețe atât pe cele americane cât și pe toate celelalte. Viteza de inovare și creștere a companiilor vest-europene este mult mai scăzută decât cea chineză sau sud-asiatică și temerile tot mai prezente de scădere a competitivității europene la nivel global sunt întemeiate. Cu numai 38 de companii în top, cum ar putea Europa sa rămână relevantă în tehnologii și modele de business noi în lipsa unor investiții strategice în tehnologie și a unei puternice instabilități politico-sociale?

De remarcat însă este și apariția unicornilor în Africa, 1 in Nigeria și 2 în Africa de Sud. Odată cu investițiile chineze puternice în infrastructură și tehnologie dar și cu creșterea naturală a multor economii africane, nu ar mira pe nimeni ca în următorii 7 ani numărul unicornilor în Africa să îl egaleze pe cel din Europa continentală.

Cele mai importante industrii în care unicornii dezvoltă tehnologii sunt Internet Software și servicii (25,15%), comerț electronic (13,50%), tehnologii financiare (9,82%) și healthcare/servicii de sănătate (9,20%).

Cum a ajuns însă o companie înființată în România nu numai un unicorn dar unul din liderii globali în automatizare?

Ciprian Stănescu: Ce a făcut din UiPath un succes?

UiPath: ” Pentru UiPath, a fost un amestec de factori ce au dus la creșterea remarcabilă a companiei. Pentru noi, rețeta a inclus multe greșeli, testarea diferitelor decizii de business și, în final, crearea unui produs tehnologic de excepție, care a fost recunoscut de analiști și experți ca lider în industrie, a fost susținut de investitori importanți și de o comunitate globală de developeri. Pasiunea și eforturile noastre au condus la recunoașterea UiPath de către Forrester ca lider în raportul „The Forrester Wave ™: Robotic Process Automation, Q2 2018”. Am obținut cel mai mare punctaj posibil la categoria „Market Presence” și printre cele mai mari scoruri la categoria „Strategy”. Apoi, faptul că suntem activi pe piața RPA (Robotic Process Automation), care are o evaluare probabilă de 1,7 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2019 și de 2,9 miliarde de dolari în 2021, a contribuit în mare măsură la transformarea noastră într-una din companiile de enterprise software cu cea mai rapidă creștere din istorie.”

Dar de ce ne interesează unicornii în România? În afara de emoția că o companie pornită din România a intrat în acest club și este un lider al pieței de RPA global dar și că EMAG a intrat în clubul select, de ce ne-ar interesa lumea îndepărtată și mitică a unicornilor? Orice companie cu ambiții de creștere, fie că utilizează sau construiește tehnologie, are nevoie să înțeleagă ecosistemul global în care își vinde soluțiile. Chiar dacă la început sau deja companii mature dar cu o componentă de tehnologie mai scăzută, antreprenorii pot învăța, replica și utiliza soluțiile pe care acești unicorni le pun în piață. O corporație în retail, de exemplu, poate utiliza pentru eficientizare, automatizare sau atragere de noi clienți cel puțin jumătate din soluțiile acestor unicorni. La fel și în industria telecom sau logistică.

 

Ciprian Stănescu este Partnerships Manager la Ashoka Romania, parte din cea mai mare organizație globală care sprijină inovația socială. Între 2007 și 2017 a lucrat la Aspen Institute Romania. Predă futurism la The Entrepreneurship Academy și Alternative University din România. Totodată, susține un doctorat în științe economice internaționale.