De ce vor multinaționalele să scoată de pe piață producătorii români din industria cărnii

Florel Manu 08/11/2017 | 13:22 Companii
De ce vor multinaționalele să scoată de pe piață producătorii români din industria cărnii

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

Două tranzacții schimbă raportul de forțe din piață și pun presiune pe procesatorii locali de carne. Scapă cine poate.

„Cineva va ocupa o anume felie din piață. Smithfield e destul de deștept și are destulă carne să facă chestia asta“, e previziunea-avertisment făcută de Sorin Minea, proprietarul procesatorului de carne Angst. Lider mondial în pro­ce­sarea de carne de porc, Smithfield Foods – acum parte a grupului chinez WH Group Ltd – a anunțat la sfâr­șitul lunii septembrie semnarea unui contract de achiziție pentru pachetele integrale de acțiuni ale produ­cătorilor de mezeluri Elit Cugir și Vericom, ambele controlate de antreprenorul Dorin Mateiu.

Cu venituri cumulate de  circa 95 de milioane de euro anul trecut, cele două companii au pe plan local trei facilități de procesare a cărnii, cinci centre de distribuție și aproximativ 12.000 de clienți. Tranzacția – a cărei valoare nu a fost făcută publică – așteaptă girul Consiliului Concurenței și odată finalizată va propulsa Smithfield – companie cu afaceri în România de aproximativ 200 de milioane de euro în 2016 – spre vârful pieței locale de mezeluri.

Citiți și: Povestea antreprenorului din Alba Iulia cu 250 de „angajați” care muncesc 24 de ore din 24 fără salariu

Pentru cumpărător, tranzacția are însă o miză și la nivel european, grupul chinez extinzându-și și consolizându-și astfel operațiunile din Europa de Est, unde a mai făcut recent trei achiziții în Polonia.

Potrivit lui Minea, diversificarea la nivel local a operațiunilor Smithfield, care este principalul producător de carne de porc din România, cu 46 de ferme active, ar  trebui să-i pună în gardă pe producătorii locali, care  nu au o strategie coerentă în ceea ce privește abordarea pieței. Cu atât mai mult cu cât Smithfield nu e singurul mare grup care a ieșit la cumpărături în România.

Controlat de familia libaneză El Solh, Caroli Foods Group, lider pe piața mezelurilor și al doilea jucător în topul local al producătorilor de carne, a fost recent preluat integral de mexicanii de la Sigma Alimentos, care dețineau deja 49% din companie prin intermediul Campofrio Food Group.

Citiți și: Un fermier din sud a redus suprafața cultivată de 300 de ori, dar acum face cu o floare mai mulți bani decât cu o cultură de cereale

„Această achiziţie ne permite să ne ducem mai departe strategia de dezvoltare în regiunea extrem de atractivă a Europei de Est“, spunea după anunțarea tranzacției Mario Páez, director general al Sigma.

Nișare și specializare. În condițiile în care multinaționalele au strategii mai bune de dezvoltare și bugete mai mari, antreprenorii locali din industria de procesare a cărnii ar putea fi nevoiți să în­ceapă să-și reconsidere strategiile actuale.

„Producătorul român trebuie să înțe­leagă și să se specializeze. La noi toți fac de toate“, descrie același Minea o stare de fapt, nuanțând că vor avea de câștigat cei care produc/vor produce doar câteva repere. El dă de înțeles că piața s-a „canibalizat“, pentru că majoritatea procesatorilor au produse similare.

Sorin Minea, proprietar Angst FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Totuși, unii caută deja  soluții. „Încer­căm să identi­ficăm piețe noi, dar și nișe de piață“, spunea, într-un interviu pentru Bursa de Valori București, proprietarul Cris-Tim, Radu Timiș.

Alții cred că nișarea producătorilor este mai greu de realizat. „Mulți proprie­tari au investit în modernizarea fabricilor pe fonduri europene pentru diversificarea producției. Acum nu cred că rentează să treacă la producție de nișă“, explică Dra­goș Frumosu, președinte al Federației Sindicatelor din Industria Alimentară.

În ceea ce privește succesul celor care ies pe piață cu un număr redus de produse, Sorin Minea dă exemplul companiei Reinart, o firmă de familie cu operațiuni în Germania și România, concentrată pe procesatele crud – uscate. Cu un astfel de algoritm, consideră proprietarul Angst, cheltuielile cu forța de muncă sunt mai reduse, existând posibilitatea de automatizare a liniilor de producție.

În plus, o decizie de a produce mai puține repere ar putea conduce și la o redu­cere a deficitului de personal calificat. „Eu am un deficit de forță de muncă de circa 20–25%“, mărturisește Minea, care mai spune că de aproape doi ani de când are această problemă este nevoit să aducă personal din localitățile din jurul Capitalei și să apeleze la deținuți pentru munci necalificate, pe care ulterior îi for­mează profesional.

Pericolul importurilor. O altă idee apă­rută în piața preparatelor din carne este ca actualii producători să se asocieze pentru a forma o companie capabilă să con­cureze cu o multinațională. Sorin Minea respinge însă din start acestă idee. În opinia sa, „orice fel de fuziune între doi producători români va duce la dezastru. Fiecare va dori să fie mai mare și mai pu­ternic“.

În timp ce companiile locale încă mai caută soluții pentru a-și securiza piața, importurile de preparate din carne au crescut doar anul trecut cu 30%. O creș­tere despre care Minea spune că ar de­mon­stra că ceva este greșit pe piața românească.

„E logică creșterea importurilor, pentru că sunt pe piață multinaționale care au deja contracte cu producători din alte țări“, spune, pe de altă parte, Dragoș Frumosu. Iar argumentul său este că procesatorii externi vin din țări cu politici mai coerente de susținere a producătorilor de carne, la prețuri sub cele din piața româ­nească, unde subvențiile sunt inferioare celor din alte țări europene.

La rândul lui, Minea spune că multe companii externe au adoptat modelul american și produc doar câteva repere cu costuri mici pentru că au linii automatizate de producție și mână de lucru puțină. O problemă reală este că multina­ționalele ar putea prelua oricând produ­cători locali, așa cum s-a întâmplat și în industria laptelui. „Ei nu sunt intersați de fabricile noastre, ci de branduri“. Cei care au bani și răbdare, așteaptă, mai spune Minea. Și par să aibă și șanse bune să cucerească piața românească.

 

Repere din piață

Piața locală a preparatelor din carne a fost estimată anul trecut la 1,2 miliarde de euro, fiind dominată de companii ca Unicarm, Cristim, Transavia, Caroli ori Agricola International.ty.

  • Performanțe. Cel mai puternic producător cu capital românesc din industria cărnii, cu afaceri de peste 144 de milioane de euro anul trecut, a fost Unicarm, companie deținută de familia Lucuț din Satu Mare. Unicarm se află pe locul doi în piața locală după Smithfield.
  • Evaziune. Chiar dacă după reducerea TVA la alimente piața cărnii a mai ieșit la suprafață, piața neagră a reînceput să se dezvolte odată cu creșterea consumului. „S-au reactivat mici ateliere. Magazinul de proximitate e cel mai bun vehicul pentru piața la negru“, spune Sorin Minea. Marii operatori din piață îi acuză pe micii producători că manipulează cumpărătorul numind drept tradiționale produsele fabricate industrial.
  • Portofoliu. Lider al pieței locale a cărnii, Simthfield deținea în România, înainte de achiziția Elit și Vericom, 46 de ferme, fabrici de furaje, cu activitate concentrată în județele Timiș și Arad. După preluarea companiilor Elit și Vericom, Smithfield își va adăuga și activități de procesare.

 


FOTO: Laszlo Raduly / Newmoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.