De ce vor marile companii cu sute de salariați să-și mute toți angajații într-un singur sediu

NewMoney 29/11/2018 | 11:01 Companii
De ce vor marile companii cu sute de salariați să-și mute toți angajații într-un singur sediu

Autor:  Andrada Ghira

 

Ce face o companie atunci când anga­jaţii săi s-au săturat de timpul pierdut pe drumul dintre sediile sale? Nu e o în­trebare retorică și nici începutul unui banc.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Răspunsul dat de calculul hârtiei e simplu: îi mută într-un singur loc. Numai că, până la mutarea efectivă, totul poate dura ani de zile. Companiile aflate astăzi în căutarea de noi sedii pentru anul vii­tor, cu suprafeţe cuprinse între 4.000 şi 5.000 de metri pătraţi, nu au prea multe opţiuni la dispoziţie. Şi asta pentru că majoritatea clădirilor care vor fi inaugurate în 2019 sunt deja pre-închiriate.

În cazul marilor companii, care vor să-şi concentreze activitatea din mai multe sedii într-unul singur, procesul de căutare trebuie început din timp.

„De obicei, companiile care caută birouri de peste 5.000 de metri pătraţi trebuie să înceapă procesul cu un an și jumătate, doi ani înainte. Cu cât su­pra­faţa creşte, op­ţiu­nea ar fi pre-în­chi­rierea într-un pro­iect viitor. Sunt extrem de puţine cazu­rile în care poţi găsi 10.000 de metri pă­traţi disponibili într-o clădire exis­tentă, pe care să-i poţi închiria imediat. Astfel de spaţii de­vin disponibile într-o clădire aflată în cons­trucţie pentru pre-închiriere sau într-o clădire de unde pleacă un chiriaş mare, care se con­so­lidează într-un alt pro­iect“, explică Ma­rius Şcuta, MRICS, Head of Office Department în cadrul companiei de consultanţă imo­biliară JLL.

PROIECTE NOI, CONSOLIDĂRI NOI. Cum angajaţii care fac parte din mai multe echipe de proiect trebuie să pen­du­leze între diversele sedii ale compa­niei, „este de dorit ca mişcarea între aceste echipe şi proiecte să fie rapidă, lucru uşor de realizat dacă toate echi­pele se află în acelaşi parc de birouri“, spune Lucian Opriş, Senior Associate Office Agency în cadrul companiei de consul­tanţă imobiliară Colliers International România.

Noile clădiri de birouri construite în Bucureşti au atras chiriaşi de marcă, iar cel mai recent anunţ de consolidare a birourilor a venit din partea Microsoft. Gigantul IT a închiriat aproape 23.000 de metri pătraţi din parcul de afaceri Campus 6, construit de Skanska. Din 2020, angajaţii din cele două sedii, cel de la Pia­ţa Presei şi cel din Universitate, se vor muta în noile birouri din apropierea sta­ției de metrou Politehnica. Două comasări ale operațiunilor au avut loc şi în pro­iectul The Bridge, dezvoltat de Forte Partners şi cumpărat de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, proprietarii Dedeman. O primă mutare a făcut-o BCR, care a închiriat jumătate din prima clădire de 36.000 de metri pătraţi. Chiar dacă aici s-au mutat doar o parte dintre angajaţii băncii, circa 2.000, conducerea a decis consolidarea funcţiilor centrale în două sedii. O altă parte a echipei BCR încă lu­crează în Bucharest Financial Plaza, de pe Calea Victoriei.

O a doua mişcare va face operatorul de teleco­mu­nicaţii UPC România, care a în­chiriat anul acesta 6.000 de metri pătraţi în cea de-a doua clădire a proiectului The Bridge. Noul birou al companiei va fi sediul central, acolo unde începând cu anul viitor vor fi consolidate operaţiunile din două clădiri.

Chiar dacă nu toate companiile vor ale­ge să se mute în acelaşi loc, cele care iau această decizie o fac din motive evidente, crede Marius Şcuta. Astfel, pe lângă o comunicare internă eficientă între toate departamentele, se mai re­marcă şi eficienţa din punctul de vedere al costurilor, în special ale celor de IT şi securitate, care sunt mai mici atunci când se închiriază un singur spaţiu.

ANCORA BIROURILOR. Cea mai mare re­locare este cea făcută de Renault, care a închiriat un sediu de 47.000 de metri pătraţi pentru toţi angajaţii săi din Bucu­reşti. Clădirea, construită de Globalworth şi Elgan Group, urmează să fie finalizată anul viitor, atunci când peste 3.000 de angajaţi se vor muta în noul sediu din ves­tul Bucureştiului, de pe Bulevardul Pre­ciziei. Mutarea vine la trei ani de la momentul anunţului de consolidare într-un sediu unic. Atunci, oficialii Renault spuneau că au optat pentru această variantă ținând cont de uşurinţa angajaţilor de a se deplasa spre platforma industrială de la Mioveni sau spre centrul tehnic de la Titu.

„La campusul Renault, practic cel mai mare build-to-suit din România, ne-am securizat deja terenurile pentru a dezvolta şi alte clădiri, pentru a veni cu alţi chi­riaşi, tocmai pentru a crea acest campus, ei fiind ancora. Vedem acest trend al companiilor de a se consolida din mai multe locaţii într-una singură, dar ideea de a te consolida într-o clădire singuratică a dis­pă­rut. Companiile îşi consolidează opera­ţiunile într-un campus, alături de alte com­panii“, spune Mihai Zaharia, directorul Departamentului de Investiţii şi Pieţe de Capital al Globalworth.

Începând cu anul viitor, ING îşi va muta birourile din Crystal Tower, ocupat în întregime, relocându-se în prima clădire din proiectul Expo Business Park al Portland Trust, alături de alţi chiriaşi. Clădirea de 20.000 de metri pătraţi va fi livrată în pri­măvara anului viitor.

TRENDUL CONTINUĂ. Mutările de pe pia­ţă nu se opresc aici, iar consultanţii spun că această tendinţă se va menține și în perioada următoare.

Încă mai există companii care au spa­ţiile de birouri îm­părţite între două-trei sedii, din motive externe afacerilor lor, mai spune Marius Şcuta, amintind în acest sens cauze cum ar fi lipsa de spa­ţiu în clădirea iniţială în care au închiriat sau a unei noi locaţii de birouri în oraş, cu un mai mare potenţial de a atrage angajaţi.

Un exemplu de companie care  încă nu și-a mutat toți angajaţii într-un singur proiect de birouri este Oracle Romania. Datorită vitezei mari de creştere, compania are sedii în aceeaşi zonă, dar în două clădiri diferite: Floreasca Park – unde în 2014 a mutat angajaţii din trei clădiri – şi Oregon Park.

Noi clădiri de birouri îşi vor face apa­riţia în zonele deja consacrate. Un proiect la care nu au început încă lucrările de construcţie este cel al belgienilor de la Atenor, care deţin un teren de peste 11.000 de metri pătrați în zona Bulevardului Expoziţiei, unde ar urma să fie dezvoltate spații de birouri cu o suprafață totală de 44.000 de metri pătraţi.

Şi dezvoltatorul Forte Partners are planuri pentru noi birouri în zona Tine­retului, dar şi în zona centrală, pe Matei Millo. Vastint, care a deschis potenţialul zonei Timpuri Noi, mai are teren pentru construcţia de clădiri de birouri, iar anul viitor Globalworth va demara construcţia la două pro­iecte din apropierea comple­xului Green Court.

Dar nu orice companie va vrea să-şi mute angajaţii în acelaşi sediu, mai ales dacă au activităţi care presupun costuri mai mici, cum este cea de call-center. „Obiectivul acestor mişcări va fi facilitarea comunicării între echipe și a colabo­rării pe proiecte, însă consolidarea nu va fi totală în unele cazuri, pentru că acti­vități precum call-center și servicii pot exista complet separat. Mai mult, chiriile pentru spații de birouri care se plătesc pentru call-center sunt semnificativ mai mici față de chiriile pentru sediul central“, explică Lucian Opriş, de la Colliers International România.

Cât despre locurile libere lăsate de ma­rile companii, aces­tea sunt luate de afa­ceri în creștere, care renunţă la sediile de clasă B şi trec la următorul nivel.

 

Cine, cât, unde

Costurile mai mici şi eficienţa comunicării între departamente au determinat companiile să-şi mute angajaţii într-un sediu unic, în noile clădiri de birouri livrate în ultima perioadă în Bucureşti.

 

  • GENPACT. Furnizorul de servicii de outsourcing a bifat anul trecut una dintre cele mai mari consolidări din piață. Compania a închiriat 25.000 de metri pătraţi din Hermes Campus, unde a mutat 2.800 de angajaţi. Această relocare a dus la economii de circa 30% din costurile operaţionale.
  • ORACLE ROMÂNIA. Cea mai mare companie din IT-ul local a închiriat 25.000 de metri pătraţi în Floreasca Business Park, acolo unde a mutat activitatea angajaţilor din trei clădiri. O altă clădire de 20.000 de metri pătraţi a fost închiriată în Oregon Park, aflat în apropierea celuilalt sediu.
  • MICROSOFT ROMÂNIA. Subsidiara locală a gigantului american a închiriat aproape 23.000 de metri pătrați în proiectul Campus 6 al celor de la Skanska, pentru a muta în 2020 angajaţii din două sedii din Capitală.
  • ING. Olandezii au închiriat 20.000 de metri pătraţi în proiectul Expo Business Park, dezvoltat de Portland Trust în zona Expoziţiei. Circa 2.000 de angajaţi îşi vor face bagajele şi se vor muta aici anul viitor.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney