De ce va fi produsă Dacia Spring, prima mașină electrică 100% a companiei, exclusiv în China

Carmen Constantin 17/11/2020 | 13:52 Companii
De ce va fi produsă Dacia Spring, prima mașină electrică 100% a companiei, exclusiv în China

Prima Dacie electrică 100% va fi produsă deocamdată exclusiv în China și va fi cea mai ieftină mașină de acest tip din lume. Românii ar putea ajunge să plătească în jur de 8.500 de euro pentru versiunea de bază.

Este a treia revoluție pe care Dacia ar urma să o aducă pe piața auto: după Logan și Duster, care au schimbat complet jocul în ultimii 20 de ani, Spring e prima electrică pentru oricine. Prețul apărut pe portalul compa­niei din Ungaria este 17.800 de euro și nu există niciun motiv pentru care prețul aplicat în România să fie diferit.

Dacia Spring, „cel mai mic preț“

Spre deosebire de țara vecină, care asigură aproximativ 6.800 de euro la achiziționarea de electrice, Ro­­mânia acordă un sprijin mult mai consistent pentru înnoirea parcului auto cu vehicule nepoluante. Tichetele Rabla Plus (45.000 de lei – adică 9.240 de euro) și Rabla Clasic (6.500 de lei – 1.320 de euro) se pot cumula, ceea ce înseamnă că, la achi­­ziționarea unei mașini electrice și ca­sarea unei mașini vechi, ajutorul oferit de stat poate atinge 51.500 de lei (aproximativ 10.500 de euro).

Există totuși condiția ca valoarea sprijinului acordat de stat să nu valoreze mai mult de jumătate din valoarea mașinii, dar asta înseamnă doar că și variantele de vârf de gamă, care ar putea costa 19.000-20.000 de euro, devin accesibile publicului larg, care ar putea plăti în jur de 10.000 de euro pentru cea mai dotată variantă.

Oficial, șefii companiei cu sediul central la Mioveni nu vor să comunice acum un preț definitiv. „Prețul va fi anunțat în pri­mă­vara anului viitor, înainte de deschide­rea comenzilor. Vă putem însă asigura de faptul că va fi cel mai mic preț de pe piață pentru un automobil electric“, transmite departamentul de comunicare al Renault Group România, într-un răspuns pentru NewMoney.

Compania producătoare susține, de asemenea, că „din punctul de vedere al pre­țu­lui de achiziție, dar și al așa-numitului cost total de utilizare (TCO sau Total Cost of Ownership), Dacia Spring va fi cel mai accesibil automobil electric de pe piață. Prin urmare, din acest punct de vedere se va demarca în mod clar față de alți eventuali concurenți în segmentul mașinilor de oraș electrice“.

O comparație puțin forțată“

Pro­du­cătorii unora dintre cele mai râvnite elec­trice de pe piață, de la BMW, văd lucrurile puțin altfel.

„O eroare este că se pune într-un fel sau altul semnul egal între toate modelele electrice. De fapt, o compa­rație este probabil puțin forțată, pentru că vorbim despre o diferență de prețuri de unu la patru sau mă­­car de unu la trei“, spune Alexandru Șeremet, director de comunicare al BMW Group România.

Acesta precizează că grupul german pregătește un X3 electric, o mașină care va costa probabil „undeva la 60.000 de euro.“ „Iar clienții noștri nu cred că s-ar orienta către Dacia în detrimentul BMW“, spune Șeremet.

Cu un preț de listă de peste 40.800 de euro, nici citadina electrică BMW i3 nu intră în aceeași categorie de preț cu Dacia Spring.

„Orice model nou ajută la dezvol­tarea pieței, în general. Iar dezvoltarea pie­ței în­seamnă că și infrastructura se va dez­volta, la rândul ei. Cum întreaga piață e cumva la început, orice impuls dat pieței e bine-venit“, consideră Alexandru Șeremet.

„Dacia vrea să liberalizeze accesul la ma­șinile electrice. Iar în acest moment, nu există concurență reală pentru acest mo­del“, apreciază Mircea Meșter, de la automarket.ro. Acesta consideră că „Dacia și-a găsit locul său pe piață, e o marcă pe care nu o mai putem cataloga drept low-cost, ținând cont că are modele de 20.000 de euro. În schimb, este o marcă entry-level, căreia cei de la Renault îi spun «gama Acces». Logan, Duster sunt modele cu care nimeni altcineva din industria auto nu a reușit încă să concureze, chit că vorbim de mari constructori auto precum Volks­wagen, Audi, Peugeot sau Citroën“, spune Mircea Meșter.

În opinia acestuia, modelul va fi replicat cu succes și la Dacia Spring, următoarea electrică ca nivel de preț urmând să fie una dintre mașinile pe care le produce Volks­wagen Group în zona modelelor citadine: Volkswagen e-Up! ori Škoda Citigo e iV. „Toate acestea sunt însă modele mult mai scumpe pentru mașini mult mai mici, mult mai puțin încăpătoare. Despre Dacia Spring se poate spune, deci, că va avea o ligă a sa, proprie“, conchide Mircea Meșter.

De ce va fi produsă Dacia Spring în China

Viitoarea cea mai ieftină mașină electrică a lumii, care și-a făcut intrarea în scenă la Paris și poartă numele mărcii românești Dacia, va fi produsă în uzinele Renault din China.

Compania are argumentele sale pentru această decizie, chiar dacă situația nu le con­vine multora. „China este cea mai mare piață din lume pentru vehicule electrice. În China s-au vândut în 2019 peste 860.000 de vehicule electrice, adică aproape 60% din totalul mașinilor electrice comerciali­zate în întreaga lume. Așadar, statul asiatic dispune deja de un adevărat ecosistem industrial legat de fabricarea de vehicule electrice: furnizori, componente cu un cost competitiv și viteza de a implementa un astfel de proiect“, explică Departamentul de Comunicare al Renault Group România.

O altă precizare importantă: „Pentru mo­ment, nu este luată în calcul fabricarea modelului Spring în altă uzină în afara Chinei“. Deci nici în România, nici în Franța, deși puternicele sindicate de acolo sunt furioase pe firma deținută parțial (15%) de statul francez.

Una dintre marile centrale sindicale, Force Ouvrière, a denunțat decizia, care nu ajută industria de automobile lovită de pandemie, deși guvernul francez a acordat un sprijin de cinci miliarde de euro con­structorului de automobile. De asemenea, sindicaliștii francezi susțin că trans­portul SUV-urilor produse în China către piața europeană va avea o „am­prentă de carbon“ (va polua) atât de mult, încât, la scară pla­ne­tară, efec­tul benefic pentru me­diu al mo­torului electric va fi pur și simplu anulat.

Sindicatele reproșează grupului Renault că nu a luat în calcul să facă noua Dacia Spring în aceleași uzine în care produce Zoe, electrica-vedetă (până acum) a constructorului de automobile, mai ales că prețul scăzut i-ar atrage și pe europeni și ar spori încasările concernului, care a înre­gistrat pierderi nete de 141 de milioane de euro anul trecut.

Renault a vândut 3,7 milioane de mașini în 2019, din care mai puțin de 2% au fost electrice, pentru Zoe fiind raportate 45.745 de mașini livrate în Europa. În pre­zent, Zoe costă la dealerii din România 16.900 de euro, luând în calcul și cele două tichete Rabla care însumează aproximativ 10.500 de euro.

O încărcare pe săptămână

Pentru Spring, primele comenzi pot fi plasate, în România, în martie 2021, iar „primele li­vrări pentru versiunile destinate publicului larg vor avea loc în ultimul trimestru al anului viitor“, precizează compania.

Dacia promite, de asemenea, o autonomie de 225 de kilometri conform normei WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, care măsoară con­sumul mașinilor, n.r.) și precizează că, în Europa, mașinile de oraș din segmentul mini sunt utilizate în medie pentru trasee zilnice cu lungimea de 31 de kilometri.

În astfel de condiții de utilizare, „Dacia Spring ar avea nevoie, așadar, de o singură încărcare pe săptămână“, precizează pro­du­că­torul.

Citadina cu siluetă de SUV

Modelul Dacia Spring are un aer robust, datorită designului, dar e, de fapt, o mașină micuță de oraș, cu o lungime totală de 3,73 metri.

  • AUTONOMIA. Spring poate rula fără în­căr­care între 225 și 295 de kilometri. Autonomia poate fi extinsă cu aproape 10% prin acționarea modului ECO, ce limitează pu­te­rea motorului la 23 kW (în loc de 33 kW).
  • VITEZA MAXIMĂ. Ca toate motoarele electrice, și cel de pe Spring va asigura un demaraj rapid. Viteza maximă e limitată însă la 125 kilometri/oră.
  • TIMPUL DE ÎNCĂRCARE. Mai puțin de o oră pentru o încărcare de 80% la o bornă DC 30 kW, aproape 14 ore pentru o încărcare 100% la o priză obișnuită.
  • GARANȚIA. Mașina va avea o garanție de trei ani sau de 100.000 de kilometri, iar ba­teria – opt ani sau 120.000 de kilometri.
  • PORTBAGAJUL. Cel mai mare al unei electrice de oraș: 300 de litri.

Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney

FOTO: Getty