De ce se sperie de propria bursă companiile miliardare din IT-ul american

Mimi Noel 10/05/2018 | 15:28 Global
De ce se sperie de propria bursă companiile miliardare din IT-ul american

Companiile din Silicon Valley par să se fi predat în fața investițiilor fondurilor de private equity, dar nici o listare pe Bursa americană nu le-ar sta rău. Pe lângă reticența față de tot procesul de listare și teama de volatilitate, mai au de trecut un obstacol posibila sub­eva­luare la momentul IPO-ului.

Acest articol a apărut în numărul 39 (30 aprilie – 13 mai) al revistei NewMoney

Nu ar trebui să vă sperie atât de tare o ie­șire pe piața de capital care aduce cu sine o evaluare mai scăzută a compa­niei (down round IPO), pare să fie mesajul pe care mediul de business din Silicon Valley îl primește după listarea com­paniei Dropbox din 22 martie. În săp­tămânile dinaintea listării pe Bursa de la New York, platforma ce oferă servicii de stocare de fişiere în cloud țintea un preț de 18 dolari pe acțiune, ceea ce urca valoarea companiei la 7,1 miliarde de dolari. Doar că era cu aproape o trei­me mai puțin decât suma de 10 mili­arde de dolari la cât ajungea valoarea companiei în urma celei mai re­cente runde de investiții (făcute de un fond de private equity). Este moti­vul pen­tru care respectivul IPO a fost eti­che­tat drept o listare de tip down round, cum este numită în limbajul de specialitate.

Totuși, lucrurile au evoluat în bine. Dropbox a reușit o vânzare la 21 de do­lari per acțiune, ceea ce a dus la o va­loa­re a companiei de opt miliarde de dolari. La finalul primei zile de tranzac­ționare, a mai urcat cu 36%, evalua­rea ajungând astfel la 11,1 miliarde de dolari.

Așadar, exista, pe de o parte, scenariul în care Dropbox să atragă mai mulți bani din moment ce investitorii erau dispuși să evalueze compania la mai mult decât suma la care s-a listat. Pe de alta, a fost un semn că acționarii nu trebuie să vadă o eventuală scădere a valorii afacerilor lor ca fiind un obstacol de netrecut în calea ieșirii pe piața de capital. În realitate este un obstacol, dacă ne uităm că în ulti­mii ani, nu­mă­rul companiilor care au fă­cut pasul listării a scăzut din cauza temerii că aceasta va evalua compania mai puțin decât fondurile de investiții.

Cei care se plâng că piața IPO-urilor este în declin sunt tot mai vocali în contextul în care giganții tehnologici precum Uber sau Airbnb încă stau în expectativă dacă să se listeze sau nu. Jay Clayton, pre­­­ședintele Comisiei americane pentru Valori Mobiliare și Schimb (SEC) și preșe­dintele Bursei din New York, Tom Farley, au spus la unison că procesul de listare descurajează companiile să facă pasul către IPO. Pe de altă parte însă, listările au revenit pe val, doar că tacit.

LISTĂRILE, IAR LA MODĂ. De la începutul acestui an, pachete de acțiuni în va­loa­re de 12 miliarde de dolari au fost vândute pe bursa americană, cu o treime mai mult decât în aceeași perioadă a lui 2017.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close