De ce România a devenit mai atractivă decât China pentru marii producători de componente auto

Emil Popescu 20/06/2017 | 12:39 Companii
De ce România a devenit mai atractivă decât China pentru marii producători de componente auto

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Compania japoneză Calsonic Kansei va muta lângă Ploiești o parte din produc­­ți­­a de componente auto realizată acum în Asia. Și cum tabloul general indică un aflux de investiții în industria subansamblelor, ce avantaje are România în ochii unui investitor, să spunem, în comparație cu China?

Dacă e să-l ascultăm pe ministrul Mediu­­lui de Afaceri, Alexandru Petrescu, Calso­­nic Kansei a ales Ploieștiul pentru no­­ua sa investiție de tip greenfield datorită ca­­drului fiscal avantajos și potențialului for­­ței de muncă specializate. Investiția presupune construcția de la zero a unei noi fabrici de componente electronice, pro­­iect care va începe în 2018, în vreme ce producția de serie este programată pen­­tru 2020.

Noua unitate va genera 370 de locuri de muncă și va fi construită în vecină­­ta­­tea unei fabrici pe care compania japo­­ne­­ză a deschis-o în urmă cu peste zece ani, pentru a produce, cu 630 de salariați în pre­­zent, radiatoare și sisteme de aer condiționat.

FAȚĂ ȘI REVERS. Raportat la întrebarea de început, consultanții imobiliari și cei din resurse umane sintetizează însă puțin diferit avantajele pieței locale. „China este mai scumpă decât România în anumite industrii“, explică Dana Bordei, care conduce departamentul Industrial al CBRE România, una dintre cele mai mari companii de consultanță imobiliară de pe piața locală.

Citiți și: Megastructuri ceaușiste: 4 decenii, 3 proiecte și peste 2 miliarde de dolari aruncați pe Apa Sâmbetei

Citiți și: Opinie Radu Paraschivescu: mic tratat despre proastă creștere sau 5 tipuri de tutuire

Potrivit unui raport al Hay Group, fir­­mă de consultanță pe probleme de mana­­ge­­ment global, piața locală este mai scum­­pă decât India, dar mai ieftină în comparație cu China și statele occidentale, în timp ce forța de muncă are o pre­­gă­­tire compa­­ra­­bilă cu cea a angajaților din Vest.

Este și explicația pentru care alegerea Calsonic Kansei nu e neapărat sur­­prin­­ză­­toa­­re. Și nici o premieră. Anul trecut, el­­ve­­țienii de la Polycontact au deschis la Ocna Sibiului o fabrică de întrerupătoare și senzori auto, relocând o parte din pro­­ducția realizată până atunci în China.

Pe de altă parte, când angajații români ajung mai ieftini decât cei  chinezi, reac­­ții­­le nu sunt totdeauna cele așteptate. Es­­te bine cunoscut exemplul companiei fran­­­­­­ceze Faurecia, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente auto din lume, care a deschis anul trecut lângă Râm­­­­nicu Vâlcea cea de-a patra sa fabrică de pe piața locală, unde produce tapiserii auto. La scurt timp de la angajare, peste 150 de oameni au demisionat, iar unii dintre ei au folosit chiar termenul „sclavagism“ când au vorbit cu presa locală despre programul de muncă și condițiile de salarizare.

Citiți și: Un absolvent de design din București face 2 milioane de euro pe an din cafea vândută cu 5 lei paharul

Citiți și: Din viața lui Zoltán Teszári, fondatorul RCS&RDS: nu a putut face drumul Oradea-Budapesta cu un Porsche, așa că „și-o luat o Skodiță”

Indiferent de costul forței de muncă, unul dintre argumentele deschiderii de fabrici de componente auto în România este legat de prezența constructorilor Dacia și Ford. De altfel, multe facilități sunt concentrate chiar pe platformele acestor uzine sau în apropiere.

Dar România nu câștigă întotdeauna din relocarea producției în funcție de cea mai competitivă locație. Iar când pierde, pare să piardă serios. Un exemplu în acest sens este chiar al celei mai mari com­­panii din România după cifra de afa­ceri, Dacia, cu vânzări de 4,6 miliarde de euro anul trecut. Pentru prima dată în istoria mărcii, doar puțin peste jumătate din mașinile vândute anul trecut la nivel global au fost produse la Mioveni, iar res­tul, în Maroc.

DE TOATE PENTRU TOATĂ LUMEA. În sectorul componentelor auto, unde sunt prezenți aproape toți marii jucători globali, continuă însă „explozia“ investițiilor, doar în ultima lună anunțând noi proiecte Continental, Michelin și Bosch.

Cei peste 600 de producători de componente, cu 206.000 angajați, au avut anul trecut afaceri de 15,8 miliarde euro, față de 13 miliarde euro în 2015, arată datele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Mai puțin vizibil pentru publicul larg, businessul lor îl de­pășește cu mult pe cel al constructorilor auto, acoperind 72% dintr-o industrie auto care a ajuns anul trecut la afaceri de peste 22 de miliarde de euro, repre­­zen­­tând 13% din PIB.

Industria auto susține masiv exporturile, astfel că livrările pe piețele străine au în­­sumat anul trecut peste 13 miliarde de eu­­ro, echivalând cu 24% din comerțul extern. Printre cele mai mari companii se nu­­mără Continental, Autoliv, Bosch, Dra­­ex­­­­lmaier, Star Transmission și Star As­­sem­­bly (divizii Daimler), Marquardt, Leoni (toate din Germania), Michelin (Fran­­ța), Pirelli (Italia) și Delphi (Marea Bri­­­­tanie). Japonia este reprezentată de Ya­­zaki și Takata, care produc cabluri și componente electrice, respectiv volane, centuri de siguranță și saci pentru airbaguri.

Dar chiar și așa, nu toate nuanțele ta­­blo­­­­ului sunt roz. Prima parte a anului în curs a adus și primul anunț al în­­chiderii unei fabrici din domeniu – o uni­­tate de ca­­bluri din Pitești, cu 800 de an­­ga­­jați, apar­­ți­­nând Draxlmaier. Compania ger­­mană și-a motivat decizia expli­­când că se con­­fruntă cu o reducere a co­­menzilor, întru­­cât unele produse se află la finalul ci­­clului de viață, dar și că unul din­­tre principalii clienți și-a mutat pro­­ducția în Me­­xic.

Chiar și așa, Draxlmaier – care deține fabrici la Hunedoara, Brașov, Timișoara și Satu Mare – va investi peste 150 de milioane de euro până în 2018 într-un proces amplu de extindere a businessului.

În aceste condiții, sunt șanse ca anun­­țul Draxlmaier să rămână un caz izolat, iar industria subansamblelor să continue să sprijine consistent exporturile și creș­­te­­rea economică. Asta în pofida semnelor de întrebare privind aportul de valoare adăugată și cvasidepen­­dența de comenzile externe.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Portret de investitor” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Calsonic Kansei este unul dintre cei mai importanți furnizori de componente pentru industria auto la nivel mondial.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • LANSARE. Înființat în anul 2000 prin fuziunea companiilor Calsonic și Kansei, concernul a devenit cinci ani mai târziu subsidiară a grupului Nissan, principalul finanțator.
  • PORTOFOLIU. Compania are peste 80 de fabrici, în care produce sisteme electronice, componente de interior, sisteme de admisie-evacuare și termice. Printre clienți se numără Alianța Renault-Nissan, Audi, Volkswagen, Daimler, Peugeot, Mitsubishi, Subaru, Mazda.
  • ACTIVE. În Europa, compania are unități de producție în România (Ploiești), Spania, Germania, Franța și Marea Britanie. În Asia, fabricile sunt amplasate în India, Malaysia, Thailanda, China și Coreea de Sud. Fabrica locală face parte din Parcul Industrial Ploiești, al doilea ca mărime din România, unde sunt prezenți alți mari producători de subansamble – Yazaki și Adient (SUA).
  • TRANZACȚIE. Anul trecut, compania de investiții KKR a preluat de la Nissan 41% din acțiunile Calsonic Kansei, pentru 4,5 miliarde dolari.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.