De ce piața de logistică și transporturi, evaluată la aproape 18 miliarde de euro, vede creșteri pe linie anul acesta

Companiile din piața locală de transporturi și logistică se așteaptă anul acesta la noi creșteri. Se întâmplă într-o țară în care rețeaua de infrastructură încă bate pasul pe loc.
Acest articol a apărut în numărul 46 (6-26 august) al revistei NewMoney
România ocupă locul al 50-lea într-un top internațional al Băncii Mondiale, care analizează performanța logistică a 167 de țări din întreaga lume și în care Germania, Olanda și Suedia se află la vârful ierarhiei. Nu e neapărat o surpriză pentru o țară în care infrastructura deficitară, una dintre „pietrele de moară“ ale ultimelor decenii, își pune amprenta puternic și asupra dezvoltării unuia dintre sectoarele care rotesc mecanismele – și mărfurile – unei economii, transportul și logistica.
Totuși, chiar și în lipsa unei rețele dezvoltate de autostrăzi sau căi ferate, expansiunea industriei de retail, pe fondul creșterii consumului în ultimii ani, alături de noi investiții în producție, a transformat piața românească într-un punct strategic pentru jucătorii din domeniu. Numai în primul trimestru al acestui an, transportul rutier de mărfuri – cea mai des utilizată modalitate prin care bunurile circulă prin România – s-a ridicat la 47,5 milioane de tone, în creștere cu 10,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit celor mai recente date de la Institutul Național de Statistică. O cifră care dă speranțe jucătorilor de pe piața de logistică și transporturi, care și-au bugetat creșteri ale rulajelor anul acesta.
În continuă mișcare. „Cu toate că 2018 este un an al provocărilor, din cauza schimbărilor survenite ca urmare a modificărilor legislative din domeniul fiscal, a creșterii taxelor de drum, a volatilității cursului de schimb valutar și a contextului politic incert, ne păstrăm optimismul că vom încheia anul cu același procent important de creștere ca și în 2017“, estimează reprezentanții Gebrüder Weiss, companie austriacă de logistică și transport, cu afaceri în România de aproape 60 milioane de euro anul trecut, cu 17% mai mult față de 2016, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.
Printre clienții companiei, care operează pe plan local 11 terminale logistice și de cross-docking și puncte de lucru în mai multe orașe din țară, se numără companii din auto, telecom, FMCG, retail, construcții sau energie, însă Gebrüder Weiss menționează că încearcă să urmeze o rețetă a echilibrului în portofoliul său de parteneri. Altfel spus, gradul de dependență față de colaborarea cu un client sau față de o anumită industrie nu trebuie să devină prea mare.
„Industria în care activăm se confruntă cu o creștere a complexității proiectelor și a licitațiilor, fiind solicitați tot mai des furnizorii de servicii de transport și logistică cu expertiză, know-how și cu o experiență diversificată, astfel încât să poată acoperi integral nevoia clientului“, mai spun cei de la Gebrüder Weiss, adăugând că una dintre provocările pieței pe care activează rămâne, la fel ca în multe alte industrii românești, fluctuația de personal – atât din zona white-collar, cât și blue-collar.
Factori de piață. „Deși oportunitățile sunt tot mai accentuate pe zona de logistică și depozitare, printre provocările actuale ale pieței întâlnim menținerea unui raport de performanță operațională, dar și a unui nivel adecvat al serviciilor pentru clienți, dincolo de presiunile accentuate ale clienților raportate la costuri“, spune Cristina Căpățână, director business development al cargo-partner Expediții, furnizor austriac de transport şi soluţii logistice, ce deține depozite cu o suprafață totală de aproximativ 24.500 de metri pătrați în Timișoara, Cluj și București.
Compania, care oferă soluții de transport aerian, maritim, rutier și feroviar, precum și soluții IT, de logistică și gestionare a lanțului de aprovizionare, a înregistrat anul trecut afaceri de circa 29 de milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor. „Preconizăm o ușoară creștere (a cifrei de afaceri, n.r.) în comparație cu 2017, cu aproximativ 7%, care se va datora atât creșterii constante a economiei, a numărului de solicitări primite, cât și a portofoliului de clienți ai companiei“, estimează Cosmin Bradea, managing director al cargo-partner Expediții.
Impactul auto. Despre extinderea portofoliului de clienți ca oportunitate de dezvoltare vorbește și Gefco, companie cu afaceri de 68,1 milioane de euro anul trecut și care deține depozite la Joița (pe autostrada București-Pitești) și în Arad. Printre principalii clienți ai furnizorului de servicii de transport și logistică se numără producătorii din industria auto, dar și clienți din FMCG, farma, producători industriali, retail sau agricultură. „Trendul crescător din acest an în industria auto reprezintă pentru noi o mare oportunitate“, spune Dan Artenii, country sales and marketing manager în cadrul Gefco, companie care are printre clienți producătorii de automobile Dacia și Ford România.
Ecuație completă. Privite în ansamblu, afacerile firmelor din piața locală a transporturilor și depozitării au ajuns la 81,3 miliarde de lei (17,8 miliarde de euro) în 2017, în creștere cu aproape 63% față de acum zece ani, potrivit datelor transmise către NewMoney de Oficiul Național al Registrului Comerțului. Aproape 56.000 de companii țin economia „în mișcare“, prin servicii de transport și depozitare. Apropo de depozitare, dincolo de dezvoltatorii de spații logistice și industriale – care construiesc la cerere sau închiriază spații –, și jucătorii din piața de logistică și transport au construit sau închiriat depozite pentru clienți din diferite industrii – de la auto la FMCG sau energie. În toată această ecuație a logisticii, există însă și retaileri sau producători care au propriile depozite. Un exemplu este eMAG, cel mai mare retailer online din România, care investește 300 de milioane de lei (65 de milioane de euro) în construcția unui depozit propriu în județul Giurgiu, ce ar urma să fie funcțional în 2019, moment în care va avea o capacitate de trei milioane de produse.
Totodată, jucători din comerțul modern local precum Kaufland, Lidl sau Penny Market au investit masiv în construcția de spații logistice proprii care să îi ajute în alimentarea cu marfă a magazinelor pe care le dețin. Până la urmă, indiferent de traseu sau de modalitatea de transport și logistică din spatele lor, scopul mărfurilor este același: să ajungă la clientul final.
FOTO: Guliver / Getty Images