De ce piața de logistică și transporturi, evaluată la aproape 18 miliarde de euro, vede creșteri pe linie anul acesta

Andreea Neferu 20/08/2018 | 17:28 Companii
De ce piața de logistică și transporturi, evaluată la aproape 18 miliarde de euro, vede creșteri pe linie anul acesta

Companiile din piața locală de transporturi și lo­gistică se așteaptă anul acesta la noi creșteri. Se întâmplă într-o țară în care rețeaua de infrastructură încă bate pasul pe loc.      

Acest articol a apărut în numărul 46 (6-26 august) al revistei NewMoney

România ocupă locul al 50-lea într-un top internațional al Băncii Mondiale, care ana­lizează performanța logistică a 167 de țări din întreaga lume și în care Ger­mania, Olanda și Suedia se află la vârful ierarhiei. Nu e nea­pă­rat o surpriză pentru o țară în care infrastructura defici­tară, una dintre „pietrele de moară“ ale ultimelor decenii, își pune amprenta pu­ternic și asupra dezvoltării unuia dintre sectoarele care rotesc mecanismele – și mărfurile – unei economii, transportul și logistica.

Totuși, chiar și în lipsa unei rețele dezvoltate de autostrăzi sau căi ferate, expansiunea industriei de retail, pe fondul creșterii consumului în ultimii ani, ală­turi de noi investiții în producție, a transformat piața românească într-un punct strategic pentru jucătorii din domeniu. Numai în primul trimestru al acestui an, transportul rutier de mărfuri – cea mai des utilizată modalitate prin care bunu­rile circulă prin România – s-a ridicat la 47,5 milioane de tone, în creștere cu 10,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit celor mai recente date de la Institutul Național de Statis­tică. O cifră care dă speranțe jucătorilor de pe piața de logistică și transporturi, care și-au bugetat creșteri ale rulajelor anul acesta.

În continuă mișcare. „Cu toate că 2018 este un an al provocărilor, din cauza schimbărilor survenite ca urmare a modificărilor legislative din domeniul fiscal, a creșterii taxelor de drum, a vola­ti­­li­tății cursului de schimb valutar și a con­textului politic incert, ne păstrăm op­ti­mismul că vom încheia anul cu același procent important de creștere ca și în 2017“, estimează reprezentanții Gebrü­der Weiss, companie austriacă de logis­tică și transport, cu afaceri în România de aproape 60 milioane de euro anul tre­cut, cu 17% mai mult față de 2016, po­tri­vit datelor de la Ministerul Finanțelor.

Printre clienții companiei, care ope­rează pe plan local 11 terminale logistice și de cross-docking și puncte de lucru în mai multe orașe din țară, se numără com­­panii din auto, telecom, FMCG, retail, construcții sau energie, însă Gebrü­der Weiss menționează că încearcă să urmeze o rețetă a echilibrului în portofoliul său de parteneri. Altfel spus, gradul de dependență față de colaborarea cu un client sau față de o anumită industrie nu trebuie să devină prea mare.

„Industria în care activăm se confruntă cu o creștere a complexității proiectelor și a licitațiilor, fiind solicitați tot mai des furnizorii de servicii de transport și lo­gis­­tică cu expertiză, know-how și cu o ex­pe­riență diversificată, astfel încât să poată acoperi integral nevoia clientului“, mai spun cei de la Gebrüder Weiss, adău­gând că una dintre provocările pieței pe  care activează rămâne, la fel ca în multe alte industrii ro­mânești, fluctuația de personal – atât din zona white-collar, cât și blue-collar.

Factori de piață. „Deși oportu­ni­tă­țile sunt tot mai accentuate pe zona de logis­tică și depozitare, printre provocă­rile actuale ale pie­ței întâlnim menți­­ne­­rea unui raport de per­formanță opera­­țio­­nală, dar și a unui nivel adecvat al ser­­viciilor pentru clienți, dincolo de pre­­si­­unile accentuate ale clien­­ților raportate la costuri“, spune Cristina Căpățână, director business development al cargo-partner Expediții, furnizor austriac de transport şi so­luţii logistice, ce deține depo­zite cu o su­prafață totală de apro­­ximativ 24.500 de metri pătrați în Timi­­șoara, Cluj și București.

Compania, care oferă soluții de transport aerian, maritim, rutier și feroviar, precum și soluții IT, de logistică și gestionare a lanțului de aprovizionare, a înregistrat anul trecut afaceri de circa 29 de milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor. „Preconizăm o ușoară creștere (a cifrei de afaceri, n.r.) în comparație cu 2017, cu aproximativ 7%, care se va datora atât creșterii cons­tante a economiei, a nu­­mărului de soli­citări primite, cât și a por­tofoliului de clienți ai companiei“, estimează Cosmin Bradea, managing director al cargo-partner Expediții.

Impactul auto. Despre extinderea portofoliului de clienți ca oportunitate de dezvoltare vorbește și Gefco, compa­nie cu afaceri de 68,1 milioane de euro anul trecut și care deține depozite la Joița (pe autostrada București-Pitești) și în Arad. Printre principalii clienți ai fur­ni­zorului de servicii de transport și lo­gis­­tică se nu­mără producătorii din in­dus­tria auto, dar și clienți din FMCG, farma, produ­cători industriali, retail sau agri­cultură. „Trendul crescător din acest an în indus­tria auto reprezintă pentru noi o mare oportunitate“, spune Dan Artenii, country sales and marketing ma­nager în ca­drul Gefco, companie care are printre clienți producătorii de automobile Dacia și Ford România.

Ecuație completă. Privite în ansamblu, afacerile firmelor din piața locală a transporturilor și de­po­zitării au ajuns la 81,3 miliarde de lei (17,8 miliarde de euro) în 2017, în creș­tere cu aproape 63% față de acum zece ani, potrivit datelor transmise către NewMoney de Oficiul Național al Registrului Comerțului. Aproape 56.000 de companii țin economia „în mișcare“, prin servicii de transport și depozitare. Apropo de depozitare, dincolo de dezvoltatorii de spații logistice și industriale – care construiesc la cerere sau închiriază spații –, și jucă­torii din piața de logistică și transport au construit sau închiriat depozite pentru clienți din diferite industrii – de la auto la FMCG sau energie. În toată această ecuație a logisticii, există însă și retaileri sau producători care au propriile depo­zite. Un exemplu este eMAG, cel mai mare retailer online din România, care inves­tește 300 de mili­oane de lei (65 de milioane de euro) în construcția unui depozit propriu în ju­dețul Giurgiu, ce ar urma să fie funcțional în 2019, moment în care va avea o capacitate de trei mili­oane de produse.

Totodată, jucători din comerțul mo­dern local precum Kaufland, Lidl sau Penny Market au investit masiv în cons­trucția de spații logistice proprii care să îi ajute în alimentarea cu marfă a magazinelor pe care le dețin. Până la urmă, indiferent de traseu sau de modalitatea de transport și logistică din spatele lor, scopul mărfurilor este același: să ajungă la clientul final.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.