De ce investitorii și consumatorii nu mai au încredere în produsele japoneze

Emil Popescu 16/10/2017 | 15:28 Ştiri
De ce investitorii și consumatorii nu mai au încredere în produsele japoneze

Japonia, renumită până de curând pentru calitatea produselor sale, înregistrează mai nou scandal după scandal – cel mai recent caz este cel al producătorului de oțel și aluminiu Kobe Steel, care a falsificat informațiile privind calitatea unor articole livrate către sute de companii, de la Nissan și Ford la Boeing și Airbus.

Kobe Steel a recunoscut că 4% din produsele din aluminiu și cupru livrate în perioada septembrie 2016 – august 2017 nu îndeplinesc cerințele agreate cu clienții. Ulterior a reieșit că și divizia de oțel a livrat produse cu certificate de calitate falsificate. Angajații companiei au etichetat în mod eronat produsele ca fiind conforme, neregulile fiind descoperite în urma unor anchete interne.

Pe bursă, efectul a fost rapid – cotațiile companiei s-au prăbușit cu peste 20% în prima zi după anunțul companiei, iar într-o săptămână valoarea de piață s-a diminuat cu circa 1,8 miliarde de dolari. Șeful Kobe Steel, Hiroya Kawasaki, și-a cerut scuze și a recunoscut că grupul are “credibilitate zero”.

Produsele în cauză au ajuns la o listă lungă de clienți, printre aceștia figurând constructori auto (Toyota, Honda, Nissan, Mazda, Subaru, dar și Ford și Daimler), producătorii de avioane Boeing și Airbus și operatorul centralei nuclare de la Fukushima, Tokyo Electric Power.

Scandalul erodează și mai mult încrederea investitorilor și consumatorilor în produsele companiilor japoneze. Nissan, Mitsubishi și Takata au fost implicate, la rândul lor, în incidente similare.

Producătorul de airbaguri Takata, prezent și în România, cu trei fabrici, și-a cerut chiar falimentul, după o campanie record de rechemări în service.

Totodată, reprezentanța Suzuki în România a anunțat recent că a oprit colaborarea cu dealerul Sara Motors din Timișoara și că va selecta un nou partener pentru zona de vest a țării.

Dealerul nu a respectat standardele de calitate în ceea ce privește gestionarea relației cu clienții și reprezentarea mărcii pe plan local, susține Suzuki, adăugând că a dat Sara Motors “un termen rezonabil” pentru a-și îndeplini obligațiile contractuale deja asumate față de clienți.


Sursa foto: Mediafax

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.