De ce au început străinii să cumpere lanțuri de farmacii și distribuitori de medicamente din România

Cristina Dobreanu 22/05/2018 | 11:42 Companii
De ce au început străinii să cumpere lanțuri de farmacii și distribuitori de medicamente din România

Cele două tranzacții importante care au avut loc în retailul și distribuția farma în ultima jumătate de an arată că nimic nu scapă ochiului vigilent al marilor investitori străini. Mai ales când este vorba de o pastilă“ de peste trei miliarde de euro anual.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

Piața farmaceutică autohtonă pare să fi intrat în zodia efervescenței, iar principalul semnal a fost dat de schimbarea proprietarilor rețelelor de farmacii Sensiblu și Help Net. Dar să le luăm pe rând. Grupul A&D Pharma, lider pe piața distribuției de medicamente prin distribuitorul Medi­plus și ocupantul locului al doilea la capitolul retail, prin farmaciile Sensiblu și Punkt, a fost preluat de către fondul de investiții ceh Penta Investments, într-una dintre cele mai mari tranzacții ale lui 2017, estimată la circa 300 de mi­li­oane de euro. Recent, Ovidiu Buluc, pro­prietarul grupului Farmexim (care include distribuitorul Farmexim, farma­cii­le Help Net și distribui­torul de cos­­me­tice Green Net), a decis să bată palma cu grupul german Phoenix, unul dintre ju­că­torii de top la nivel european, într-o tranzacție eva­luată la o sută de milioane de euro.

„Cred că poate fi un semn că ar pu­tea exista o continuare a consolidării și că alte tranzacții ar putea să aibă loc – dar doar câteva cu o dimensiune si­mi­lară în următorii ani –, pentru că este cu sigu­ranță momentul în care investitorii din diferite industrii ana­lizează opor­tu­nitățile de intrare pe piața românească“, punctează pentru NewMoney Monika Stefańczyk, Pharma and Healthcare Business Unit Director în ca­drul companiei po­loneze de cercetare de piață PMR. Dintre jucătorii mari pe plan european, pe piața locală sunt prezenți recent intrații Phoenix și (indirect) Walgreens Boots Alliance – care a achi­zi­ționat într-o tran­zac­ție globală compania germană ANZAG. De fapt, cei de la ANZAG au dat startul tran­zacțiilor mari pe piața farma locală încă din 2006, când au achiziționat 60% din acțiunile distribuitorului Farmexpert. În următorii cinci ani au preluat, treptat, și restul de acțiuni ale com­paniei fondate de Eugen Banciu, cel care astăzi contro­lează lanțul de farmacii Dona. Singurul mare jucător european absent deocamdată din România este Celesio (Germania).

„După părerea mea, acestea (cele două tranzacții din ultima jumătate de an, n.r.) nu sunt evenimente conjuncturale. Dar nu sunt niciun semn de maturitate. Piața ro­mânească se dezvoltă rapid, în special pe segmentul OTC (over-the-counter, medicamente fără rețetă, n.r.), pe care marile lanțuri de far­macii se specializează. Dar creș­terea este mare, pentru că baza este mică“, explică Monika Stefańczyk. Analistul PMR argumentează că, în ansamblu, chel­tuielile alocate pe OTC-uri în România sunt în continuare de două ori mai mici decât în alte țări din Europa Cen­trală și de Est, cum ar fi Polonia, și oricum departe de sumele pe care le scot din buzunar consumatorii din piețele vestice. Cu toate acestea, creșterea eco­nomică înre­gis­trată de România anul trecut s-a simțit, implicit, și în consumul de OTC-uri, care „nu sunt produse de primă necesitate cum sunt Rx-urile (produsele cu rețetă, n.r.)“.

CEI CINCI MARI. În România există peste 7.800 de farmacii, care generează venituri estimate să crească cu 6% în acest an, până la 3,2 miliarde de euro, potrivit PMR. Valoarea pieței de retail a crescut constant în România, începând din 2016, cu cel puțin 5% pe an. Și se în­tâmplă după un 2015 în care s-a înregistrat un declin de 5%, în principal din cau­za deciziei Mi­nis­terului Sănătății de reducere a prețu­rilor practicate de pro­ducători. În aceste con­diții, nici numărul farmaciilor locale nu a prins viteză prea mare – rata anuală de creștere fiind de mai puțin de 5% în ultimul deceniu. Cu toate acestea, ana­liștii PMR menționează faptul că lanțurile de farmacii devin semnificativ mai mari, în timp ce alte tipuri de farmacii, cum ar fi cele din mediul ru­ral sau independente, sunt mai degrabă pe cale de dispariție.

Astfel, cei mai mari cinci jucători din segmentul de retail farmaceutic mușcă o felie sănătoasă din aceasta, controlând aproape un sfert din totalul farmaciilor existente. Cu toate că marile companii au fost inițial afaceri românești, astăzi doar trei dintre ocupanții podiumului mai sunt controlați de oameni de afaceri locali. De remarcat și faptul că, de-a lungul timpului, clasamentul celor cinci a ră­mas relativ constant: Catena (fondat de antreprenoarea Anca Vlad), Sensiblu (acum controlat de cehii de la Penta Investments prin cel mai mare lanț de farmacii din Europa Centrală și de Est, Dr Max), Dona (cu antreprenorul Eugen Banciu acționar majoritar), Help Net (recent intrat în portofoliul gigantului german Phoenix, cu afaceri de 20 de miliarde de euro) și Ropharma (deținut de antreprenorul Mihai Miron).

Pe lângă dezvoltarea marilor lanțuri de farmacii, intrarea marilor jucători in­ter­naționali ar putea polariza și mai mult piața farma, iar în joc vor rămâne cei care vor reuși să își optimizeze cât mai bine structurile de distribuție.

RADIOGRAFIE DE PIAȚĂ. Cert este că in­vestitorii străini caută acum formula magică distribuție–retail, fiind aparent mai puțin interesați doar de partea de re­tail, după cum explică pentru NewMoney surse familiarizate cu piața far­ma. De altfel, la nivel de top cinci, Ca­tena, Sensiblu, Dona și Help Net au în spate și un distribuitor de medicamente, în timp ce Ro­pharma este un jucător integrat, cu servicii de producție, distri­buție și retail.

În afara celor mari, mai există și alte câteva lanțuri cu o pre­zență regională sau chiar cu acoperire națională, din grupul farmaciilor independente, cum ar fi Richter – cu peste 120 de unități –, de­ți­nută de grupul far­ma­ceutic maghiar Ge­deon Richter, Belladonna, fondat de Florin și Alina-Nicoleta Gheorghiță sau Farmaceutica Remedia (peste o sută de unități), con­tro­lată de Valentin Norbert Țăruș.

Dar marii jucători par să fie mai de­grabă în luptă unii cu alții, în timp ce far­maciile independente se luptă pentru su­pra­viețuire. În cel mai recent raport al Farmaceutica Remedia, de exemplu, se arată că „poate paradoxal, reducerea termenului de decontare din sistemul de sănătate (la aproximativ 70 zile în 2017) a pus multe lanțuri mici și farmacii independente în dificultate, acestea fiind obli­gate, la rândul lor, să plătească mult mai rapid medicamentele achiziționate de la distribuitori“. În raportul compa­niei mai este menționată probabilitatea ca difi­cul­tățile financiare ale farmaciilor independente să se accentueze pe parcursul acestui an, ceea ce va crea opor­tuni­tăți de co­la­borare sau fuziuni și achi­ziții. De altfel, Remedia ia în calcul atra­ge­rea de noi investitori, fie prin majorare de capital social și/ sau aport în natură, fie prin fu­ziuni sau preluarea de active.

Iar, până la urmă, rețete potrivite se găsesc.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.