De ce au ales mai mulți antreprenori cu greutate să pună umărul la ieșirea din impas a unor afaceri fondate de alți antreprenori

Andreea Neferu 20/03/2018 | 13:32 Financiar
De ce au ales mai mulți antreprenori cu greutate să pună umărul la ieșirea din impas a unor afaceri fondate de alți antreprenori

Unde-s mulți, puterea (de finanțare) crește. Un motiv suficient de bun pentru ca un grup de oameni de afaceri români cu greutate să pună mână de la mână pentru a salva businessurile altor antreprenori.

Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney

Lansarea unei platforme care investește în companii aflate în impas, finanțată de nume cu greutate din mediul de afaceri local – frații Adrian și Dragoș Pavăl (fondatorii celui mai mare business românesc, Dedeman) și Dan Șucu (fondatorul retailerului de mobilă Mobexpert) – începe să clatine proverbialul mit al aversiunii antreprenorilor români pentru asociere. Creată de CITR Group, grup de firme care oferă soluții pentru companii aflate în impas eco­nomic, platforma ROCA (acronim de la Romanian Capital) adună practic resurse de la mai mulți oameni de afaceri (români sau stră­ini) pentru a readuce pe linia de plutire companii antreprenoriale locale care nu reușesc să mai vadă luminița de la capă­tul tunelului.

Mai ales că, analizând cifrele la rece, ecosistemul de business din România pare un Harap Alb greu încercat: dintr-un total de 660.000 de companii active la ni­vel național, 20.000 au active de peste un milion de euro, iar 11.000 dintre acestea din urmă se confruntă, într-o formă sau alta, cu dificultăți, arată datele CITR Group. De altfel, aceste statistici stau și la baza unui paradox cu accente tipic românești: chiar dacă la nivel macroeconomic, Ro­mâ­nia este „tigrul“ Europei, cu o creștere a Produsului Intern Brut de 7% anul trecut, lucrurile arată cu totul și cu totul alt­fel la nivel microeconomic, mai ales în contextul în care multe dintre firmele locale sunt slab capitalizate și nu au re­zerve financiare suficiente.

„Companiile care activează în mediul de afaceri românesc prezintă un grad foarte redus de capitalizare, tendința acestuia fiind de scădere constantă din momentul impactului crizei financiare din 2008 până la finalul lui 2016, respectiv de la 32% la 28%“, notează Iancu Guda, director servicii Coface și președinte al Aso­cia­ției Analiștilor Financiar-Bancari din Ro­mâ­nia (AAFBR), în cartea sa „De ce eșu­ea­ză companiile? 10 greșeli și 100 de soluții“.

Așadar, una dintre principalele provo­cări ale companiilor ce activează pe plan local este lipsa resurselor financiare, care împiedică o dezvoltare ulterioară. „E un cerc vicios. Astfel de companii au dificul­tăți pentru că sunt nefinanțabile din punct de vedere bancar și sunt și prea mici să intre pe radarul investitorilor, dar și viceversa e adevărat. Nu pot atrage ca­pi­tal și finanțare pentru că sunt în dificultate“, spune Andrei Cionca, președintele CITR Group.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.