De-a alba-neagra: experiențele unui italian în piața imobiliară românească

Cristina Dobreanu 15/11/2016 | 13:10 Oameni
De-a alba-neagra: experiențele unui italian în piața imobiliară românească

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Un proverb românesc spune că „până nu te lovești cu capul de pragul de sus, nu-l vezi pe cel de jos“. Dar zicalele nu țin niciodată cont de naționalitate.

„Bunicul meu îmi spunea tot timpul că până nu treci printr-o criză, nu poți să fii un întreprinzător bun“, mărturisește Stefano Albarosa, ușor rușinat că trebuie să recunoască acest lucru din postura unui om de afaceri pentru care prudența și existența unui plan B nu făceau parte din vocabularul curent.

În fond, cine ar mai sta să asculte sfaturile celor mai în vârstă, atunci când datele problemei arată creșteri pe toate fronturile? Criza l-a adus însă cu picioarele pe pământ, mai ales că afacerile sale erau concentrate pe două dintre piețele puse la podea de criza din 2008 – real-estate și auto. După ce a fost unul dintre cei mai importanți jucători pe segmentul industrial-logistic, a ajuns să piardă aproape tot, plusurile din 15 ani de activitate transformându-se în pierderi de 25 de milioane de euro din capitalul propriu. Concret, 15 proiecte au fost predate băncilor. Și, dacă nu era de ajuns, în 2012, Cefin Trucks a încetat să mai fie dealer IVECO. A fost o lovitură care îi provoacă dureri și acum, mai ales că fostul său partener strategic genera „85% din imagine“ pe segmentul auto. Și, foarte probabil, și din venituri.

După ce grupul Cefin, controlat de familiile partenere Albarosa și Orrechia, a renunțat, în plină criză, la divizia imobiliară, a decis să repornească la drum. De această dată, fără familia Orrechia. A pus bazele AIC Industrial&Logistic Development (pentru zona de real-estate) și a continuat cu Cefin Trucks (pentru businessul din domeniul auto), ambele sub umbrela AIC.

Lecția numărul 1: PRUDENȚA.
Care e prima lecție pe care a învățat-o din toate aceste experiențe? „Să înțelegi ce te mulțumește și, apoi, să știi să te oprești“, rezumă Stefano Albarosa.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.