Dacia a împlinit 50 de ani. Ce mare minciună se află în spatele primei mașini care a ieșit pe poarta fabricii

Florel Manu 20/08/2018 | 10:25 Ştiri
Dacia a împlinit 50 de ani. Ce mare minciună se află în spatele primei mașini care a ieșit pe poarta fabricii

20 august 1968. Este data de naștere a primului autoturism Dacia, care a ieșit pe poarta uzinei de la Colibași, județul Argeș. Evenimentul era prezentat ca o mare realizare a ingineriei românești și este vorba de Dacia 1100, care în realitate era modelul francez Renault 8 asamblat la uzina de lână Pitești.

Dacia 1100 a fost fabricată între 1968 și 1972 și a fost un model intermediar până la intrarea în producție a modelului 1300. Lansarea modelului Dacia 1100 a debutat  însă cu o mare minciună. Oficialii fabricii i-au oferit șefului statului de atunci, Nicolae Ceaușescu, un model de culoare albă, spunându-i că este prima mașină produsă la Colibași. În realitate însă, nimeni nu a riscat să-i ofere lui Ceaușescu chiar prima mașină, ci Dacia 1100 ajunsă la el era de fapt modelul cu numărul 75 ieșit de pe banda de montaj, o mașină asamblată cu mare atenție.

Dacia 1100 se dorea o mașină de familie. Era un autoturism în trei volume, cu motorul și tracțiunea pe spate. Dezvolta 46 de cai putere și avea o viteză maximă de 138 de kilometri pe oră. Dacia 1100 era prezentată ca prima mașină românească. În realitate primul mare proiect al industriei auto din România a apartinut lui Nicolae Malaxa care a reușit să realizeze în 1945 la Reșița un autoturism care i-a purtat numele. Însă uzina nu a reușit să producă în serie, ea fiind demontată și mutată în fosta Uniune Sovietică.

După război, conducerea comunistă urmărea să înceapă producția unui autoturism în România. Cea mai vehiculată idee era cea de realizare a unei mașini sub licență alături de un producător consacrat. Se dorea un autoturism din clasa medie, cu o capacitate de producție de 40.000 – 50.000 de unități anual. La licitație au participat mai mulți producători auto, însă după vizita președintelui Charles de Gaulle în 1966, autoritățile au luat decizia ca Dacia să fie produsă sub licență Renault.

Imițial se dorea producerea modelului Renault 12, însă la acea dată mașina era în teste, fiind agreată ideea producerii, în primă fază a autoturismului Dacia 1100, o copie lui Renault 8, după ce inițial atenția fusese îndreptată către Renault 16.

Citiți și: Schimbare de plan: Fondul suveran al Arabiei Saudite negociază o investiţie în compania care rivalizează cu Tesla

Așa că ridicarea fabricii aînceput în 1966, iar în iunie 1968 erau realizate primele teste cu Dacia 110. Pe 20 august 1968, în prezența liderilor comuniști ai vremii, pe poarta fabricii ieșea modelul Dacia 1100. Conform contractului cu producătorul francez, piesele erau realizate de Renault și asamblate la Colibași. Între 1968 și 1972 au fost produse circa 44.000 de mașini Dacia 1100. În ultimii doi ani de fabricație, uzina a produs modelul Dacia 1100 S, dotat cu un motor mai puternic și cu două faruri în partea din față. Mașina era destinată competițiilor sportive și pentru echipajele de Miliție.

În 1969 însă, fabrica de la Colibași introduce pe banda de montaj un al doilea autoturism, Dacia 1300, o mașină net superioară modelului anterior, cu un motor plasat în față performanțe tehnice mult mai bune în comparație cu Dacia 1100. Dacia 1300 avea să devină începând din anii `80 mașina românului, în timp caroseria și motoarele Renault fiind ușor modificate.


Foto: Wikipedia

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.