Cum vor trei specialiști IT să digitalizeze emiterea de facturi și să dezvolte procedurile de învățământ online

Florel Manu 21/10/2022 | 10:10 Digital
Cum vor trei specialiști IT să digitalizeze emiterea de facturi și să dezvolte procedurile de învățământ online

Soluțiile digitale devin noua normă a zilei, iar companiile de profil își dez­voltă oferta de produse astfel încât să-și expună businessul pe cât mai multe industrii. Se întâmplă și în cazul i-Tom Solutions.

Proprietarii producătorului local de so­luții software i-Tom Solutions se consi­deră mai degrabă IT-iști decât antreprenori. Andrei Gogan (44 de ani), Valeriu Filip (43 de ani, foto stânga) și Andi Aparaschivei (38 de ani, foto dreapta) spun că, în businessul lor, au dat mai multă atenție dezvoltării de produs decât activităților de comunicare.

i-Tom Solutions a avut în 2021 venituri de peste 800.000 de euro, bani generați prin intermediul a trei linii de business, reprezentate de platformele FGO (un sis­tem automat destinat proceselor contabile, dezvoltat împreună cu Saga Software) și 24edu (o soluție de management școlar și catalog electronic) și de o aplicație de gestionare a polițelor RCA.

În condițiile în care tot mai mulți antreprenori din piață caută să adopte diverse soluții digitale pentru a-și ușura procesele de business, compania esti­mează pentru anul în curs o creștere a ve­ni­turilor la peste un milion de euro.

Platforma FGO este principala linie de business a firmei i-Tom Solutions și are capacitatea de a atrage permanent noi clienți. Chiar dacă destul de mulți operatori economici încă apelează la chitan­țele și facturile pe hârtie, există suficiente produse software care oferă soluții digitale de simplificare a proceselor contabile. Însă, potrivit estimărilor din piață, din cele circa un milion de companii active, doar 300.000 utilizează o platformă di­gi­tală pentru emiterea de fac­turi sau pentru gestionarea a activităților contabile.

În ceea ce privește FGO, peste 75.000 de firme accesează în momentul de față so­luțiile contabile ale platformei dezvoltate de i-Tom Solutions. „Inițial, noi oferim platforma în mod gratuit pentru cei care vor doar servicii de emitere a facturii. Dar avem și utilizatori care intră în zona de free și apoi devin plătitori, fiind interesați de mai multe procese contabile pe care plat­forma le pune la dispoziție“, spune Andrei Gogan.

Din 2017, de când este activă platforma, ritmul anual de înscriere în FGO este de circa 10.000-15.000 de firme, antreprenorii estimând că până la sfârșitul acestui an s-ar putea apropia de un număr total de 100.000 de utilizatori.

„Începând cu 1 iulie am observat o creștere a numărului de conturi din FGO“, constată Andrei Gogan, referindu-se la termenul-limită de la care anumite categorii de companii au fost nevoite să adopte sistemul de facturare e-factura, program demarat de Ministerul Finanțelor și ANAF, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gra­dului de colec­tare a TVA și prevenire și combatere a evaziunii fiscale.

Facturarea electronică este de acum obli­gatorie atât în relațiile comerciale de tip business-to-business (B2B), cât și în cazul com­paniilor care derulează contracte cu statul, business-to-government (B2G).

Pentru anul acesta, mai spun acționarii FGO, companiile au avut acces gratuit pe platformă pentru a-și înregistra facturile în Spațiul Privat Virtual al ANAF. Iar printre primii utilizatori au fost companiile din tu­rism. Acestea lucrează cu vouchere de va­canță și au fost obligate să se înregistreze în sistemul e-factura încă de la 1 aprilie, pentru a putea deconta valoarea acestor instrumente de plată de care beneficiază an­gajații din companiile de stat.

Școala altfel

Dacă FGO a devenit ope­­­­rațional în 2017, i-Tom Solutions a lucrat încă din 2013-2014 la un alt proiect care și-a dovedit utilitatea și necesitatea, mai ales odată cu izbucnirea pandemiei. Este vorba de 24edu, o plat­formă educațio­nală destinată unităților de învățământ, pe care Gogan o descrie drept „o aliniere la ceea ce trebuie să se întâmple în învăță­mânt și care funcționează ca o platformă de management școlar care are integrată și partea de catalog electronic“.

Soluția poate fi configurată în funcție de ne­voile școlii, având sistem complet de no­tare care include atât absențe, cât și calculul automat al mediilor, comunicare cu in­spectoratul școlar, școala, părinții și profesorii, instrumente de predare, organizare și notificări prin SMS sau prin e-mail. În plus, sunt integrate module care permit atât transmiterea temelor, cât și testarea online a elevilor.

Primii utilizatori ai platformei 24edu au venit din zona privată, unitățile de învă­ță­mânt de stat fiind inițial mai reticente la di­gi­talizare. În cazul celor din urmă, interesul pentru soluțiile de catalog electronic a venit în prima fază de la asociațiile de pă­rinți; după declanșarea restricțiilor sanitare însă, 24edu a fost adoptată și în școlile de stat. Pentru a opera mai ușor platforma, i-Tom Solutions lucrează în parteneriat cu Orange și cu Microsoft. „Funcționalitatea video este integrată cu Teams, cu Zoom și cu Google Meet“, adaugă Andrei Gogan. An­treprenorul spune că școlile pot utiliza soluția 24edu pe bază de abonament, la pre­țuri ce cresc de la 200-300 de lei până la 1.000 de lei, în funcție de modul de confi­gurare a platformei.

RCA-ul, la control

i-Tom Solutions nu s-a oprit la soluții software pentru în­vă­țământ sau contabilitate, ci a dezvoltat și o platformă de administrare a polițelor de răs­pundere civilă auto (RCA), pe care o vinde către Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR). „Este un sistem intern de administrare, în baza unei legi, a tuturor polițelor și daunelor RCA“, explică Valeriu Filip, cofondator al businessului i-Tom Solutions.

Potrivit acestuia, prin intermediul unei aplicații, care are instalate inclusiv elemente de inteligență artificială de recunoaș­tere facială și a documentului de identitate, utilizatorul poate vedea istoricul datelor din polița de asigurare a persoanei despre care se interesează. E vorba despre datele raportate de fiecare asigurator atât despre cei care au produs un eveniment rutier, cât și despre cei păgubiți în urma unui astfel de incident, date ce includ identitatea asiguratului, numărul de în­matri­culare și de șasiu și clasa de bonus-malus.

Fondatorii i-Tom Solutions spun că, până să fie digitalizate aceste date, obți­ne­rea lor de către un petent se făcea în baza unei cereri, în urma unei proceduri de du­rată. Pe baza acestor date, în cazul unui accident sau al unei neînțelegeri le­gate de un anumit eveniment rutier, persoana pă­gubită are acces la informații pe care le poate folosi pentru soluționarea acestora.

Cu o prezență de 14 ani pe piață, i-Tom Solutions a fost fondată de Andrei Gogan și Valeriu Filip, cel de-al treilea acționar, Andi Aparaschivei, alăturându-se afacerii în urmă cu cinci ani. Gogan și Filip spun că au fondat compania din întâmplare. În 2006, amândoi lucrau pentru un angajator care producea propriile soluții software. Nu au fost mulțumiți de condițiile de salarizare și i-au spus angajatorului că pleacă. Ulterior, acesta le-a propus să-și facă singuri propriul business și să ofere servicii companiei pe care voiau să o părăsească.

Între timp, portofoliul de clienți ai i-Tom Solutions a început să crească. Antrepre­norii au testat piața și s-au îndreptat către produse care aduceau valoare adăugată, așa cum a fost și FGO, platformă în care investesc anual circa 200.000 de euro pentru a o perfecționa. Mai mult, se pregătesc pentru a oferi platforma FGO și în afara țării, pregătind astfel o nouă etapă în dezvoltarea businessului.

În câteva cifre

Industria de software și servicii IT din România a generat în 2021 venituri de 13,6 miliarde de euro, având un impact de 6,2% în produsul intern brut (PIB), potrivit unui studiu Roland Berger realizat la solicitarea Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS).

  • CREȘTERE. ­­Industria de software a avut în ultimii cinci ani un ritm mediu de creștere de aproape trei ori mai mare decât cel al economiei naționale – 17%, față de 6%.
  • INVESTIȚII. ­­La nivelul lui 2019 (cel mai recent an pentru care există date oficiale), in­vestițiile în industria de software au fost de 241 de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 149 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.