Costin Soare, Avenir Telecom: ”Anul viitor, ne dorim să ajungem la un echilibru între retail și distribuție”

Senica Micu 03/12/2018 | 17:17 Digital
Costin Soare, Avenir Telecom: ”Anul viitor, ne dorim să ajungem la un echilibru între retail și distribuție”

În căutarea echilibrului dintre retail și distribuție, Avenir Telecom România pune în balanță câteva elemente noi.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Scurt exercițiu de memorie: anii 2002-2003, facturi mari, convorbiri scurte. Accesul la internet pe mobil era un lux, iar modelele de telefoane inteligente puteau fi numărate pe degetele de la o mână. Între timp, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la nivelul populației a depășit 100%, iar în paralel s-a dezvoltat și un segment nou, al accesoriilor, es­ti­mat de jucători la peste zece mili­oane de euro în 2017. La o distanță de 15 ani, piața de telecom este într-o continuă miș­care, fiind împărțită între operatorii care oferă servicii de telefonie, retaileri și distribuitori. Înființată încă din 1997, Avenir Telecom România, filiala locală a grupului francez Avenir Telecom, a trecut prin toate etapele pieței, de la libe­ra­li­zare până la maturizare.

Cu o cifră de afaceri de 12 milioane de euro anul trecut și un profit net de 342.000 de euro, compania s-a concentrat de-a lungul timpului pe două linii de business: retail – prin rețeaua de magazine Internity – și distribuție – cu lansări de produse noi de la un an la altul. Boomul l-a trăit în anii de grație 2007-2008, când a ajuns la o rețea de 121 de magazine. „Se deschideau foarte multe anual, toate sub brandul Internity, în par­teneriat cu Cosmote, care a acumulat mulți clienți în anii de boom. Apoi a venit criza“, își amintește Costin Soare, director general al companiei. În perioada aceea, Avenir a trebuit să închidă 50 de magazine pentru a supraviețui. Astăzi, Internity comerciali­zează produsele și serviciile operatorului de telefonie mobilă Telekom România, dar și o gamă extinsă de tele­foane și accesorii GSM sub marca proprie Energizer.

În momentul de față, cei mai mari distribuitori de telefoane mobile din România sunt Gersim Impex, cu afaceri de 175,4 milioane de euro în 2017, și World Comm Trading Gfz, cu 50,5 milioane de euro în 2017, potrivit datelor publicate pe Ministerul Finanțelor. Iar ca valoare, întreaga piață de comunicații electronice este eva­luată astăzi la aproape 3,5 miliarde de euro, dublu față de acum 15 ani.

Creșterea accelerată a pieței a venit însă și cu un alt fel de preț – dificultatea de a găsi personal calificat pentru magazine, dificultate strâns legată în opinia lui Costin Soare de expansiunea agresivă a retail-ului modern, foarte multe centre comerciale fiind deschise peste tot prin țară. „În parti­cular, în GSM, mai apar și alte componente. Trebuie să găsești un loc în care nu mai este un alt reprezentant al operatorului. Fiecare zonă, și pietonală, și de mall, și de hipermarket, e acoperită pe GSM. Opor­tu­nitățile care erau în 2007, în 2008, azi nu mai există“, punctează el.

Potrivit unui raport de piaţă al Colliers International, este de așteptat să apară noi concurenți, iar pe măsură ce piaţa de retail se maturizează și expansiunile nu mai sunt ţinta primară, ar trebui ca atât mallurile, cât şi chiriaşii acestora să fie mai atenţi la experienţa pe care clientul o are în magazin. „Ne gândim la costuri, la zona în care se deschide și, astfel, nu posi­bilitățile noastre de a investi limitează expansiunea, ci inexistența locurilor potrivite“, detaliază Soare.

Dacă pe zona de magazine nu există în mo­mentul de față variații foarte mari – re­țeaua are acum 50 de unități –, pe segmentul de distribuție se înregistrează o creș­tere vizibilă. Primele nouă luni ale anului au însemnat un avans de 10% a cifrei de afa­ceri, așteptându-se o nouă majorare pe fondul Black Friday și al Sărbătorilor de iarnă.

SCHIMBĂRI LA ORIZONT. „Pentru anul viitor, ne dorim să investim în distribuție ca să ajungem la un echilibru între retail și distribuție. Totodată, ne concentrăm și pe investiții în brandul Energizer, pentru telefoane și accesorii“, rezumă Soare planurile pe termen scurt ale companiei. Recent, Avenir a scos pe piața românească opt noi telefoane mobile Energizer, ajungând la un portofoliu local de 18 modele.

Cu baterii cer­tificate de producătorul american Energizer, telefoanele se împart în trei game de performanță și preț: PowerMax – care pun accent pe durata de viaţă a bateriei, peste media pieței, Hardcare – rezistente la apă şi praf, şi Energy – telefoane feature, livrate cu accesorii de pro­tecție, precum geam se­curizat și car­casă antișoc. Primele telefoane Energizer au fost lansate în România la finalul lui fe­bruarie 2018, iar compania speră să ajungă în top zece producători.

Revenind la investiții, acestea vor fi direcționate atât înspre deschiderea de noi magazine – cu un buget mediu de apro­ximativ 30.000 de euro pentru un magazin de 25-30 de metri pătrați –, cât și înspre segmentul de distribuție.

Toate aceste planuri vin pe fondul unei piețe cu o evoluție accelerată în ultimii cinci ani, evoluție dictată de preferințele utilizatorilor, care au trecut repede de la telefoane de nivel mediu la telefoane performante și scumpe. Conform statisticilor, numărul de telefoane vândute anual ajun­ge la patru milioane, iar perioada medie în care este schimbat un telefon este undeva la sub doi ani. „2017 a fost un an foarte bun, piața a crescut, valoric, cu peste 30%. În primele opt luni din 2018,  vorbim de o creştere a pieței de telefoane mobile de 40%, din punct de vedere valoric“, deta­liază Costin Soare.

În paralel, explică el, se schimbă și piața în zona serviciilor, trendul fiind acum de reducere a costurilor lunare la abonamente. În plus, sunt adăugate servicii mai multe pe factură, astfel încât venitul mediu pentru un utilizator să crească. „Evoluția teh­nologică va produce același efect ca  până acum. Începem să vorbim astăzi de 5G, iar odată ce ajungem aici, lucrurile se schimbă. Vor fi mai multe conexiuni între device-uri“, adaugă Soare. Iar toate astea vor însemna și o concurență mai puternică pe toate segmentele, în distribuție, pro­ducție și retail. Dar și oferte mai bune pentru clienții finali.

 

În câteva provocări

Avenir Telecom România, unul dintre cei mai mari distribuitori locali de telefoane și accesorii, parte a grupului francez Avenir Telecom, a trecut prin mai multe etape de dezvoltare, marcate de câteva provocări, în ton cu piața.

  • Angajați. Resursa umană a fost cea mai mare provocare, reprezentanții compa-niei spunând că le-a fost foarte greu să găsească persoanele potrivite, poate și din cauza expansiunii agresive din retail-ul modern, foarte multe centre comerciale fiind deschise peste tot prin țară.
  • Piața. O altă provocare a fost maturizarea pieței de servicii telecom, în contextul în care 90% din ceea ce vinde în magazine sunt servicii. Practic, e de zece ori mai greu să faci contracte noi pe o piață de servicii matură și stabilă, decât în trecut.
  • Concurența. Distribuția este o piață în creştere, dar extrem de concurențială, cu marje mici de profit; clienții cumpără telefoane la prețuri mai mari, ceea ce înseamnă marje mai mici pentru cei care le distribuie.
  • Criza. După vârful de vânzări din 2006-2008, adaptarea la o perioadă caracterizată de scădere economică a fost foarte dificilă. Prin comparație, astăzi, toate celelalte provocări sunt mult mai ușor de gestionat.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.