Cum vor schimba viitorul unei companii telecom telefoanele rezistente la apă, praf și șocuri

Senica Micu 03/12/2018 | 17:17 Digital
Cum vor schimba viitorul unei companii telecom telefoanele rezistente la apă, praf și șocuri

În căutarea echilibrului dintre retail și distribuție, Avenir Telecom România pune în balanță câteva elemente noi.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Scurt exercițiu de memorie: anii 2002-2003, facturi mari, convorbiri scurte. Accesul la internet pe mobil era un lux, iar modelele de telefoane inteligente puteau fi numărate pe degetele de la o mână. Între timp, rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la nivelul populației a depășit 100%, iar în paralel s-a dezvoltat și un segment nou, al accesoriilor, es­ti­mat de jucători la peste zece mili­oane de euro în 2017. La o distanță de 15 ani, piața de telecom este într-o continuă miș­care, fiind împărțită între operatorii care oferă servicii de telefonie, retaileri și distribuitori. Înființată încă din 1997, Avenir Telecom România, filiala locală a grupului francez Avenir Telecom, a trecut prin toate etapele pieței, de la libe­ra­li­zare până la maturizare.

Cu o cifră de afaceri de 12 milioane de euro anul trecut și un profit net de 342.000 de euro, compania s-a concentrat de-a lungul timpului pe două linii de business: retail – prin rețeaua de magazine Internity – și distribuție – cu lansări de produse noi de la un an la altul. Boomul l-a trăit în anii de grație 2007-2008, când a ajuns la o rețea de 121 de magazine. „Se deschideau foarte multe anual, toate sub brandul Internity, în par­teneriat cu Cosmote, care a acumulat mulți clienți în anii de boom. Apoi a venit criza“, își amintește Costin Soare, director general al companiei. În perioada aceea, Avenir a trebuit să închidă 50 de magazine pentru a supraviețui. Astăzi, Internity comerciali­zează produsele și serviciile operatorului de telefonie mobilă Telekom România, dar și o gamă extinsă de tele­foane și accesorii GSM sub marca proprie Energizer.

În momentul de față, cei mai mari distribuitori de telefoane mobile din România sunt Gersim Impex, cu afaceri de 175,4 milioane de euro în 2017, și World Comm Trading Gfz, cu 50,5 milioane de euro în 2017, potrivit datelor publicate pe Ministerul Finanțelor. Iar ca valoare, întreaga piață de comunicații electronice este eva­luată astăzi la aproape 3,5 miliarde de euro, dublu față de acum 15 ani.

Creșterea accelerată a pieței a venit însă și cu un alt fel de preț – dificultatea de a găsi personal calificat pentru magazine, dificultate strâns legată în opinia lui Costin Soare de expansiunea agresivă a retail-ului modern, foarte multe centre comerciale fiind deschise peste tot prin țară. „În parti­cular, în GSM, mai apar și alte componente. Trebuie să găsești un loc în care nu mai este un alt reprezentant al operatorului. Fiecare zonă, și pietonală, și de mall, și de hipermarket, e acoperită pe GSM. Opor­tu­nitățile care erau în 2007, în 2008, azi nu mai există“, punctează el.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
← Close