Plan ambițios! Două surori care au câștigat mai multe premii de design interior se extind la nivel internațional

Senica Micu 20/01/2020 | 15:15 Oameni
Plan ambițios! Două surori care au câștigat mai multe premii de design interior se extind la nivel internațional

Cu trei premii obținute la un concurs internațional de design interior organizat anul trecut în Londra, surorile Cristina Căpitanu (foto stânga) și Elena Oancea sunt hotă­râte să accelereze extinderea în străină­tate, atât pe segmentul de rezidențial, cât și pe cel de office. Cerere există deja.

(Acest articol a apărut în numărul 81 al revistei NewMoney)

Nu mai încape vreun dubiu: experiența pe care fondatoarele Lemon Interior Design au adunat-o în cei aproape 13 ani de antreprenoriat se va regăsi în tot mai multe proiecte dezvoltate în Europa. Cel puțin într-o primă fază, pentru că, deși au soli­citări și de pe alte continente, timpul nu le permite, încă, să le răspundă tuturor. „Un proiect în afară este mult mai solicitant, presupune deplasări, timp sacrificat“, spun într-un glas cele două surori. Între timp, continuă să își crească noto­rietatea pe plan local, după un 2019 în care afacerile lor s-au apropiat de cinci mi­li­oane de euro.

Începuturile Lemon Interior Design

Elena Oancea (40 de ani) este absol­ventă de Drept, Cristina Căpi­tanu (39 de ani) a terminat Facultatea de Electronică și Teleco­mu­nicații din cadrul Politehnicii, iar înainte de a păși pe calea antreprenoriatului au profesat în cu totul alte domenii decât designul interior.

Momentul zero a fost anul 2007, când și-au pus economiile pe masă și au preluat un business deja existent – un lanț de patru magazine de accesorii și decorațiuni interioare din București.

„Am căutat câteva luni o afacere pe care să o cumpărăm, iar Lemon ni s-a părut că ni se potrivește cel mai bine“, povestea Cristina Căpitanu într-un interviu anterior pentru NewMoney.

Se întâmpla într-un moment în care eco­­nomia României se afla pe o pantă ascendentă, populația cheltuia mult, iar consumul creștea în mare viteză. În aceste condiții, lanțul de magazine pe care l-au preluat a ajuns rapid la 26 de an­gajați, cu mai multe unități deschise în București. Totul a mers bine până la venirea crizei, care a afectat vânzările tuturor retailerilor.

Ca să mențină cât de cât un echilibru, Elena Oancea și Cristina Căpitanu, care își completaseră oferta încă din 2009-2010 și cu piese de mobilier, au început să se gân­dească la un nou model de business: un butic de amenajări interioare, mai ales că le ofereau deseori consultanță clien­ților care le treceau pragul magazinelor.

Astfel a apărut Lemon Interior Design, care a însemnat și un restart radical – vechile magazine au fost închise în 2013, iar ele au luat-o practic de la zero, pas cu pas, într-un domeniu cu totul nou: de­sig­nul interior.

Și office, și rezidențial

Astăzi, Lemon Interior Design dezvoltă proiecte atât pe partea de rezidențial, cât și pe cea de office, un segment în creștere pentru care cele două antreprenoare au și lansat anul trecut o divizie dedicată.

„În 2019 am închis cu aproximativ un milion de euro pe office, în condițiile în care noi am lan­sat divizia în aprilie. Este o cifră de afa­ceri mare pentru o perioadă relativ scurtă. Ne dorim să creștem și să ajungem în primii cinci jucători din piață, în următorii ani“, spune acum Cristina Căpitanu.

„Biroul devine o a doua casă și tot mai mulți manageri de companii vor să transforme mediul de lucru, astfel încât acesta să fie cât mai primitor, cu o atmosferă diferită de cea clasică de acum zece ani. Lucrul acesta se întâmplă deja în Occident, iar noi nu ne împotrivim curentului“, o completează Elena Oancea.

La început de an, antreprenoarele pun la punct ultimele detalii cu proiectele pe care le au deja planificate. „Pentru office, se semnează contracte și cu un an înainte de a fi livrate și, de aceea, nu știm când se vor finaliza. Dar, cu siguranță, segmentul de office o să crească, sperăm să-l du­blăm în 2020“, subliniază Cristina Căpi­tanu.

Potrivit firmei de consultanță imobi­liară CBRE, în 2019 ar fi urmat să intre pe piața spațiilor de birouri aproximativ 15 noi proiecte, cu o suprafață totală de peste 304.000 de metri pătrați. Cu un an înainte, stocul modern de spații de birouri ajunsese la 2,91 milioane de metri pătrați, cu 144.000 de metri pătrați livrați în 2018, în creștere cu 15% față de anul 2017.

În linie dreaptă merg și planurile pe re­zidențial, mai ales că se anunță multe car­tiere noi de locuințe cu termene de finali­zare în 2020. Lemon lucrează acum, printre altele, cu One Mircea Eliade și cu One Herăstrău Towers. One United Properties (unde Victor Căpitanu, soțul Cristinei Căpitanu este cofondator, n.r.), dezvoltatorul celor două proiecte și cel mai mare constructor de locuințe de lux de pe plan local, este de altfel unul dintre colaboratorii constanți ai celor două antrepre­noare, colaborare care înseamnă și apro­xi­­mativ 60% din cifra de afaceri a Lemon Interior Design.

De-a lungul timpului, surorile de la Lemon au lucrat pentru mai multe pro­iecte rezidențiale din București, precum Asmita Gardens și Casablanca Residence, realizând totodată și amenajări interioare punctuale pentru restaurante sau spitale. Din câte spun acestea, bugetele pentru rezidențial variază mult în funcție de complexitatea proiectului. De exemplu, sunt proiecte de 15.000 de euro (cum este cazul apartamentelor), dar și de sute de mii de euro sau chiar mai mult.

Experiență la export

Care e planul lor pe mai departe? „Noi am participat la primul concurs internațional anul trecut, în Londra, unde am luat trei premii, iar unul dintre proiecte a fost selectat pentru Europa. Am mers la acest concurs în ideea de a ne extinde și în afară. Este un plan pentru următorii cinci ani“, răspunde Cristina Căpitanu.

Elena Oancea o completează și spune că, la început, va fi mai dificil să deschidă o sucursală într-o anumită capitală euro­peană, însă vor prelua proiecte și le vor livra sub formă de concept.

„Dacă va interveni și necesitatea de implementare a unui proiect, probabil că vom deschide și sucursale. Lucrul acesta îl vom face pe măsură ce va apărea o nevoie. Acum lucrăm la un proiect în Paris, pe care trebuie să-l și implementăm, ceea ce presupune deplasări destul de dese acolo. Logistic, este mai simplu în Europa, dar suntem deschise și pentru alte zone. Chiar zilele trecute, am fost căutate de niște persoane din America pentru un concept. Practic, noi facem conceptul, iar ei îl implementează“, detaliază Elena Oancea.

Dar planurile lor nu se rezumă exclusiv la afa­ceri. Cele două antreprenoare se gândesc să susțină, într-un viitor apropiat, cursuri de design interior la liceul din Bacăul lor natal, la care au învățat. „Vrem să aducem o rază de lumină într-un oraș care, economic și industrial, nu mai este ceea ce a fost. Și să dăm un suflu nou elevilor, spunându-le că pot aduce ceva diferit în viața lor prin culoare și ima­gi­nație“, mai spune Elena Oancea. Cu atât mai mult cu cât, intervine Cristina Căpi­tanu, „noi, în România, nu avem nici tra­diție în designul interior și nici voci puternice“.


FOTO: Andi Vasilache

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.