Cum va influența inflația creșterea din retail bazată pe consum

NewMoney 27/05/2019 | 16:30 Companii
Cum va influența inflația creșterea din retail bazată pe consum

Autor: Răzvan Zamfir

Deși retailer-ii continuă extinderea în România, nu se află chiar pe un teren prie­tenos, consumul fiind erodat de aș­teptata creștere a inflației, ajunsă la 4,2% în martie, cea mai mare din Uniunea Europeană.

Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney

„Din punctul de vedere al retailer-ilor, există în continuare interes din partea unor nume noi pentru piața din România, atrase de ratele de creștere interesante ale vânzărilor de retail și ale consumului. Se poate observa o diversificare a retailer-ilor care intră și vor să testeze piața din România, de la zona de fashion la cea de home & deco, din perspectiva stabilizării pieței în orașele principale și a dezvoltării de noi proiecte în orașele secundare și ter­țiare.

În partea de vest a României, s-au re­mar­­cat anul trecut KiK și Momax, retailer-i din zona Europei Centrale și de Vest ve­niți pe piața internă“, spune Corina Sta­mate, center manager al companiei de con­sultanță imobiliară JLL România. Anul trecut, pe piața locală au mai intrat – în special, în centrele comerciale din Bucu­rești – Miniso, Superdry, Sizeer, S.Oliver, Comma, Karaca, Vitapur Home sau Hugo Boss. Brandul german revine, astfel, pentru a treia oară în România, de data aceasta – printr-un magazin situat la parterul hotelului Radisson din Capitală. Tot în 2018, Victoria’s Secret și-a deschis pe Aeroportul Henri Coandă primul ma­ga­zin din România, urmând ca, anul acesta, să deschidă un al doilea în Bă­neasa Shopping City. Cu excepția mărcilor Victoria’s Secret și Hugo Boss, vorbim însă de intrarea unor branduri care vând, mai de­gra­bă, produse ieftine, potrivite cu pu­te­rea de cum­părare a românilor.

PLANURI STRATEGICE. Pentru 2019, con­­sultanții apreciază că valul de retailer-i noi, mai ales din Polonia și din Turcia, își va con­tinua expansiunea pe noi piețe, inclusiv în România.

Este și cazul brandurilor britanice de fashion Topshop și Topman – aduse în România în regim de franciză de grupul Voici La Mode –, care au deschis, la sfâr­șitul lunii martie, un magazin cu o su­pra­față de 1.000 de metri pătrați în București Mall, compania plănuind deschiderea de magazine în toate orașele importante ale țării.

Tot printr-o franciză, deținută de data aceasta de polonezii de la AmRest, Burger King revine în România după o pauză de șase ani, în urma unui acord care prevede dezvoltarea rețelei brandului american de fast-food în Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria și în România.

„Din discuțiile avute, există retailer-i din zona de home & deco, fashion discounter și beauty a căror strategie de expansiune ar putea să-i aducă și în România, însă nu există încă nimic concret până acum“, mai spune Corina Stamate.

Prezent de opt ani pe piața locală, grupul olandez Hendi – producător și distribuitor de echipamente nealimentare de catering, produse de bufet, articole de bu­cătărie și veselă pentru industria de ca­tering și HoReCa – și-a deschis, luna tre­cută, primul magazin fizic din România, în Otopeni.

„Piața HoReCa din România a crescut ușor, de la an la an, cu aproximativ 5%. Estimarea noastră totală de piață este de 250 de milioane de euro, iar aici includem și echipamentele second-hand care se vând. Noi vrem să ieșim din tiparul clasic de vânzare, plănuim să vindem pe canale multiple, cu accent deosebit pus pe cli­enți. Pentru ei deschidem primul nostru magazin, care, sper, să fie primul dintr-o serie mai lungă“, spune Alina Arhire, ge­ne­ral manager al companiei Hendi România.

„Magazinele fizice joacă un rol strategic în afacerea noastră și vom continua să in­vestim în extinderea rețelei în ritmul a două-trei deschideri anual“, susține și La­vinia Ivas, country manager al companiei Douglas România.

Intrat pe piața locală în 2007, retailer-ul de parfumuri și cosme­tice – care ope­rează 27 de magazine fizice în 14 orașe și un magazin online – și-a redes­chis recent flagship store-ul de 400 de metri pătrați din Băneasa Shopping City, după un proces complex de renovare.

EXTINDERI ÎN FORȚĂ. Segmentul cel mai dinamic rămâne însă retail-ul alimentar, cu 23 de noi magazine deschise în această iarnă. 18 dintre acestea aparțin lanțului Profi, în momentul de față acesta fiind retailer-ul cu cea mai amplă acoperire geo­grafică din România, cu 476 de unități.

După cifra de afaceri, liderul pieței ră­mâne însă Kaufland, cu o rețea de 122 de hipermarketuri la nivelul întregii țări, după deschiderea de luna trecută a pri­mu­lui său magazin din județul Ilfov, la Bragadiru. Retailer-ul german, care pare a se concentra pe lansarea de mărci pro­prii, cea mai recentă fiind Countryside, dedicată produselor de grădinărit, nu abandonează extinderea și ar putea inaugura aproximativ 20 de magazine în 2019 și în 2020.

În schimb, Carrefour, după preluarea supermarketurilor Billa, pare a se concentra pe echilibrarea portofoliului de magazine. După ce a adăugat reţelei sale 25 de magazine de toate formatele, în a doua ju­mătate a anului trecut, retailer-ul fran­cez a început 2019 cu ajustarea numărului de magazine de tip supermarket, închi­zând mai multe unități. Carrefour ope­rează în România 344 de magazine, dintre care 35 de hipermarketuri, 219 Carrefour Market, 49 de magazine Carrefour Express Verde și Contact, precum și 41 de ma­gazine Carrefour Express Portocaliu.

Și Lidl se mișcă rapid. După deschide­rea de la Jimbolia de luna trecută, germanii au ajuns la 246 de magazine, iar luna viitoare vor inaugura al cincilea depozit din România, la Roman.

Metro nu se extinde cu magazine mari, ci se concentrează pe cele de proximitate în franciză La Doi Pași. Re­țeaua a ajuns la 820 de unități și ar urma să crească, până la sfârșitul anului, la apro­ximativ 1.100. „Antreprenorii sunt cei care aduc plusvaloare francizei, dar și co­munității în care trăiesc. Dorim să construim parte­ne­riate de încredere și de du­rată cu aceștia. De aceea, venim în sprijinul lor cu un mo­del de business adaptat nevoilor clienților și cerem, la schimb, responsabilitate și se­riozitate. Lucrăm constant la dezvol­tarea rețelei și a ex­pe­rienței de cumpă­rare, iar în următoarea perioadă ne propunem atragerea de noi consumatori și fidelizarea clienților actuali“, declară Gea­nina Ghiculescu, head of retail marketing, Metro Cash & Carry România.

O PIAȚĂ CU POTENȚIAL. Și Penny Market are planuri mari. Compania își propune să deschidă 20-25 de magazine anual și să ajungă, până în 2025, la 400 de unități în România. Daniel Gross, director general al companiei REWE România, care operează Penny Market, cu vânzări de 3,45 de miliarde de lei în 2018, spune că „procesul de dezvoltare va continua, un semn clar că avem încredere în România, o piață în care există mult potențial pentru un plan de investiții susținut pe termen lung“.

După ce, în martie, a preluat cele zece magazine ale rețelei de retail Zanfir din Vrancea, Mega Image a intrat și pe piața din Bacău cu un magazin de 350 de metri pătrați. Astfel, lanțul olandezo-belgian deținut de Ahold Delhaize Group a ajuns la 685 de magazine în Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Ploieşti, Brașov, Târgo­viște, Timișoara, Bacău și în alte orașe din țară, sub mărcile Mega Image, Shop & Go și Gusturi Românești.

Ca tendințe la nivelul întregii piețe locale de retail, se remarcă intrarea tot mai profundă în proximitate, fie cu magazine proprii, precum Mega Image, fie prin fran­ciză, ca în cazul Metro, și apariția a tot mai multor discounter-i, nu doar în retail-ul alimentar, ci și în cel fashion sau gene­ralist. Cu toate acestea, evoluția pieței depinde de evoluția economiei și de creș­te­rea salariilor, manifestate, cu precădere, în sistemul public și în cel de pensii și mai puțin în mediul privat.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney