Cum va influența inflația creșterea din retail bazată pe consum
Autor: Răzvan Zamfir
Deși retailer-ii continuă extinderea în România, nu se află chiar pe un teren prietenos, consumul fiind erodat de așteptata creștere a inflației, ajunsă la 4,2% în martie, cea mai mare din Uniunea Europeană.
Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney
„Din punctul de vedere al retailer-ilor, există în continuare interes din partea unor nume noi pentru piața din România, atrase de ratele de creștere interesante ale vânzărilor de retail și ale consumului. Se poate observa o diversificare a retailer-ilor care intră și vor să testeze piața din România, de la zona de fashion la cea de home & deco, din perspectiva stabilizării pieței în orașele principale și a dezvoltării de noi proiecte în orașele secundare și terțiare.
În partea de vest a României, s-au remarcat anul trecut KiK și Momax, retailer-i din zona Europei Centrale și de Vest veniți pe piața internă“, spune Corina Stamate, center manager al companiei de consultanță imobiliară JLL România. Anul trecut, pe piața locală au mai intrat – în special, în centrele comerciale din București – Miniso, Superdry, Sizeer, S.Oliver, Comma, Karaca, Vitapur Home sau Hugo Boss. Brandul german revine, astfel, pentru a treia oară în România, de data aceasta – printr-un magazin situat la parterul hotelului Radisson din Capitală. Tot în 2018, Victoria’s Secret și-a deschis pe Aeroportul Henri Coandă primul magazin din România, urmând ca, anul acesta, să deschidă un al doilea în Băneasa Shopping City. Cu excepția mărcilor Victoria’s Secret și Hugo Boss, vorbim însă de intrarea unor branduri care vând, mai degrabă, produse ieftine, potrivite cu puterea de cumpărare a românilor.
PLANURI STRATEGICE. Pentru 2019, consultanții apreciază că valul de retailer-i noi, mai ales din Polonia și din Turcia, își va continua expansiunea pe noi piețe, inclusiv în România.
Este și cazul brandurilor britanice de fashion Topshop și Topman – aduse în România în regim de franciză de grupul Voici La Mode –, care au deschis, la sfârșitul lunii martie, un magazin cu o suprafață de 1.000 de metri pătrați în București Mall, compania plănuind deschiderea de magazine în toate orașele importante ale țării.
Tot printr-o franciză, deținută de data aceasta de polonezii de la AmRest, Burger King revine în România după o pauză de șase ani, în urma unui acord care prevede dezvoltarea rețelei brandului american de fast-food în Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria și în România.
„Din discuțiile avute, există retailer-i din zona de home & deco, fashion discounter și beauty a căror strategie de expansiune ar putea să-i aducă și în România, însă nu există încă nimic concret până acum“, mai spune Corina Stamate.
Prezent de opt ani pe piața locală, grupul olandez Hendi – producător și distribuitor de echipamente nealimentare de catering, produse de bufet, articole de bucătărie și veselă pentru industria de catering și HoReCa – și-a deschis, luna trecută, primul magazin fizic din România, în Otopeni.
„Piața HoReCa din România a crescut ușor, de la an la an, cu aproximativ 5%. Estimarea noastră totală de piață este de 250 de milioane de euro, iar aici includem și echipamentele second-hand care se vând. Noi vrem să ieșim din tiparul clasic de vânzare, plănuim să vindem pe canale multiple, cu accent deosebit pus pe clienți. Pentru ei deschidem primul nostru magazin, care, sper, să fie primul dintr-o serie mai lungă“, spune Alina Arhire, general manager al companiei Hendi România.
„Magazinele fizice joacă un rol strategic în afacerea noastră și vom continua să investim în extinderea rețelei în ritmul a două-trei deschideri anual“, susține și Lavinia Ivas, country manager al companiei Douglas România.
Intrat pe piața locală în 2007, retailer-ul de parfumuri și cosmetice – care operează 27 de magazine fizice în 14 orașe și un magazin online – și-a redeschis recent flagship store-ul de 400 de metri pătrați din Băneasa Shopping City, după un proces complex de renovare.
EXTINDERI ÎN FORȚĂ. Segmentul cel mai dinamic rămâne însă retail-ul alimentar, cu 23 de noi magazine deschise în această iarnă. 18 dintre acestea aparțin lanțului Profi, în momentul de față acesta fiind retailer-ul cu cea mai amplă acoperire geografică din România, cu 476 de unități.
După cifra de afaceri, liderul pieței rămâne însă Kaufland, cu o rețea de 122 de hipermarketuri la nivelul întregii țări, după deschiderea de luna trecută a primului său magazin din județul Ilfov, la Bragadiru. Retailer-ul german, care pare a se concentra pe lansarea de mărci proprii, cea mai recentă fiind Countryside, dedicată produselor de grădinărit, nu abandonează extinderea și ar putea inaugura aproximativ 20 de magazine în 2019 și în 2020.
În schimb, Carrefour, după preluarea supermarketurilor Billa, pare a se concentra pe echilibrarea portofoliului de magazine. După ce a adăugat reţelei sale 25 de magazine de toate formatele, în a doua jumătate a anului trecut, retailer-ul francez a început 2019 cu ajustarea numărului de magazine de tip supermarket, închizând mai multe unități. Carrefour operează în România 344 de magazine, dintre care 35 de hipermarketuri, 219 Carrefour Market, 49 de magazine Carrefour Express Verde și Contact, precum și 41 de magazine Carrefour Express Portocaliu.
Și Lidl se mișcă rapid. După deschiderea de la Jimbolia de luna trecută, germanii au ajuns la 246 de magazine, iar luna viitoare vor inaugura al cincilea depozit din România, la Roman.
Metro nu se extinde cu magazine mari, ci se concentrează pe cele de proximitate în franciză La Doi Pași. Rețeaua a ajuns la 820 de unități și ar urma să crească, până la sfârșitul anului, la aproximativ 1.100. „Antreprenorii sunt cei care aduc plusvaloare francizei, dar și comunității în care trăiesc. Dorim să construim parteneriate de încredere și de durată cu aceștia. De aceea, venim în sprijinul lor cu un model de business adaptat nevoilor clienților și cerem, la schimb, responsabilitate și seriozitate. Lucrăm constant la dezvoltarea rețelei și a experienței de cumpărare, iar în următoarea perioadă ne propunem atragerea de noi consumatori și fidelizarea clienților actuali“, declară Geanina Ghiculescu, head of retail marketing, Metro Cash & Carry România.
O PIAȚĂ CU POTENȚIAL. Și Penny Market are planuri mari. Compania își propune să deschidă 20-25 de magazine anual și să ajungă, până în 2025, la 400 de unități în România. Daniel Gross, director general al companiei REWE România, care operează Penny Market, cu vânzări de 3,45 de miliarde de lei în 2018, spune că „procesul de dezvoltare va continua, un semn clar că avem încredere în România, o piață în care există mult potențial pentru un plan de investiții susținut pe termen lung“.
După ce, în martie, a preluat cele zece magazine ale rețelei de retail Zanfir din Vrancea, Mega Image a intrat și pe piața din Bacău cu un magazin de 350 de metri pătrați. Astfel, lanțul olandezo-belgian deținut de Ahold Delhaize Group a ajuns la 685 de magazine în Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Ploieşti, Brașov, Târgoviște, Timișoara, Bacău și în alte orașe din țară, sub mărcile Mega Image, Shop & Go și Gusturi Românești.
Ca tendințe la nivelul întregii piețe locale de retail, se remarcă intrarea tot mai profundă în proximitate, fie cu magazine proprii, precum Mega Image, fie prin franciză, ca în cazul Metro, și apariția a tot mai multor discounter-i, nu doar în retail-ul alimentar, ci și în cel fashion sau generalist. Cu toate acestea, evoluția pieței depinde de evoluția economiei și de creșterea salariilor, manifestate, cu precădere, în sistemul public și în cel de pensii și mai puțin în mediul privat.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney