Cum va încasa 2,15 milioane de euro anul acesta un tânăr care nu fost niciodată angajat

Bianca Dobrescu 22/11/2018 | 13:48 Oameni
Cum va încasa 2,15 milioane de euro anul acesta un tânăr care nu fost niciodată angajat

Uneori, mai bine mănânci o felie dintr-un tort mai mare decât o prăjitură în­trea­gă, crede Mircea Căpățînă, cofondatorul serviciului de facturare Smart Bill, atunci când vorbește despre deciziile de a atrage investiții în companie.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Mircea Căpățînă și prietenii săi Ioana și Radu Hasan decid să nu se angajeze ni­cio­dată. Termină facultatea și cu 200 de lei primiți de la părinți pun temeliile pri­mu­lui lor business. Este 5 septembrie 2006. Dacă la Ioana și Radu, ambii absol­venți de Calculatoare, se simte din plin pasiunea pentru a scrie cod, Mircea își ia în serios rolul de „trompeta firmei“, așa cum îi place lui să o spună. Tot atunci, își „cară“ calculatoarele în casa pă­rinților lui Radu din Sibiu, unde ur­mează să își aibă biroul în viitorii șase ani. „Practic, i-am invadat pe oameni“, glu­mește el, astăzi.

Numai că fac o greșeală de începător și pun căruța înaintea boilor. Tocmai de aceea, nu recomandă nimănui să-și des­chidă mai întâi o firmă și abia apoi să decidă ce servicii va oferi aceasta. „Dacă îți deschizi firmă, intri într-un joc pe care nu prea știi să-l joci și îți asumi anumite obligații“, explică Mircea Că­pă­țînă.

În același an, cei trei tineri se înscriu pe Rent a Coder, o platformă online pe care programatorii își găsesc clienți. Sunt contractați de un american și ajung să câștige cinci dolari pe oră. O sumă nemai­pomenită pentru acea perioadă, de care se arată foarte încântați. „Astăzi? Nici cei mai nepregătiți indieni nu ar face progra­mare pe banii ăștia“, crede Mircea Căpățînă.

Încep apoi să își dedice timpul web design-ului, însă lucrurile nu con­tinuă în aceeași notă de optimism, în condițiile în care un proiect de o lună ajunge să dureze șase. „Este de parcă iei de șase ori mai puțini bani“, explică antreprenorul.

La scurt timp, încearcă să intre pe piață cu o firmă de curățenie. Fiindcă se satură să scrie facturile de mână, cei trei gândesc un soft de facturare pe care să-l folosească pentru uz intern. Apare astfel prima versiune a Smart Bill, o soluție in­formatică pe care din 2007 încep să o vândă și altor antreprenori.

Ulterior încep să lucreze și la dezvol­tarea unui website builder – un instrument care îți permite să construiești un site web fără a fi nevoie de ajustări ma­nuale sau codare. „Era un super pro­iect și am băgat în el toți banii produși de serviciul de facturare online Smart Bill pe atunci, adică între 70.000 și 80.000 de euro. A fost un eșec dureros pentru noi“, recunoaște acum Mircea Că­pă­țînă.

AGONIE ȘI EXTAZ. Stângaci, pentru că le lipsește experiența de business, și naivi într-o oarecare măsură, își dau totuși seama că nu vor face bani din web design. Se reorientează din nou și încep să vândă domenii de internet .eu. Veniturile lor cresc, însă nu suficient.

Au trecut doi ani de când fac afaceri, dar sunt în continuare susținuți de pă­rinți. „Părinții noștri nu erau chiar încân­tați și așteptau mereu să vadă cât ne mai ju­căm de-a firma. De fapt, ei credeau că le vom spune că ne angajăm, având în vedere că foștii noștri colegi se anga­jaseră ca programatori și câștigau destul de bine. Cât despre noi… eram undeva între agonie și extaz“, mărturisește Mircea Căpățînă.

Opt ani mai târziu, Smart Bill e o so­luție de facturare folosită de peste 20.000 de companii și atrage o investiție de aproape 100.000 de euro de la Lucian To­dea, business angel și fondator al companiei ITNT. Peste câteva luni urmează o nouă rundă de finanțare, de data aceasta de peste un milion de euro, venită din par­tea fondurilor de investiții 3TS Catalyst și GECAD, care preiau astfel peste 30% din acțiunile companiei, a cărei va­loare de piață post-tranzacție este esti­mată la 3,3 milioane de euro.

La acea dată, antreprenorul în serie Marius Ghenea, partener și investment director al 3TS Catalyst Romania, aprecia evoluția spectaculoasă a companiei, recunoscând curajul și profesionalismul în luarea deciziilor de business ale celor trei antreprenori. „Toate acestea au făcut din Smart Bill cea mai utilizată soluție de facturare și gestiune online din România. Alături de o echipă excelentă, acestea au fost argumentele care ne-au convins să investim în dezvoltarea businessului și sunt încrezător că Smart Bill are un po­tențial de creștere foarte mare, peste avansul pieței de servicii cloud pentru afaceri din România“, declara Ghenea atunci.

Din 2016 încoace, Smart Bill are o creș­tere anuală de 50%, iar Mircea Că­pă­țînă estimează pentru anul în curs o cifră de afaceri de 2,15 milioane de euro, recunoscând însă că devine tot mai provocator să-ți păstrezi ritmul de creștere. În momentul de față, compania lucrează la o versiune nouă a Smart Bill, care ar urma să elimine mai mult de 80% din „hâr­țo­găria“ presupusă de facturarea și ges­tiona­rea stocurilor, a cărei lansare este preco­ni­zată pentru aprilie 2019.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close