Cum va încasa 2,15 milioane de euro anul acesta un tânăr care nu fost niciodată angajat

Bianca Dobrescu 22/11/2018 | 13:48 Oameni
Cum va încasa 2,15 milioane de euro anul acesta un tânăr care nu fost niciodată angajat

Uneori, mai bine mănânci o felie dintr-un tort mai mare decât o prăjitură în­trea­gă, crede Mircea Căpățînă, cofondatorul serviciului de facturare Smart Bill, atunci când vorbește despre deciziile de a atrage investiții în companie.

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Mircea Căpățînă și prietenii săi Ioana și Radu Hasan decid să nu se angajeze ni­cio­dată. Termină facultatea și cu 200 de lei primiți de la părinți pun temeliile pri­mu­lui lor business. Este 5 septembrie 2006. Dacă la Ioana și Radu, ambii absol­venți de Calculatoare, se simte din plin pasiunea pentru a scrie cod, Mircea își ia în serios rolul de „trompeta firmei“, așa cum îi place lui să o spună. Tot atunci, își „cară“ calculatoarele în casa pă­rinților lui Radu din Sibiu, unde ur­mează să își aibă biroul în viitorii șase ani. „Practic, i-am invadat pe oameni“, glu­mește el, astăzi.

Numai că fac o greșeală de începător și pun căruța înaintea boilor. Tocmai de aceea, nu recomandă nimănui să-și des­chidă mai întâi o firmă și abia apoi să decidă ce servicii va oferi aceasta. „Dacă îți deschizi firmă, intri într-un joc pe care nu prea știi să-l joci și îți asumi anumite obligații“, explică Mircea Că­pă­țînă.

În același an, cei trei tineri se înscriu pe Rent a Coder, o platformă online pe care programatorii își găsesc clienți. Sunt contractați de un american și ajung să câștige cinci dolari pe oră. O sumă nemai­pomenită pentru acea perioadă, de care se arată foarte încântați. „Astăzi? Nici cei mai nepregătiți indieni nu ar face progra­mare pe banii ăștia“, crede Mircea Căpățînă.

Încep apoi să își dedice timpul web design-ului, însă lucrurile nu con­tinuă în aceeași notă de optimism, în condițiile în care un proiect de o lună ajunge să dureze șase. „Este de parcă iei de șase ori mai puțini bani“, explică antreprenorul.

La scurt timp, încearcă să intre pe piață cu o firmă de curățenie. Fiindcă se satură să scrie facturile de mână, cei trei gândesc un soft de facturare pe care să-l folosească pentru uz intern. Apare astfel prima versiune a Smart Bill, o soluție in­formatică pe care din 2007 încep să o vândă și altor antreprenori.

Ulterior încep să lucreze și la dezvol­tarea unui website builder – un instrument care îți permite să construiești un site web fără a fi nevoie de ajustări ma­nuale sau codare. „Era un super pro­iect și am băgat în el toți banii produși de serviciul de facturare online Smart Bill pe atunci, adică între 70.000 și 80.000 de euro. A fost un eșec dureros pentru noi“, recunoaște acum Mircea Că­pă­țînă.

AGONIE ȘI EXTAZ. Stângaci, pentru că le lipsește experiența de business, și naivi într-o oarecare măsură, își dau totuși seama că nu vor face bani din web design. Se reorientează din nou și încep să vândă domenii de internet .eu. Veniturile lor cresc, însă nu suficient.

Au trecut doi ani de când fac afaceri, dar sunt în continuare susținuți de pă­rinți. „Părinții noștri nu erau chiar încân­tați și așteptau mereu să vadă cât ne mai ju­căm de-a firma. De fapt, ei credeau că le vom spune că ne angajăm, având în vedere că foștii noștri colegi se anga­jaseră ca programatori și câștigau destul de bine. Cât despre noi… eram undeva între agonie și extaz“, mărturisește Mircea Căpățînă.

Opt ani mai târziu, Smart Bill e o so­luție de facturare folosită de peste 20.000 de companii și atrage o investiție de aproape 100.000 de euro de la Lucian To­dea, business angel și fondator al companiei ITNT. Peste câteva luni urmează o nouă rundă de finanțare, de data aceasta de peste un milion de euro, venită din par­tea fondurilor de investiții 3TS Catalyst și GECAD, care preiau astfel peste 30% din acțiunile companiei, a cărei va­loare de piață post-tranzacție este esti­mată la 3,3 milioane de euro.

La acea dată, antreprenorul în serie Marius Ghenea, partener și investment director al 3TS Catalyst Romania, aprecia evoluția spectaculoasă a companiei, recunoscând curajul și profesionalismul în luarea deciziilor de business ale celor trei antreprenori. „Toate acestea au făcut din Smart Bill cea mai utilizată soluție de facturare și gestiune online din România. Alături de o echipă excelentă, acestea au fost argumentele care ne-au convins să investim în dezvoltarea businessului și sunt încrezător că Smart Bill are un po­tențial de creștere foarte mare, peste avansul pieței de servicii cloud pentru afaceri din România“, declara Ghenea atunci.

Din 2016 încoace, Smart Bill are o creș­tere anuală de 50%, iar Mircea Că­pă­țînă estimează pentru anul în curs o cifră de afaceri de 2,15 milioane de euro, recunoscând însă că devine tot mai provocator să-ți păstrezi ritmul de creștere. În momentul de față, compania lucrează la o versiune nouă a Smart Bill, care ar urma să elimine mai mult de 80% din „hâr­țo­găria“ presupusă de facturarea și ges­tiona­rea stocurilor, a cărei lansare este preco­ni­zată pentru aprilie 2019.

UN SPORT DE ECHIPĂ.  „O prăjitură în­treagă sau o felie dintr-un tort mare? Care te satură? Poți să te mulțumești cu prăji­tura aia în ideea că este a ta sau poți lua o bucată dintr-un tort care este de cinci ori mai bun și din care se servesc și ceilalți“, punctează Mircea, atunci când explică beneficiile atragerii de finan­țări de la investitori. Un investitor serios, adaugă el, nu va prelua niciodată un pachet majoritar în firma în care in­vestește, fiindcă el nu cumpără companii; el are câștig doar dacă antreprenorii își cresc businessurile și le transformă în afaceri profitabile.

În opinia lui Mircea Căpățînă, antrepre­noriatul este un sport de echipă. „Noi, oamenii, suntem croiți de la natură să avem idoli, zmei, zei. Tesla este Elon Musk, Microsoft este Bill Gates, Apple este Steve Jobs, dar, în realitate, în spa­tele lor sunt oameni foarte muncitori care își dau interesul în ceea ce fac. Ei nu ar fi ajuns ceea ce sunt fără echipele lor“, explică acesta. Astfel, poate că cel mai important lucru în business este să îți creezi o echipă de oameni valoroși, pentru că „nu poți să crești cu o echipă mediocră“.

De altfel, ca antreprenor, mai spune Mircea Căpățînă, este foarte important să te pui pe tine pe ultimul loc. „Ești după echi­pă, după clienți, după furnizori, după stat. Și până la urmă alergi să fii pe cont propriu, fiindcă e mitul ăla că faci ceva pentru tine. Este vorba despre un miraj, pentru că ești mult mai rău decât un angajat. Vine clientul, îți scrie pe Facebook, îți vin colegii cu diverse – mai ales dacă nu ai o echipă cu adevărat mișto, pe urmă vine statul și trântește noi ordo­nanțe și taxe și ajungi acasă și ai și acolo probleme pe care trebuie să le rezolvi…“, recunoaște cofondatorul Smart Bill. Și, nu în ultimul rând, nu trebuie să uităm că, întotdeauna, în business este mai complicat decât pare. „Și costă mai mult decât pare“. Fiindcă întotdea­una apare câte ceva.

Lansat în 2007 de către Ioana Hasan, Radu Hasan şi Mircea Căpăţînă, Smart Bill este – conform datelor comunicate de instituție – cel mai utilizat program de facturare şi gestiune contabilă din țară, imediat după aderarea României la

Uniunea Europeană. Mai precis, până în 2007 facturile se făceau pe hârtii tipizate. Imediat după intrarea în UE s-a renunțat la această obligativitate, iar de acum oricine putea să emită facturi folosind calculatorul.

Pe premisa că mult prea puține startup­uri conduse de femei primesc finan­țări (mai precis 12% din banii investitorilor), în luna august, americanii de la Forbes au dat publicității un clasament cu o sută de antreprenoare din Europa pe care să le urmărești pe rețelele de socializare. Printre cele cinci românce incluse în top, se numără și sibianca Ioana Hasan, cofondatoarea Smart Bill. „Te poți gândi la acest clasament ca la un soi de copiuță, ca-n vremurile în care mergeai la școală. O copiuță care te ajută să gă­sești mai repede viitorul startup de un miliard de dolari. Aceste antreprenoare dau lovitura, așa că ia legătura cu ele și finan­țează-le“, este îndemnul articolului semnat de Allyson Kapin, colaboratoare la Forbes și antreprenoare.

Serviciile Smart Bill sunt utilizate, la ora actuală, de peste 55.000 de clienți, de la PFA-uri la companii mici și mijlocii și până la multinaționale, din toate sectoa­rele de business, dar și din servicii și co­merț. De asemenea, peste două mili­oane de facturi sunt emise lunar, cu o valoare de peste două miliarde de euro.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.