Cum va afecta pandemia de coronavirus piața mașinilor electrice

Mihai Nicuț 04/05/2020 | 10:46 Financiar
Cum va afecta pandemia de coronavirus piața mașinilor electrice

După creșteri susținute în ultimii ani la ni­vel global, vânzările de mașini electrice se vor contracta puternic în acest an, pe fondul pandemiei de COVID-19, iar creș­terea pare că se va relua abia în 2021.

Vânzările de mașini electrice s-au ridicat, la nivel global, la 2,2 milioane de unități în 2019, dar ele vor scădea cu nu mai puțin de 43% în 2020, adică până la 1,3 mili­oane, potrivit unei analize realizate de Wood Mackenzie, una dintre cele mai importante companii de cerce­tare de piață în do­meniul energetic.

Cauzele declinului anticipat: pandemia de COVID-19, care va conduce la recesiune pe multe piețe, reținerea care va veni din partea posesorilor de flote de mașini de a cumpăra vehicule electrice acum, când cotațiile petrolului sunt atât de joase, dar și atitudinea consumatorilor de a aș­tepta apariția noilor mo­dele.

Analiștii de la Wood Mackenzie notează că piața chineză, cea mai mare din lume pen­tru vehicule electrice, va atinge din nou nivelurile de vânzări din 2019 abia în noiembrie 2020, iar Europa – în decembrie. Asta în timp ce Statele Unite vor consemna, și la fina­lul lui 2020, o scădere cu 30% față de nivelurile din 2019.

Ram Chandrasekaran, analist la Wood Mac­kenzie, explică: „La sfârșitul lui ianu­a­rie, vân­zările de mașini în China au scăzut cu 21%. În februarie, declinul a fost de 80%, iar piața ma­și­nilor electrice, care însu­mează circa 5% din toată piața auto chi­neză, a fost lovită și mai rău, cu o scădere de 54% în ianuarie, care s-a adâncit la 90% în februarie. Majo­ritatea noilor cumpă­ră­tori de mașini electrice se află la prima achi­ziție a unei ma­șini de acest fel. Nesi­gu­ranța și teama cau­­­zate de pandemie îi face pe cumpără­tori să fie mult mai puțin deschiși în a îmbră­țișa o nouă tehnologie. Abia după ce boala va fi adusă sub control, clienții din China vor merge la dealeri să cumpere din nou ma­șini electrice“.

Ram Chandrasekaran adaugă că, „în con­trast cu piața chineză însă, vânzările de mașini electrice în Europa au crescut cu 121% în ianuarie 2020, în ciuda unei con­tracții a pieței auto de 7% și, chiar dacă ritmul s-a diminuat, trendul de creș­tere a rămas și în februarie. Datele referitoare la evoluția pandemiei arată că vârful va fi atins, atât în Europa, cât și în Ame­rica de Nord, abia spre finalul primului semestru, mai târziu decât în China, iar situația primelor două luni ale anului de pe piața europeană nu este afectată de im­pactul epidemiei. În SUA însă, țară care a intrat în lockdown abia în martie, efec­tele se văd deja: Chevrolet a venit cu un dis­count de 10.000 de dolari pentru mo­de­lul Bolt, pentru a scăpa de stocuri, și e de aș­teptat să apară astfel de oferte și de la alți producători“.

Noile modele se amână

Producătorii auto tradiționali care au trecut (și) pe electric au anunțat noi modele, dar, spre deosebire de strategia din trecut, ele nu vor fi disponibile în curând, adică în ur­mă­toarele luni, ci mai târziu, poate chiar la un an distanță de la momentul lansării.

Astfel, Ford a dezvăluit noul Mustang Mach E în noiembrie 2019, însă acesta va putea fi cumpărat abia în prima jumătate a anului 2021. Volkswagen își promovează, la fel, noul său model ID.3, dar nu va vinde efectiv mașinile decât spre finalul acestui an, iar General Motors, care a sărbătorit la 4 martie „Ziua Vehiculului Electric“, nu va pune pe piață noi modele electrice până în a doua parte a anului viitor.

În plus, adaptarea liniilor de producție la situația creată de pandemie – companiile auto încep de exemplu să producă ventilatoare pentru spitale – nu va face decât să amâne și mai mult lansările viitoare.

Din punctul de vedere al consumatorului, decizia de a nu cumpăra acum și de a aștepta modele noi este perfect justifi­cată, mai ales în actualul context econo­mic – achiziția unui autoturism electric este destul de costisitoare și cu impact pe mai mulți ani asupra bugetului personal.

Pentru piață însă, toate aceste lucruri fac să nu se întrevadă o creștere pu­­­ter­nică a cererii mai devreme de jumătatea anului 2021.

Situația din România

În ansamblu, piața auto locală a scăzut și ea, iar trendul a fost cam același: scăderea s-a amplificat de la lună la lună, de la minus 10% în ianuarie la aproape minus 33% în martie, față de aceleași luni ale anului 2019. Pe an­samblul primului trimestru al acestui an, s-au înmatriculat 27.500 de mașini, cu 22% sub nivelul anului trecut, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Totuși, cel puțin până acum, vânzările de autoturisme cu propulsie alternativă nu au scăzut ca volum. În primele trei luni din 2019, totalul de mașini electrice, hibride și hibride plug-in (care pot fi încăr­cate și la priză) fusese de 1.469 de bucăți, iar în aceeași perioadă a anului în curs se înregistrează 1.575. Cota lor de piață a cres­cut, așadar, de la 4,1% la 5,7%, efect al bazei mai reduse. Însă cea mai mare parte a lor sunt mașini hibride „clasice“, adică 1.156 din cele 1.575.

Situația ar putea fi salvată de progra­mul guvernamental Rabla Plus, care a fost lansat pe 26 martie și care facilitează unul dintre cele mai generoase stimulente din Europa. Statul oferă 45.000 de lei la achi­ziția unei mașini electrice și 20.000 de lei la a uneia hibride plug-in, cu condiția ca subvenția să nu fie mai mare de jumătate din prețul mașinii.


Acest articol a apărut în numărul 89 al revistei NewMoney. FOTO: Getty

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper